Library anxiety: przegląd współczesnych kierunków badań


Marzena Świgoń 

Afiliacja: Pracownia Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie ,  Polska

Abstrakt

W artykule zaprezentowano współczesne kierunki badań dotyczących lęku przed biblioteką i odpowiadające im egzemplifikacje. Wskazano na polskie dokonania w tej dziedzinie. Podsumowano stan badań w tym zakresie, zwrócono uwagę na propozycje odnoszące się do przyszłych inicjatyw naukowych. Przedstawiono sposoby niwelowania odczucia niepokoju w bibliotece.

Słowa kluczowe

Biblioteka; Użytkownicy biblioteki; Lęk przed biblioteką; Library anxiety; Badania użytkowników; User studies


Anwar, Mumtaz A.; Al-Kandari, Noriah M.; Al-Qallaf, Charlene L. (2004). Use of Bostick's library anxiety scale on undergraduate biological sciences students of Kuwait University. "Library & Information Science Research", vol. 26, no. 2, pp. 266-283.

Collins, Kathleen M.T.; Veal, Robin E. (2004). Off-campus adult learners' levels of library anxiety as a predictor of attitudes toward the Internet. "Library & Information Science Research", vol. 26, no. 1, pp. 5-14.

Gross, MeHssa; Latham, Don (2007). Attaining information literacy: an investigation of the relationship between skill level, self-estimates of skill, and library anxiety. "Library & Information Science Research", vol. 29, no. 3, pp. 332-353.

Jarabek, Ann J.; Meyer Linda S.; Kordinak, Thomas S. (2001). „Library anxiety" and „computer anxiety": measures, validity, and research implications. "Library & Information Science Research", vol. 23, no. 3, pp. 277-289.

Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J. (2003). Reading ability as a predictor of library anxiety. "Library Review", vol. 52, no. 4, pp. 159-169.

Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J. (2004). The impact of information technology on library anxiety: the role of computer attitudes. "Information Technology and Libraries", vol. 23, no. 4, pp. 138-144.

Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J.; Bostick, Sharon L. (2006). The relationship between race and library anxiety among graduate students: a replication study. "Information Processing and Management", vol. 42, no. 3, pp. 843-851.

Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J.; Waytowich, Vicki L. (2008). The relationship between citation errors and library anxiety: an empirical study of doctoral students in education. "Information Processing and Management", vol. 44, no. 2, pp. 948-956.

Kwon, Nahyun; Onwuegbuzie, Anthony J.; Alexander, Linda (2007). Critical thinking disposition and library anxiety: affective domains on the space of information seeking and use in academic libraries. "College & Research Libraries", vol. 68, no. 3, pp. 268-278.

Mizrachi, Diane; Shoham, Snunith (2004). Computer attitudes nad library anxiety among undergraduates: a study of Israeh B.Ed Students. "The International Information & Library Review", vol. 36, no. 1, pp. 29-38.

Nowak, Piotr (2008). Nowe technologie a biblioteka. Niepokoje czytelników trzeciego wieku. "Przegląd Biblioteczny", z. 3, s. 418-428.

Onwuegbuzie, Anthony J. (1997). Writing a research proposal: the role of library anxiety, statistics anxiety, and composition anxiety. "Library & Information Science Research", vol. 19, no. 1, pp. 5-33.

Onwuegbuzie, Anthony J.; Jiao, Qun G.; Bostick, Sharon L. (2004). Library anxiety: theory, research, and applications. Lanham, Maryland, and Oxford: The Scarecrow Press, Inc., 2004.

Sadowski, Rafał; Sobczak, Urszula (2007). Zjawisko library anxiety (strach przed biblioteką) wśród studentów II i III roku Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku - raport z badania ankietowego, przeprowadzonego w styczniu 2006 r.

"Zeszyty Naukowe WSHE" T. XXIV, s. 127-141; [online]; [dostęp: 12.01.2009]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.wshe.pl/media/14/aktual/zjawisko_library_anxiety.pdf>.

Shoham, Snunith; Mizrachi, Diane (2001). Library anxiety among undergraduates: a study of Israeli B.Ed Students. "Journal of Academic Librarianship", vol. 27, no. 4, pp. 305-319.

Swigoń, Marzena (2002a). „Library anxiety", czyli lęk przed biblioteką. "Bibliotekarz", nr 4, s. 11-15.

Swigoń, Marzena (2002b). Poszukiwanie informacji w bibliotece jako źródło niepokoju - badania wśród studentów. Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej, nr 1, s. 12-19.

Swigoń, Marzena (2004). „Library anxiety" - bariera informacyjna w bibliotekach akademickich. W: Nowoczesna Biblioteka Akademicka: Olsztyn, 20-21 maja 2004 r. [online]. [Warszawa]: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, K[omisja] W[ydawnictw] E[lektronicznych], Redakcja „Elektronicznej Biblioteki", 2004. - (EBIB Materiały konferencyjne nr 9) [dostęp: 12.01.2009]. Dostępny w World Wide Web: <http://ebib.oss.wroc.pl/matkonf/nba/swigon.marzena.php>.

Swigoń Marzena (2006). Bariery informacyjne: podstawy teoretyczne i próba badań w środowisku naukowym. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.

Swigoń, Marzena (2008). Zjawisko lęku (anxiety) w środowisku akademickim. II Ogólnopolska Konferencja Naukowa Zarządzanie informacją w nauce. Katowice 19-20 listopada 2008 [online]; [dostęp: 12.01.2009]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.slideshare.net/marzena.swigon>.

Van Kampeh, Doris J. (2004). Development and validation of the Multidimensional Library Anxiety Scale. "College & Research Libraries", vol. 65, no. 1, pp. 28-34.

Van Scoyoc, Anna M. (2003). Reducing library anxiety in first-year students. "Reference & User Services Quarterly", vol. 42, no. 4, pp. 329-341.

Pobierz

Opublikowane: 2009-12-30



Marzena Świgoń  marzena.swigon@uwm.edu.pl

Afiliacja: Pracownia Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie ,  Polska

Biogram:

Marzena Świgoń jest adiunktem na Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim w Olsztynie. Doktoryzowała się w zakresie bibliologii (specjalność informacja naukowa) na Uniwersytecie Wrocławskim (2005). Do jej najważniejszych publikacji należą: Bariery informacyjne — podstawy teoretyczne i próba badań w środowisku naukowym (Warszawa, 2006) Informacja a informacja naukowa. W: Historia — Archiwistyka — Informacja naukowa. Prace dedykowane Profesorowi Bohdanowi Ryszewskiemu. Pod red. M. Świgoń (Olsztyn, 2009), s. 245-262; Standaryzacja a transfer wiedzy. W: Standardy biblioteczne. Pod red. M. Wojciechowskiej (Gdańsk, 2009, w druku).





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe