Rozszerzona rzeczywistość – potencjał badawczy z perspektywy bibliologii i informatologii


Magdalena Wójcik 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński ,  Polska

Abstrakt

Teza/cel - Przedmiot artykułu stanowi potencjał badawczy technologii rozszerzonej rzeczywistości analizowany z punktu widzenia bibliologii i informatologii. Celem analizy jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie czy i w jakim zakresie problematyka rozszerzonej rzeczywistości może stać się przedmiotem zainteresowania dyscyplin. Metoda - Przeprowadzono systematyczną analizę piśmiennictwa naukowego w oparciu o wyszukiwanie prowadzone w bazach: Science Direct, SpringerLink i Elsevier oraz w katalogach BN, BJ i NUKAT oraz dokonano analizy pól badań bibliologii i informatologii w oparciu o wybrane polskie publikacje poświęcone przedmiotowi i zakresowi badań bibliologicznych i informatologicznych, starając się wskazać związki między już poruszanymi problemami a problematyką rozszerzonej rzeczywistości. Wyniki -Przeprowadzona analiza pokazała, że problematyka AR dobrze wpisuje się w szereg obszarów badawczych rozwijanych na gruncie bibliologii i informatologii, choć związki z problematyką AR są wyraźniej widoczne na gruncie nauki o informacji. Wnioski - Problematyka wykorzystania technologii rozszerzonej rzeczywistości w działalności bibliotecznej i informacyjnej jest potencjalnie interesującym tematem badawczym o szerokim zastosowaniu praktycznym, który jest wart dalszej eksploracji.

Słowa kluczowe

Rozszerzona rzeczywistość; Bibliologia; Informatologia


Antczak, M. (2007). Metoda bibliograficzna, statystyczna i porównawcza w badaniach bibliologicznych na przykładzie badań własnych. W: Bibliologia: problemy badawcze nauk humanistycznych. Pod red. Dariusza Kuźminy. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 25-45.

Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. "Presence", 6/4, pp. 355-385.

Azuma, R., et al. (2001). Recent advances in augmented reality. "Computer Graphics and Applications", IEEE, 21/6, pp. 34-47.

Barfield, W.; Caudell, T. (2001). Fundamentals of wearable computers and augmented reality. Mahwah (New Jersey), London: Lawrence Erlbaum Associates.

Billinghurst, M. (2002). Augmented reality in education. New Horizons for Learning [online]. [dostęp: 30.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.solomonalexis.com/downloads/ar_edu.pdf>.

Brzostek-Pawłowska, B. (2010). Między Web 2.0 i 3.0: Mobilne systemy informacyjne z rozszerzoną rzeczywistością. "Elektronika", nr 11, s. 79-87.

Bulearca, M.; Tamarjan, D. (2010). Augmented Reality: A Sustainable Marketing Tool?; Global Business & Management Research [online]. [dostęp: 30.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.thefreelibrary.com/Augmented%20reality:%20a%20sustainable%20marketing%20tool?-a0240915075>.

Cisek, S. (2008). Analiza i krytyka piśmiennictwa a Web 2.0. Wybrane zagadnienia metodologiczne [online]. [dostęp: 30.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.slideshare.net/sabinacisek/analiza-i-krytyka-pimiennictwa-a-web-20-wybrane-zagadnienia-metodologiczne-presentation>.

Educause Learning Initiative. (2005). 7 things you should know about augmented reality [online]. [dostęp: 13.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://net.educause.edu/ir/library/pdf/eli7007.pdf>.

Gmiterek, G. (2012). Biblioteka w środowisku społecznościowego Internetu. Biblioteka 2.0. Warszawa: Wydaw. SBP.

Górska, E. red. (2005). Automatyzacja bibliotek publicznych. Materiały z ogólnopolskiej konferencji „Automatyzacja bibliotek publicznych”, Warszawa, 24-26 listopada 2004. Warszawa: Wydaw. SBP.

Guo, Y., et al. (2008). Application of augmented reality GIS in architecture. The International Archives of Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, 37, pp. 331-336.

Hamilton, K. E.; Olenewa, J. (2011). Augmented reality in education. Proc. SXSW Interactiv [online]. [dostęp: 30.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://schoolhub.com.au/wp-content/uploads/2012/11/Augmented-Reality-in-Education-by-Paul-Hamilton.pdf>.

Janiak, M. (2010). Informacja naukowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Dynamika zmian w świetle piśmiennictwa. Kraków: Wydaw. UJ.

Janiak, M.; Krakowska, M.; Próchnicka, M. red. (2012). Biblioteki cyfrowe: praca zbiorowa. Warszawa: Wydaw. SBP.

Kocójowa, M. red. (2000). Użytkownicy informacji elektronicznej. Kraków: Wydaw. UJ.

Kołodziejczyk, E. (2013). Strony i aplikacje mobilne — przykłady rozwiązań technologicznych w bibliotekach naukowych [online]. [dostęp: 30.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ebib.pl/images/stories/numery/139/139_kolodziejczyk.pdf>.

Kotuła, S. (2013). Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web. Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Li, Kai (Nalsi). (2010). Augmented Reality @ Libraries [PowerPoint slides] [online]. [dostęp: 30.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.slideshare.net/islanderlee/augmented-reality-libraries>.

Loney, T. (2012). Augmented Reality – Possibilities for Libraries [online]. [dostęp: 12.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.slideshare.net/torloney/augmented-reality-for-libraries-10842227>.

Marcinkiewicz, L. red. (2013). Modele współpracy bibliotek publicznych: czy razem możemy więcej, szybciej, lepiej? X Ogólnopolska Konferencja „Automatyzacja bibliotek publicznych” Warszawa, 7-8 listopada 2012 r. Warszawa: Wydaw. SBP.

Migoń, K. (2004). O przedmiocie badań współczesnej bibliologii. Konspekt, nr 19 [online]. [dostęp: 30.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.wsp.krakow.pl/konspekt/19/migon.html>.

Migoń, K. (2005). Bibliologia – nauka o kulturze książki, "Nauka", [online]. nr 2, s. 49-57 [dostęp: 30.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.pan.poznan.pl/nauki/N_205_05_Migon.pdf>.

Milgram, P.; Kishino, F. (1994). “Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays”. IEICE Transactions on Information and Systems. pp. 1321-1329 [online]. [dostęp: 11.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://etclab.mie.utoronto.ca/people/paul_dir/IEICE94/ieice.html>.

Miyashita, T., et al. (2008). An augmented reality museum guide. Proceedings of the 7th IEEE/ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality. "IEEE Computer Society", pp. 103-106.

Moore, D. (2010). Augmented Reality in the Library [PowerPoint slides] [online]. [dostęp: 10.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.slideshare.net/weblearning/augmented-reality-for-libraries>.

Pardel, P. (2009). Przegląd ważniejszych zagadnień rozszerzonej rzeczywistości. "Studia Informatica", vol. 30, nr 1 (82), s. 35-64.

Sielhorst, T., et al. (2004). An augmented reality delivery simulator for medical training. International Workshop on Augmented Environments for Medical Imaging-MICCAI Satellite Workshop [online]. [dostęp: 10.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://ami2004.loria.fr/PAPERS/26obetoebiel.pdf>.

Sosińska-Kalata, B. (2007). Współczesne oblicze nauki o informacji w Polsce i za granicą. W: Studia z informacji naukowej i dyscyplin pokrewnych. Prace dedykowane Profesor Barbarze Stefaniak pod red. Elżbiety Gondek i Diany Pietruch-Reizes. Katowice: Wydaw.Uniwersytetu Śląskiego, s. 93-119.

Sosińska-Kalata, B., Chuchro, E., Daszewski, W. red. (2006). Informacja w sieci. Problemy, metody, technologie: praca zbiorowa. Warszawa: Wydaw. SBP.

Szczepańska, A. (2007). Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce [preprint] [online]. [dostęp: 30.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://eprints.rclis.org/15040/1/PODSTAWOWE_STRATEGIE_WYSZUKIWANIA_INFORMACJI.pdf>.

Ścibor, E.; Tomasik-Beck, J. (2001). PATIN: polsko-angielski tezaurus informacji naukowej = polish-english thesaurus of information science. Warszawa: Instytut Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej.

Tonn, Ch., et al. (2008). Spatial Augmented Reality for Architecture–Designing and planning with and within existing buildings. International Journal of Architectural Computing, 6/1, pp. 41-58.

Vacek, R.; Riley, A. (2011). Seeing the Library Through the Terminator’s Eyes: Augmented Reality [PowerPoint slides] [online]. [dostęp: 11.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.slideshare.net/vacekrae/terminator-amigos>.

Vlahakis, V., et al. (2001). Archeoguide: first results of an augmented reality, mobile computing system in cultural heritage sites. Proceedings of the 2001 conference on Virtual Reality, Archeology, and Cultural Heritage [online]. [dostęp: 11.06.2014]. Dostępny w World Wide Web: <http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=584993.585015>.

Wang, X. (2009). Augmented reality in architecture and design: potentials and challenges for application. "International Journal of Architectural Computing", 7/2, pp. 309-326.

Wieben, O. (2001). Virtual and Augmented Reality in Medicine. In: Minimally Invasive Medical Technology. Series in Medical Physics and Biomedical Engineering edited by John Webster. Philadelphia, PA: Institute of Physics Pub., pp. 176-194.

Woszkowski, P. (2009). Rzeczywistość rozszerzona – co dalej? "Marketing w Praktyce", 12, s. 85-87.

Woźniak-Kasperek, J.; Franke, J. red. (2007). Biblioteki cyfrowe. Projekty, realizacje, technologie: praca zbiorowa. Warszawa: Wydaw. SBP.

Wójcik, M. (2013). Web 2.0 w działalności usługowej instytucji książki. Kraków: Wydaw. UJ.

Zhang, X.; Navab, N.; Shih-Ping L. (2000). E-commerce direct marketing using augmented reality. In: Multimedia and Expo, 2000. ICME 2000. 2000 IEEE International Conference. New York: IEEE, 1, pp. 88-91.

Pobierz

Opublikowane: 2014-12-30



Magdalena Wójcik  magda.wojcik@uj.edu.pl

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński ,  Polska

Biogram:

Dr Magdalena Wójcik – adiunkt w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę nowych form komunikacji w Internecie, w tym szczególnie mediów społecznościowych i ich związków z działalnością instytucji książki. Najważniejsze publikacje to: Promocja literatury w Internecie. Przegląd Biblioteczny 2010, z. 4, s. 460-475, Użytkownicy serwisów społecznościowych poświęconych literaturze. Przegląd Biblioteczny 2012, z. 2, s. 222-240 oraz Web 2.0 w działalności usługowej instytucji książki. Kraków: Wydaw. UJ.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe