Kursy online w polskich bibliotekach akademickich


Ewa Jadwiga Kurkowska 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Polska

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie, w jakim stopniu polskie biblioteki akademickie realizują swoją funkcję edukacyjną korzystając z kursów e-learningowych. Do jego przygotowania wykorzystano wyniki badań polegających na analizie oferty tych bibliotek zamieszczonej na ich stronach internetowych. Kursy e-learningowe stały się jedną z form dydaktyki bibliotecznej, jednakże wiele spośród nich ma charakter zamknięty i w ograniczonym stopniu wykorzystuje narzędzia do samooceny studiujących. Większość z nich dotyczy przysposobienia bibliotecznego, w niewielkim stopniu rozwijane są pozostałe kompetencje informacyjne. Kursy e-learningowe w bibliotekach, chociaż są coraz częściej wykorzystywane – zwłaszcza w większych bibliotekach, wymagają jeszcze dopracowania.

Słowa kluczowe

Kursy e-learningowe; Kursy online; Biblioteki akademickie; E-learning


Breivik, Patricia S.; Gee, Gordon E. (1989) Information literacy: revolution in the library. New York: American Council on Education, Macmillan, London: Collier Macmillan.

Dąbrowski, Marcin (2004). Standardy tworzenia i prowadzenia zajęć online. "e-mentor", nr 4 (6), s. 13-18.

Długołęcka, Hanna (2009). Przysposobienie biblioteczne: od tradycyjnych metod nauczania po e-learning. "Przegląd Biblioteczny", nr 3, s. 359-369.

Dziak, Joanna; Rozkosz, Ewa; Karciarz, Magdalena; Wiorogórska, Zuza (2013). Edukacja informacyjna w polskich bibliotekach akademickich – raport z badań. "Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy", nr 1, s. 26-40.

Hyla, Marek (2009). Przewodnik po e-learningu. Kraków: Wolters Kluwer Polska.

Jędralska, Monika (2009). Do biblioteki przez sieć, z biblioteki do sieci – „E-szkolenie biblioteczne” w Wyższej Szkole Humanitas. Biuletyn EBIB [online], nr 4 (104); [dostęp: 16.12.2013]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ebib.pl/2009/104/a.php?jedralska>.

Kurkowska, Ewa Jadwiga (2009). Alfabetyzacja informacyjna w formie e-learningu w wybranych europejskich bibliotekach akademickich. "Biuletyn EBIB" [online], nr 4 (104); [dostęp: 16.12.2013]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ebib.info/2009/104/a.php?kurkowska>.

Kurkowska, Ewa Jadwiga (2011). E-learning w działalności dydaktycznej bibliotek polskich publicznych uczelni akademickich i medycznych W: Biblioteka w przestrzeni edukacyjnej. Funkcje i wyzwania w XXI wieku, Kraków, 16-17 maja 2011 r. [online]. Kraków 2011; [dostęp: 17.12.2013]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.up.krakow.pl/biblio/konferencja/pdf/Kurkowska_E.-E-learning_w_dzialalnosci_dydaktycznej_bibliotek.pdf>.

Kurkowska, Ewa Jadwiga (2012). Platformy e-learningowe w działalności dydaktycznej bibliotek publicznych uczelni akademickich. "e-mentor", nr 4 (46), s. 64-68.

apacz, Teresa. (1986). Rozwój koncepcji kształcenia użytkowników informacji naukowej w szkołach podstawowych, średnich i wyższych w Polsce 1925-1985. "Roczniki Biblioteczne", R. 30, z. 1-2, s. 179-189.

Moczadło, Rafał (2008). Kurs online z przysposobienia bibliotecznego – studium przypadku. "e-mentor", nr 2 (24), s. 43-46

Papińska-Kacperek, Joanna, red. (2008). Społeczeństwo informacyjne. Warszawa: PWN.

Penkowska, Grażyna (2010). Meandry e-learningu. Warszawa: Difin.

Plebańska, Marlena (2011). E-learning. Tajniki edukacji na odległość. Warszawa: C. H. Beck.

Przybyła, Wiesław; Matalewska, Magdalena (2012). Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe [online]. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej; [dostęp: 19.12.2013]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.koweziu.edu.pl/download.php?plik=Poradnik_kno.pdf>.

Perspektywy.pl (2013). Ranking uczelni akademickich 2013 [online]. Perspektywy.pl; [dostęp: 08.12.2013]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=724:uczelnie-akademickie&catid=87&Itemid=231>.

Salony, Mary F. (1995). The History of Bibliographic instruction: Changing Trends from Books to the Electronic World. "The Reference Librarian", vol. 24, iss. 51/52, pp. 31-51.

Zając, Maria (2004). Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów online. "e-mentor", nr 4 (6), s. 10-12.

Pobierz

Opublikowane: 2014-12-30



Ewa Jadwiga Kurkowska  luka@umk.pl

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Polska

Biogram:

Ewa Kurkowska jest adiunktem w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień edukacji informacyjnej oraz zastosowania e-learningu w działalności bibliotek. Pracowała przy realizacji kursów e-learningowych dla bibliotekarzy Bibweb oraz Login: BIBLIOTEKA. Do ważniejszych publikacji należą: Edukacja informacyjna w bibliotekach a rozwój społeczeństwa wiedzy (Warszawa, 2012); Standardy i modele kształcenia umiejętności informacyjnych w szkolnictwie wyższym. Toruńskie Studia Bibliologiczne 2011, nr 1 i 2; Platformy e-learningowe w działalności dydaktycznej bibliotek publicznych uczelni akademickich. e­-mentor 2012, nr 4.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe