Biblioteki akademickie w nocy – cz. 1 – doświadczenia zagraniczne
Dariusz Grygrowski
http://orcid.org/0000-0003-2155-2931
Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski, Polska
Abstrakt
Teza/cel artykułu – Zapis 24/7 oznacza dostępność wszelakich usług świadczonych całą dobę przez siedem dni w tygodniu. w kontekście działalności bibliotecznej oznacza to jednak nie tylko możliwość całodobowego korzystania z usług bibliotecznych w rozumieniu dostępu wirtualnego, ale również permanentny dostęp do czytelni biblioteki i jej zbiorów w sensie fizycznym. Faktycznie jednak takich bibliotek, które przez większość roku otwarte są przez całą dobę, jest na świecie stosunkowo niewiele. Natomiast obserwuje się tendencję wydłużania godzin pracy bibliotek, a przodują w tym biblioteki akademickie, odpowiadając w ten sposób na oczekiwania studentów. Celem artykułu jest przedstawienie doświadczeń zagranicznych bibliotek akademickich w zakresie nocnej obsługi użytkowników.
Metody badań – analizie zostały poddane publikacje z zakresu organizacji i zarządzania bibliotekami, zwłaszcza prezentujące wyniki badań i analiz wykorzystania bibliotek w porze nocnej. uzupełnieniem były informacje na stronach www bibliotek akademickich dotyczące godzin otwarcia w zwykłych okresach roku akademickiego i w czasie egzaminów końcowych.
Wyniki i wnioski – Badania potrzeb użytkowników i pomiary liczby odwiedzin bibliotek akademickich w godzinach nocnych zdecydowanie przekonują, że wydłużanie godzin pracy jest uzasadnione. Spadek liczby użytkowników w kolejnych godzinach nocnych jest spodziewany i oczywisty. Jednak liczba osób chcących korzystać z bibliotek uczelnianych około północy (a nawet dłużej) jest przeciętnie na tyle wysoka, że potwierdza zasadność decyzji o wydłużeniu czasu pracy w pewnych okresach roku akademickiego.
Słowa kluczowe
Biblioteki akademickie – organizacja i zarządzanie; Biblioteki akademickie – godziny otwarcia; Biblioteki akademickie – nocna obsługa użytkowników
Bibliografia
Academic Libraries (2010). Academic Libraries: 2010 First Look [online]. National Center for Education Statistics. u.S. Department of Education [dostęp: 10.07.2019]. Dostępny w www: <https://nces.ed.gov/pubs2012/2012365.pdf>. academic Libraries (2012).
Academic Libraries: 2012 First Look [online]. National Center for Education Statistics. u.S. Department of Education [dostęp: 10.07.2019]. Dostępny w www: <https://nces.ed.gov/pubs2014/2014038.pdf>.
Bennett, Scott (2005). Righting the Balance [in:] Library as Place: Rethinking Roles, Rethinking Space. washington, D.C.: CLIR, pp. 10-24.
Bowman, adam C. (2013). 24-Hour academic Libraries: adjusting to Change. Journal of Access Services, vol. 10, iss. 4, pp. 217-239.
Breakenridge, Susan (2017). 24/7 Library Operations – will They actually Come? [online]. Evidence Based Library and Information Practice, vol. 12, no. 4 [dostęp: 15.07.2019]. Dostępny w www: <https://journals.library.ualberta.ca/eblip/index.php/EBLIP/article/view/29313/21449>.
Chant, Ian (2013). uSF library again open 24 hours after student protest. Library Journal, no. 16, p. 18.
Chrzastowski, Tina E.; Nutefall, Jennifer E. (2016). Is everything all right at night? Measuring user response to overnight library services. Journal of Access Services, vol. 13, iss. 3, pp. 179-198.
Davis, Denise M. (2011). Trends in Academic Libraries, 1998 to 2008 [online]. american Library association [dostęp: 20.08.2019]. Dostępny w www: <http://www.ala.org/tools/sites/ala.org.tools/files/content/librarystats/academic/aLS%209808%20comparison.pdf>.
Davis, Noelle; Liu, Tim; Zhu, Richard (2017). Caltech’s Incredible, Shrinking Library [online]. The California Tech oct. 17, vol. CXXI, no. 4, p. 1 [dostęp: 19.08.2019]. Dostępny w www: <https://caltechcampuspubs.library.caltech.edu/3229/1/Issue%204%2C%202017-18.pdf>.
Dol, Justine; et. al. (2012). „Late Night with McLaughlin”: Library usage during late evening hours [online], [dostęp: 19.07.2019]. Dostępny w www: <https://www.researchgate.net/publication/306254020_Late_Night_with_McLaughlin_Library_usage_during_late_evening_hours>.
Eco, Umberto (2007). O bibliotece. warszawa: Świat książki. Engel, Debra; womack, kay;
Ellis, Ursula (2002). Opening a Library 24 Hours. Journal of Library Administration, vol. 36, iss. 4, pp. 95-108.
Favier, Laurence (2014). Library as place at the digital age. [w:] Nauka o informacji w okresie zmian. Koncepcje, metody, badania, praktyki. Praca zbior. pod red. B. Sosińskiej-kalaty; przy udziale M. Przastek-Samokowej i Z. Wiorogórskiej. warszawa, wydaw. SBP, s. 195-205.
Francis, Simon (2009). academic libraries and the financial crisis: experiences from Britain. Zarządzanie Biblioteką, nr 1, s. 121-133.
Johnson, ken; McCallister, kelly (2015). assessing the 24/5 Library: a Case Study in Data and Perspectives. Journal of Access Services, vol. 12, iss. 3-4, pp. 75-90.
Laaker, Sarah (2011). keeping the Doors Open: Exploring 24-Hour Library access at washington university in St. Louis [online]. Research Library Issues: A Quarterly Report from ARL, CNI, and SPARC, no. 277, dec. 2011, pp. 15-25 [dostęp: 5.07.2019]. Dostępny w www: <https://publications.arl.org/rli277/16>.
Lawrence, Peg; weber, Lynne (2012). Midnight-2.00 a.m.: what goes on at the library? New Library World, vol. 113, iss. 11/12, pp. 528-548.
L.k. (1993). Carnegie Mellon student protest gets library hours restored. American Libraries, vol. 24, iss. 10, pp. 903-905.
Manguel, alberto (2008). The library at night. New Haven, London: Yale university Press.
Reisz, Matthew (2010). You want to Go to the Library at 3 am? Britain’s the Place [online]. Times Higher Education, sept. 9, 2010 [dostęp: 25.07.2019]. Dostępny w www: .
Richards, Maureen (2016). 24/7 Library Hours at an urban CommuternCollege [online]. Urban Library Journal, vol. 22, iss. 1, art. 2 [dostęp:n18.07.2019]. Dostępny w www: <http://academicworks.cuny.edu/ulj/vol22/iss1/2>.
Ryan, Nicky (2014). Students stage ‘study-in’ at uCC library over opening hours [online]. TheJournal.ie 2014 dec. 9th [dostęp: 12.08.2019]. Dostępny w www: <https://www.thejournal.ie/ucc-campus-library-opening-hours-protest-sit-in-1823819-Dec2014/>.
Sanders, Mark; Hodges, Chris (2014). an Overnight Success?: usage Patterns and Demographics of academic Library Patrons During the Overnight Period From 11 p.m.-8 a.m. Journal of Access Services, vol. 11, iss. 4, pp. 309-320.
Schwieder, David; Spears, Laura I. (2017). Studying the Night Shift: a Multi-method analysis of Overnight academic Library users [online]. Evidence Based Library and Information Practice, vol. 12, no. 3 [dostęp: 18.07.2019]. Dostępny w www: <https://journals.library.ualberta.ca/eblip/index.php/EBLIP/article/view/28945/21416>.
Sewell, Bethany B. (2013). 24-Hour access: Responding to Students’ Need for Late Library Hours at the university of Denver. Journal of Access Services, vol. 10, iss. 1, pp. 14-27.
Sowell, Steven L.; Nutefall, Jennifer E. (2014). Mysteries in the Night: an Exploratory Study of Student use and Perceptions of 24/5 Hours. Public Services Quarterly, vol. 10, iss. 2, pp. 96-114.
Tarkowski, alek; Bendyk, Edwin (2011). Scenariusze przyszłości bibliotek. warszawa: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Thompson, James (1982). The end of libraries. London: C. Bingley.
http://orcid.org/0000-0003-2155-2931
Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski, Polska
Biogram:
Dariusz Grygrowski, dr hab., adiunkt w katedrze Badań nad Bibliotekami i Innymi Instytucjami Kultury na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Autor książek Dokumenty nieksiążkowe w bibliotece (Warszawa: wydaw. SBP, 2001) i Biblioteki i pieniądze (Warszawa: wydaw. SBP, 2015). Od 2013 r. redaktor kwartalnika „Przegląd Biblioteczny”.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe