Technologie mobilne w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych użytkowników bibliotek akademickich z punktu widzenia bibliotekarza


Victor N. Nwachukwu 

Afiliacja: School of Library and Information Science, University of Nigeria, Nsukka, Nigeria,  Nigeria

Tony I. Obaseki 

Afiliacja: Ambrose Alli University Library, Ekpoma, Nigeria ,  Nigeria

Abstrakt

Teza/Cel artykułu – Niniejszy artykuł stanowi dogłębną analizę poglądów bibliotekarzy w związku z zastosowaniem nowych technologii, takich jak technologie mobilne, do realizacji usług bibliotecznych w erze informacji i globalizacji. Autorzy podkreślają, że biblioteki i bibliotekarze w krajach rozwijających się mogą znacznie przyczynić się do społecznego, ekonomicznego i infrastrukturalnego rozwoju ich państw. Metoda badań – W artykule odnotowano zmiany w technologiach informacyjnych i komunikacyjnych dostępnych w bibliotekach oraz potwierdzono stopniowy postęp technologiczny i przejście od technologii widzialnych do niewidzialnych, a także od stacjonarnych do mobilnych. Technologie mobilne (iPady, iPody, iPhony) stały się częścią codziennego życia, a ich powszechne użycie odsuwa w niepamięć fakt istnienia komputerowych stacji roboczych i laptopów. Zastosowanie technologii mobilnych poszerza się nie tylko dzięki ich wykorzystaniu przez piśmiennych naukowców, lecz także ich używaniu przez piśmiennych rzemieślników do komunikacji społecznościowej online. Trend ukazany w artykule pojawia się zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się, wskazano jednak, że technologie mobilne są o wiele skuteczniej wykorzystywane do transakcji informacyjnych i dostępu do zasobów informacyjnych w krajach rozwiniętych. Powstaje zatem wyzwanie dla bibliotekarzy związane z zadaniem wdrażania technologii mobilnych w realizacji transakcji informacyjnych. Problemy wynikające z niedostatecznych umiejętności technicznych, ogr aniczonych pasm dostępu do Internetu, braku odpowiednio wykształconych pracowników w bibliotekach, braku współpracy, nonszalanckiego stosunku bibliotekarzy do innowacji w bibliotekach, niedostatecznie rozwiniętego marketingu bibliotecznego, przestarzałych sieci komputerowych w bibliotekach, znacząco upośledzają zastosowanie technologii mobilnych w realizacji usług bibliotecznych. Wyniki i wnioski – Uznano, że krokami ku rozwiązaniu problemów zidentyfikowanych w artykule są: współpraca bibliotek w formie wyjazdów szkoleniowych dla pracowników (szczególnie pomiędzy krajami rozwiniętymi i rozwijającymi się), odpowiednie finansowanie bibliotek i szkoleń dla bibliotekarzy, właściwy marketing bibliotecznych zasobów i usług oraz poszerzające się lobbowanie rządów państw przez zwierzchników bibliotek w sprawie lepszych ofert dla bibliotek.

Słowa kluczowe

Era informacji; Globalizacja; Postęp technologiczny; Technologie informacyjne i komunikacyjne; Transakcje informacyjne; Piśmienni rzemieślnicy; Współpraca międzynarodowa; Marketing


Aldrich, Alan (2010). Universities and Libraries move to the mobile web. Education Review Online [online]. [accessed: 10.03.2013]. Available on WWW: .

Allen, R.E (1984). The Pocket Oxford Dictionary of Current English Oxford. Clarenjon Press, p. 421.

Amuna, S.A; Niran, A.; Sule, O.E (2014). Mobile Technology and Information Service Provision: Perception of Library Users in Selected Universities. "Global Educational Journal of Library and Information Science", vol. 2 (2).

Barile, Lori (2011). Mobile technologies for libraries: A list of mobile applications and resources for development. College and Research Libraries News [online], vol. 72 (4), pp. 222-228 [accessed: 10.03.2013]. Available on WWW: .

Blurton, C. (1999). Chapter 2: New Directions in Education. In: UNESCO’s WorldCommunication and Information 1999-2000. Paris: UNESCO, pp. 46-61.

Eyitayo, Samuel. A. (2012) Developing a New Generation of Technology Savvy and Futureready Librarians in Nigeria: Today Resources, Dimensions. In: Trends in library and information science in Nigeria. Festschrifts in honor of Prof. Sam E. Ifidon. James O. Daniel et al (eds). Lagos, Elis Associates, pp. 149-182.

Griffey, Jason (2011). Mobile Technology and Libraries Journal of Medical library Association [online], 99 (2), p. 172 [accessed: 11.01.2013]. Available on WWW: <http://www.ncbi.nlm.nih,gov/pmc/articles/PMC3066583/>.

Iwhiwhu, Basil, E.; Ruteyan, Josiah, O.; Eghwubare, Aroghene, (2010). Mobile Phones for Library Service: Prospects for Delta State University Library, Abraka. "Library Philosophy and Practice", vol. 12, no. 1, pp. 1-8.

LRCN Annual Report (2013). Lists of Certified Librarians in Nigeria [online]; [accessed: 11.06.2014] LRCN: Nigeria. Available on WWW: <http://www.LRCN.gov.ng/bulletin.html>.

Obaseki, Tony I. (2014). Availability and Use of Electronic Information Resources and Service Rendering in University Libraries in South-south, Nigeria. A Ph.D thesis submitted to the department of Library and Information Science, University of Nigeria, Nsukka.

Ochogwu, M. G (2007). The internalities and externalities of library and information delivery services in Nigeria by the year 2015. Nigeria Libraries, "Journal of the Nigerian Library Association", vol. 40, pp. 15-27.

Thomas, L.C. (2011). Libraries, Librarians and Mobile Services. "Bulletin of the American Society for Information Science and Technology", vol. 38 (1).


Opublikowane: 2014-12-30



Victor N. Nwachukwu  victor.nwachukwu@unn.edu.ng

Afiliacja: School of Library and Information Science, University of Nigeria, Nsukka, Nigeria,  Nigeria

Biogram:

Dr. Victor N. Nwachukwu is a Senior Lecturer and presently the Ag. Head of the Department of Library and Information Science, University of Nigeria, Nsukka. He holds BA, MLS and Ph.D degrees (Nigeria). Dr. Nwachukwu is a chartered librarian. He has published many articles in professional journals and has contributed many chapters in books. He is the editor-in-chief of the “African Library Sentinel Journal”. He is an experienced administrator and has served as the coordinator of Postgraduate Programme and has supervised many works both at undergraduate and postgraduate levels. He has served as a resource person in a number of workshops and conferences. His areas of specialization include: Information and Communication Technologies and Reference Services.

Tony I. Obaseki 

Afiliacja: Ambrose Alli University Library, Ekpoma, Nigeria ,  Nigeria

Biogram:

Dr. Tony I. Obaseki, is a librarian in the Ambrose Alli University. He holds certificates and degrees such as a Diploma, BLS (DELSU) MLS (BUK), Ph.D (Nigeria) in library and information science. He is a chartered librarian. Presently he is a systems librarian at the University Library. He has published many journal articles and chapters in books and attended numerous conferences on librarianship both in Nigeria and abroad. Apart from being a practicing librarian, he also teaches various courses such as Computer Application to Library Process; Introduction to Library and Information Science; Introduction to Information and Communication Technologies; Introduction to Software Application and Use in Information Systems in the Department of Library and Information Science, Ambrose Alli University, Ekpoma. He specializes in Information and Communication Technology in Library Process and Information Science.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe