Library anxiety: teoria, zalozenia, modele
Marzena Świgoń
Afiliacja: Pracownia Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie , Polska
Abstrakt
W artykule zaprezentowano stan badań dotyczących lęku przed biblioteką (library anxiety). Uwzględniono literaturę polsko- i anglojęzyczną. Przedstawiono teorię library anxiety, jej podstawowe założenia oraz pierwsze badania w tym zakresie autorstwa G. Mellon, S. Bostick, A. Onwuegbuzie i Q. G. Jiao. Dokonano charakterystyki pięciu modeli lęku przed biblioteką opisanych w książce Library anxiety: theory, research and applications (2004), będącej najpełniejszym przedstawieniem tego zjawiska w literaturze przedmiotu.
Słowa kluczowe
Biblioteka; Użytkownicy biblioteki; Lęk przed biblioteką; Library anxiety; Badania użytkowników; User studies; Modele library anxiety
Bibliografia
Bostick, Sharon L. (1992). The development and validation of the Library Anxiety Scale. PhD Dissertation. Wayne: Wayne State University (za: Onwuegbuzie, Jiao, Bostick (2004).
Cleveland, Alison (2004). Library anxiety: a decade of empirical research. "Library Review", vol. 53, no. 3, pp. 177-185.
Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J. (1997). Antecedents of library anxiety. "Library Quarterly", vol. 67, no. 4, pp. 372-389.
Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J. (1998). Perfectionism and library anxiety among graduate students. "Journal of Acacdemic Librarianship", vol. 24, no. 5, pp. 365-371.
Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J. (1999a). Identifying library anxiety through students' learning-modality preferences. "Library Quarterly", vol. 69, no. 2, pp. 202-216.
Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J. (1999b). Self-perception and Hbrary anxiety: an empirical study. "Library Review", vol. 48, no. 3, pp. 140-147.
Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J. (1999c). Is library anxiety important? "Library Review", vol. 48, no. 6, pp. 278-282.
Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J. (2001). Library anxiety and characteristic strengths and weaknesses of graduate students' study habits. "Library Review", vol. 50, no. 2, pp. 73-80.
Jiao, Qun G.; Onwuegbuzie, Anthony J. (2002). Dimensions of library anxiety and social interdependence: implications for library services. "Library Review", vol. 51, no. 2, pp. 71-78.
Kuhlthau, Carol C. (1991). Inside the Search Process: information seeking from user's perspective. "Journal of the American Society for Information Science", vol. 42, no. 5, pp. 361-371.
Kuhlthau, Carol C. (1993). A principle of uncertainty for information seeking. "Journal оf Documentation", vol. 49, no. 4, pp. 339-355.
Line, Maurice B. (1963). Students attitudes to the University Library: a survey at Southampton University. "Journal of Documentation", vol. 19, no. 3, pp. 110-113.
Mellon, Constance A. (1986). Library anxiety: a grounded theory and its development. "College and Research Libraries", vol. 47, no. 2, pp. 160-165.
Mellon, Constance A. (1988). Attitudes: the forgotten dimension in library instruction. "Library Journal", vol. 113, no. 1, pp. 137-139.
Onwuegbuzie, Anthony J.; Jiao, Qun G. (1998a). The relationship between library anxiety and learning styles among graduate students: implications for library instruction. "Library and Information Science Research", vol. 20, no. 3, pp. 235-249.
Onwuegbuzie, Anthony J.; Jiao, Qun G. (1998b). Understanding library-anxious graduate students. "Library Review", vol. 47, no. 4, pp. 217-224.
Onwuegbuzie, Anthony J.; Jiao, Qun G. (2000). I'll go to the library later: the relationship between academic procrastination and library anxiety. "College and Research Libraries", vol. 61, no. 1, pp. 45-54.
Onwuegbuzie, Anthony J.; Jiao, Qun G. (2004). Information search performance and research achievement: an empirical test of the anxiety-expectation mediation model of library anxiety. "Journal of the American Society for Information Science and Technology", vol. 55, no. 1, pp. 41-54.
Onwuegbuzie, Anthony J.; Jiao, Qun G.; Bostick, Sharon L. (2004). Library anxiety: theory, research, and applications. Lanham, Maryland, and Oxford: The Scarecrow Press, Inc., 2004.
Swigoń, Marzena (2002a). „Library anxiety", czyli lęk przed biblioteką. "Bibliotekarz", nr 4, s. 11-15.
Swigoń, Marzena (2008, w druku). Zjawisko lęku (anxiety) w środowisku akademickim. II Ogólnopolska Konferencja Naukowa Zarządzanie informacją w nauce. Katowice 19-20 listopada 2008. [dostęp: 12.01.2009]. Dostępny w Word Wide Web: <http://www.slideshare.net/marzena.swigon>.
Afiliacja: Pracownia Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie , Polska
Biogram:
Marzena Świgoń jest adiunktem na Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim w Olsztynie. Doktoryzowała się w zakresie bibliologii (specjalność informacja naukowa) na Uniwersytecie Wrocławskim (2005). Do jej najważniejszych publikacji należą: Bariery informacyjne - podstawy teoretyczne i próba badań w środowisku naukowym (Warszawa, 2006); Znaczenie i dostępność źródeł informacji w opinii pracowników naukowo-dydaktycznych. Wyniki badań. W: Zarządzanie informacją w nauce. Pod red. D. Pietruch-Reizes (Katowice, 2008), s. 118-133; Informacja a informacja naukowa. W: Historia - Archiwistyka - Informacja naukowa. Prace dedykowane Profesorowi Bohdanowi Ryszewskiemu. Pod red. M. Świgoń (Olsztyn, 2009), s. 245-262.
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe