slot gacor
Satysfakcja klienta jako kluczowy czynnik sukcesu bibliotek. Działania Biblioteki Centralnej Forschungszentrum Jülich na rzecz użytkowników

Satysfakcja klienta jako kluczowy czynnik sukcesu bibliotek. Działania Biblioteki Centralnej Forschungszentrum Jülich na rzecz użytkowników


Rafael Ball 

Afiliacja: University Library, Regensburg ,  Niemcy

Abstrakt

Ocena i zapewnienie satysfakcji klienta w długim okresie to integralne elementy zarządzania jakością w bibliotekach. Jakość definiowana jako „wszystkie te cechy i funkcje produktu lub usługi, które wpływają na stopień spełnienia przez nie ustalonych z góry lub podanych wymagań” (EOQ, 1976) w przypadku indywidualnego klienta ma charakter subiektj^ny, ale to właśnie na podstawie opinii każdego z nich powstaje ogólna ocena biblioteki, dzięki której może ona dokonać analizy swych mocnych i słabych stron. Artykuł dotyczy inicjatjrw podejmowanych przez Bibliotekę Centralną Forschungszentrum Jiilich w celu utrzymania klientów. Omówiono wyniki badań online przeprowadzonych w 2007 r., które posłużyły do podniesienia jakości produktów i usług przez nią oferowanych.

Słowa kluczowe

Biblioteka; Użytkownicy biblioteki; Potrzeby użytkowników; Satysfakcja użytkowników; Standardy jakości


Abbot, Christine (1994). Performance Measurement in Library and Information Services. London: ASLIB.

European Organization of Quality Control: Glossary of Terms used in Quality Control. 4th ed. (1976). Rotterdamm: Bouwcentrum.

Griffiths, Jose M.; King, Donald W. (1993). Special Libraries: Increasing the Information Edge. Washington, DC: Special Library Association.

Herget, ]osef (2008). Nutzennachweis von Spezialbibliotheken [online]; [dostęp: 25.03.2008]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.opus-bayern.de/bib-info/volltexte/2005/122/pdf/herget_opl.pdf>.

Hobohm, Hans-Christoph (2006). Was sollten uns Bibliotheken wert sein? "Kommunal-politische Blatter", H. 7 pp. 30-31.

Kohler, Horst (2007). Ein Freudentag fur die Kulturnation. Przemówienie prezydenta Republiki Federalnej Niemiec Horsta Kohlera z okazji ponownego otwarcia Biblioteki księżnej Anny Amalii 24.10.2007 r. w Weimarze [online]; [dostęp: 15.03.2008]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.bundespraesident.de/Anlage/original_644176/Festrede-des-Bundespraesidenten-beim-Festakt-zur-Wiedereroeffnung-der-Herzogin-Anna-Amalia-Bibliothek.pdf>.

Mundt, Sebastian; Guschker, Stefan (2003). Benchmarking ais Ansatz fur kundeno-rientierte Verbesserungs-prozesse [online]; [dostęp: 20.03.2008]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.b-i-t-online.de/20130-01/fachl.htm>.

Poll, Roswitha; Te Boekhorst, Peter (1996). Measuring Quality. International Guidelines for Performance Measurement in Academic Libraries. Munich: Saur. IFLA Publication 76.

Tann, Jenniffer (1993). Dimensions of quality in library settings. In: Quality Management: Towards BS 5750. Proceedings of a seminar held in Stamford. Lines on 21 April 1993. Ed. by M. Ashcroft and D. Barton. Stamford Lines: Capital Planning Information, pp. 23-31.

Pobierz

Opublikowane: 2009-12-30



Rafael Ball  rafael.ball@bibliothek.uni-regensburg.de

Afiliacja: University Library, Regensburg ,  Niemcy

Biogram:

Rafael Bali studiował biologię, slawistykę i filozofię (Moguncja, Moskwa, Warszawa; 1983-1992). W 1994 r. uzyskał doktorat na Uniwersytecie w Moguncji. Od 1994 do 1996 r. pracował w Bibliotece Uniwersyteckiej we Fryburgu. W latach 1996- 2008 kierował Biblioteką Centralną Forschungszentrum Jülich. Obecnie pełni funkcję dyrektora Biblioteki Uniwersyteckiej w Regensburgu. Jest członkiem Association of Special Libraries. Do jego najważniejszych publikacji należą: The scientific information environment in the next Millennium, Library Management 2000, no 1, pp. 10-12 i Qualität und Quantität wissenschaftlicher Veröffentlichungen, współatorstwo Maja Jokic (2006).





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe