Bieżące trendy w wykorzystywaniu baz danych przez studentów studium przypadku


Shifra Baruchson-Arbib 

Afiliacja: Wydział Nauki o Informacji, Uniwersytet Bar Ilan, Izrael ,  Izrael

Frida Shor 

Afiliacja: Kierownik Biblioteki, Uniwersytet w Ariel, Izrael ,  Izrael

Abstrakt

Teza/cel artykułu - Celem niniejszego artykułu było zbadanie bieżących trendów w wykorzystaniu elektronicznych baz danych przez studentów Uniwersytetu w Ariel (Izrael). Jako punkt wyjścia przyjęto założenie, że studenci powinni wykorzystywać akademickie bazy danych w celu realizacji zadań otrzymywanych podczas zajęć, ponieważ Internet nie może zaspokoić wszystkich potrzeb informacyjnych. Pod uwagę wzięto zmienne takie jak język, płeć, kierunek studiów, skuteczność przysposobienia bibliotecznego i zachętę ze strony wykładowców. Metody badań – Badanie przeprowadzono przy zastosowaniu ustrukturyzowanego kwestionariusza wypełnionego przez 637 studentów. Większość studentów wybrała Internet, jedynie 28% respondentów preferowało elektroniczne bazy danych. Przy wykorzystywaniu akademickich baz danych zaobserwowano kilka istotnych zmiennych, mianowicie znajomość języka angielskiego, odbyte przysposobienie biblioteczne, zachętę ze strony wykładowców, płeć oraz wydział uniwersytetu. Badania wskazują, że kobiety wykorzystują baz danych częściej niż mężczyźni, a także częściej sięgają w tej kwestii po pomoc ze strony pracowników biblioteki. Odnotowano również różnice pomiędzy wydziałami. Studenci nauk społecznych preferują bazy danych w języku hebrajskim, zaś studenci nauk przyrodniczych wybierają bazy anglojęzyczne. Wnioski – Dzięki przeprowadzeniu badania wyciągnięto szereg wniosków wskazujących na możliwości poprawy wykorzystania baz danych: 1) należy dopracować przysposobienie biblioteczne, 2) wykładowcy powinni kłaść większy nacisk na wagę poszukiwań w bazach danych, 3) należy poprawić u studentów zakres znajomości języka angielskiego, ponieważ wpływa ona bezpośrednio na zachowania związane z poszukiwaniem informacji. Odkryto, że 1) częstszymi użytkownikami baza danych są kobiety, a nie mężczyźni, 2) pracownicy bibliotek pełnią centralną rolę w prowadzeniu szkoleń użytkowników bibliotek i promowaniu baz danych.

Słowa kluczowe

Wykorzystanie baz danych; Płeć a bazy danych; Wykładowcy a bazy danych; Przysposobienie biblioteczne; Wykorzystanie baz danych przez studentów; Uniwersytety a bazy danych


Applegate, Rachel (2006). Faculty information assignments: A longitudinal examination of variations in survey results. "Journal of Academic Librarianship", 32 (4), pp. 355-363.

Avigdori, Dalia (2000). Usage patterns of databases in heterogenic Populations: The case of Jordan Valley College. Thesis (M.A.), Dept. of Information Science, Bar-Ilan University. (Hebrew).

Baruchson-Arbib, Shifra; Shor, Frida (2002). The use of electronic information sources by Israeli college students. "Journal of Academic Librarianship", 28 (4), pp. 255-257.

Beno, David (2007). Patterns of use of digital and printed information sources in higher education institutions in Israel. Thesis (Ph.D.), Dept. of Information Science, Bar-Ilan University (Hebrew).

Chai, Iris (2008). Information-seeking and retrieval by minority college students. Thesis (Ph.D.), Dept. of Information Science, Bar-Ilan University (Hebrew).

Crawford, John; De Vicente, Angel; Clink, Stuart (2004). Use and awareness of electronic information services by students at Glasgow Caledonian University: A longitudinal study. "Journal of Librarianship and Information Science", 36 (3), pp. 101-117.

Doron, Shira (2002). Gender differences in computer learning motivation and computer attitudes among the adult population. Thesis (M.A.), Dept. of Information Science, Bar-Ilan University (Hebrew).

Du, Jia Tina; Evans, Nina (2011). Academic library services support for research information seeking. "Australian Academic & Research Libraries", 42 (2), pp. 103-120.

Farber, Miriam (2002). The birth, growth, and spread of online information retrieval over three decades: The 1970s-1990s. Thesis (Ph.D.), Department of Information Science, Bar-Ilan University.

Goldman, Tova (2012). Changes in student’s coping with stress and uncertainty during the process of information seeking and writing a research paper; The contribution of attachment style. (Ph.D. Thesis), Department of information, Bar Ilan University.

Imhof, Margarete; Vollmeyer, Regina; Beierlein, Constanze (2007). Computer use and the gender gap: The issues of access, use, motivation, and performance. "Computers in Human Behavior", 23 (6), pp. 2823-2837.

Karaiya, Pooja; Khatarkar, Rekha (2014). Digital libraries: Functionality and usability. "International Journal of Physical and Social Sciences", 4 (3), pp. 468-474.

Koohang, Alex (2004). Students’ perceptions toward the use of the digital library in the weekly Web-based distance learning assignments portion of a hybrid programme. "British Journal of Educational Technology", 35 (5), pp. 617-626.

Martell, Charles (2008). The absent user: Physical use of academic library collections and services continues to decline 1995-2006. "Journal of Academic Librarianship", 34 (5), pp. 400-407.

Ramlogan, Rabia; Tedd, Lucy A. (2006). Use and non-use of electronic information sources by undergraduates at the University of the West Indies. "Online Information Review", 30 (1), pp. 24-42.

Rowley, Jennifer; Urquhart, Christine (2007). Understanding Student information behavior in relation to electronic information services: Lessons from longitudinal monitoring and evaluation, Part 1. "Journal of the American Society for Information Science and Technology", 58 (8), pp. 1162-1174.

Shanahan, Madeleine C. (2008). Transforming information search and evaluation practices of undergraduate students. "International Journal of Medical Informatics", 77 (8), pp. 518-526.

Shor, Frida (1999). The electronic database use: Comparison between social sciences and natural sciences students: Judea and Samaria College pattern. (Thesis M.A.), Dept. of Information Science, Bar-Ilan University (Hebrew).

Suseela, V. J. (2011). Application of usage statistics for assessing the use of e-journals in University of Hyderabad. "Electronic Library", 29 (6), pp. 751-761.

Tripathi, Manorama; Jeevan, V.K.J. (2013). A selective review of research on e-resource usage in academic libraries. "Library Review", 62 (3), pp. 134-156.

Urquhart, Christine; Rowley, Jennifer (2007). Understanding student information behavior in relation to electronic information services: Lessons from longitudinal monitoring and evaluation, Part 2. "Journal of the American Society for Information Science and Technology", 58 (8), pp. 1188-1197.


Opublikowane: 2014-12-30



Shifra Baruchson-Arbib  Shifra.Baruchson@biu.ac.il

Afiliacja: Wydział Nauki o Informacji, Uniwersytet Bar Ilan, Izrael ,  Izrael

Biogram:

Prof . Shifra Baruchson Arbib, Dean of the Faculty for Humanities Bar-Ilan University Israel, Former Head of the Department of Information Studies founder of the academic field of information science in Israel . Author of 60 paper and 3 books: Books and Readers – The Reading Interests of Italian Jews at the Close of the Renaissance, 1993 (awarded the Zalman Shazar Prize for outstanding research in Judaic Studies, 1993); Social Information Science: Love, Health and the Information Society – The Challenge of the 21st Century, 1996; La culture liveresque des Juifs d’Italie a la Fin de la Renaissance, 2001 . Guest editor: Journal of Information Communication and Ethics in Society volume 5, iss . 2/3 (2007) . Founder of the study of “social information science” in library and information studies . Supervisor of more than 70 M .A . and Ph .D . theses . Member of ICIE – International Center for Information Ethics, and of RSA – The Royal Society for Encouragement of Arts, Manufactures & Commerce, London . Fields of research: sociology and history of communication means; information behavior; reference work; info-ethics; the information society; history of the Hebrew book; social information science .

Frida Shor 

Afiliacja: Kierownik Biblioteki, Uniwersytet w Ariel, Izrael ,  Izrael

Biogram:

Dr. Frida Shor (Ph.D. from the Department of Literature, The Rena Costa Center for Yiddish Studies, Bar-Ilan University), a certificated information science specialist (M .A . from the Department of Information Studies, Bar-Ilan University) . Her dissertation Strashun library and the librarian Khaykl Lunski: Reflection of theJewish intellectual and cultural life in Vilnius was published as a book. The director of library at Ariel University, which she established in 1990 . Lecturer in information science, specialist in medical information science; tutor and supervisor of diploma projects in the Faculty of Health Science at Ariel University . Author of the book From ’Likute Shoshanim’ to the ‘Paper Brigade’: The story of Strashun Library in Vilnius, and 3 papers about information skills . Member of the Public Libraries Council headed by the Culture and Sport Minister Mrs . Limor Livnat . Fields of specialization: information reading skills, medical information, history of Jewish libraries .





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe