Katalogi artykułów (Presell Pages) – analiza stron internetowych wykorzystywanych w SEO


Adam Jachimczyk 

Afiliacja: Instytut Dziennikarstwa i Informacji, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach,  Polska

Magdalena Chrapek 

Afiliacja: Instytut Matematyki, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach,  Polska

Abstrakt

Teza/Cel artykułu - Katalogi artykułów są jednym z narzędzi wykorzystywanych w pozycjonowaniu stron internetowych. Statystyczna analiza ponad 300 katalogów zmierzała do zbadania czynników wpływających na ich jakość mierzoną wskaźnikiem PageRank (PR). Metody badań - Analizowano następujące dane: rok rejestracji w bazie Spis katalogów SEO, wartość PR, system zarządzania katalogiem, żądanie linku zwrotnego i opłaty za wpis do katalogu oraz moderowanie. Wartości PR zostały zebrane za pomocą skryptu napisanego w języku Python. Analizę statystyczną przeprowadzono wykorzystując programy Microsoft Excel oraz R. Obecność w indeksie wyszukiwarki sprawdzono narzędziem SEOquake. Wyniki - Badanie ujawniło, że stale zakładane są nowe katalogi mimo negatywnych opinii specjalistów o ich skuteczności w pozycjonowaniu stron WWW. Ich jakość, mierzona wartością PR, jest jednak bardzo niska. Ponadto, ich niewielką wartość potwierdza także nieobecność dużego odsetka katalogów w indeksie wyszukiwarki Google. Wnioski - Tylko niewielki odsetek katalogów osiąga poziom, który może wpływać na ranking promowanych w nich innych witryn WWW. Warunkiem jest staranna moderacja i stosunkowo długi okres funkcjonowania, który sprzyja pozyskiwaniu wartościowych linków.

Słowa kluczowe

SEO; Pozycjonowanie stron internetowych; Katalogi artykułów; Wyszukiwarki internetowe


ton.pl (b.d.) [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://www.16ton.pl/jak--dodac-artykul/>.

Anderson, Shaun (2014). Google Toolbar Pagerank Update History [online], [dostęp: 04.11.2014]. Dostępny w WWW: <http://www.hobo-web.co.uk/google-pr-update/>.

Article directory (2014) [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/Article_directory>.

Artykuły i recenzje (b.d.) [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://recenzje.info.pl/jak-dodac-artykul/>.

Babik, Wiesław (2010). Słowa kluczowe. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bailyn, Evan; Bailyn, Bradley (2012). Przechytrzyć Google. Odkryj skuteczną strategię SEO i zdobądź szczyty wyszukiwarek. Gliwice: Helion.

Blog (b.d) [online], [dostęp: 20.11.2014]. Dostępny w WWW: <http://ala12.orgfree.com/?p=2771>.

Bohrnstedt, Kurtis (2012). Web Directory Submission Danger: Analysis of 2,678 Directories Shows 20% Penalized/Banned by Google [online], [dostęp: 14.01.2015]. Dostępny w WWW: <http://moz.com/blog/web-directory-submission-danger>.

Chant, Rob (2011). Introduction to Google PageRank: Myths & Facts [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://searchenginewatch.com/article/2064605/Introduction-to-Google-PageRank-Myths-Facts>.

Davison, Brian D. (2000). Recognizing Nepotistic Links on the Web. [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://www.aaai.org/Papers/Workshops/2000/WS-00-01/WS00-01-005.pdf>.

Dodaj Katalog !!! (b.d.) [online], [dostęp: 20.10.2014] Dostępny w WWW: <http://www.katalogiseo.info/add.php>.

Dover, Danny; Dafforn, Erik (2011). Sekrety SEO. Gliwice: Helion.

Emseo (b.d.) [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://sklep-emseo.pl/prywatne-precle/8-prywatne-precle-1000-szt-.html>.

Enge, Eric; Spencer, Stephan; Stricchiola, Jessie; Fishkin, Rand (2013). Sztuka SEO; optymalizacja witryn internetowych. Gliwice: Helion.

Fetterly, Dennis; Manasse, Mark; Najork, Marc (2004). Spam, Damn Spam, and Statistics: Using statistical analysis to locate spam web pages. [online], [dostęp: 14.01.2015]. Dostępny w WWW: .

Fishkin, Rand (2007). What Makes a Good Web Directory, and Why Google Penalized Dozens of Bad Ones. [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://moz.com/blog/what-makes-a-good-web-directory-and-why-google-penalized-dozens-of-bad-ones>.

Gatunekchroniony.pl (b.d.) [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://www.gatunekchroniony.pl/dodaj-wpis/>.

Grensing-Pophal, Lin (2010). Content’s latest creation model. Factory farmed or organically grown. "Econtent", September, pp. 14-18.

Gryszko, Marta (2007). Czym są Presell Pages? [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://www.lexy.com.pl/blog/presell-pages.html>.

Gyöngyi, Zoltan; Garcia-Molina, Hector (2004). Web Spam Taxonomy. Technical Report. [online], [dostęp: 20.10.2014], pp. 1-11. Dostępny w WWW: <http://ilpubs.stanford.edu:8090/646/1/2004-25.pdf>.

Henzinger, Monika R.; Motwani, Rajeev; Silverstein, Craig (2002), Challenges in web search engines. SIGIR Forum Fall [online], vol. 36, no. 2, pp. 1-12 [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://sigir.org/files/forum/F2002/henzinger.pdf>.

Jachimczyk, Adam (2013). Katalog internetowy. Nieoczekiwana zmiana miejsc. W: Bibliografia: źródła, standardy, opracowania. Praca zbior. pod red. Jerzego Franke. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 217-230.

Jachimczyk, Adam; Chrapek, Magdalena; Chrapek, Zbigniew (b.d.). Web directories. Selected features and their impact on the quality of directories. (Materiał niepublikowany).

Jerkovic, John I., Wojownik SEO: sztuka osiągania najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania (2011). Gliwice: Helion.

Jones, Bob (2012). 8 Reasons Why Your Site Might Not Get Indexed. [online], [dostęp: 13.11.2014]. Dostępny w WWW: <http://moz.com/ugc/8-reasons-why-your-site-might-not-getindexed>.

Joyce, Julie (2012). Why Links Matter. [online], [dostęp: 20. 10. 2014]. Dostępny w WWW: <http://searchenginewatch.com/article/2166568/Why-Links-Matter>.

Joyce, Julie (2013). Link Building A-Z Guide – Definitions & Terms [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://searchenginewatch.com/article/2172916/Link-Building-A-Z-Guide-Definitions-Terms>.

Katalog Budowlany (b.d.) [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://budownictwo.hl1.pl/jak-dodc-wpis/>.

Kennedy, Shirley Duglin (2010). ‘Content farms’, information literacy and You. "Information Today", November, pp. 17-19.

Kowalczyk, Tomasz, Co to jest Presell Page i Precel? (2012) [online], [dostęp: 20.10.2014] Dostępnyw WWW: <http://seomoher.pl/podstawy-seo/co-to-jest-presell-page-i-precel.html>.

Lalik, Ewa (2011). Coraz gorsza jakość wyszukiwania w Google? Przez content farms [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://www.spidersweb.pl/2011/02/coraz-gorsza-jakosc-wyszukiwania-w-google-przez-content-farms.html>

Ledford, Jerri L., SEO: biblia: wiedza obiecana (2009), Gliwice: Helion.

LGDPaluki (b.d.) [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://www.lgdpaluki.pl/jak-dodac-artykul>.

Liu, Bing, Web data mining: exploring hyperlinks, contents, and usage data (2007). Berlin: Springer Verlag.

Metatagi, które Google potrafi zinterpretować (b.d.) [online], [dostęp: 13.11.2014]. Dostępny w WWW: <https://support.google.com/webmasters/answer/79812?hl=pl>.

Nikolov, Dimitar; Menczer, Filippo (2011). Social spam. In: The death of the Internet. Ed. by M. Jakobsson. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, pp. 103-117.

Notess, Greg R. (2011). Content farming, quick creation, and declining information quality. "Online", May-June, pp. 46-48.

Olejnik, Łukasz (2007). Strony typu „presell” [online], [dostęp: 20. 10. 2014]. Dostępny w WWW: <http://googlepolska.blogspot.com/2007/08/strony-typu-presell.html>.

PR0 – Google’s PageRank 0 Penalty (b.d.) [online], [dostęp: 28.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://pr.efactory.de/e-pr0.shtml>

Projektowanienazywo.pl (b.d.) [online], [dostęp: 20. 10. 2014]. Dostępny w WWW: <http://www.projektowanienazywo.pl/jak-dodac-wpis>.

R wersja 3.0.2 R Core Team (2013). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL http://www.R--project.org/). SEOquake (b.d.) [online], [dostęp: 04.11.2014]. Dostępny na WWW: <http://www.seoquake.com/>.

Solidne Precle SEO (b.d.) [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://precle.eu/>.

Spavlik, Janet (2011). Dispatches from the content farm trenches. "Econtent", November, pp. 16-20.

Spis Katalogów SEO (b.d.) [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://www.katalogiseo.info/>.

Szymanski, Kaspar (2007). Site content and use of web catalogues [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2007/03/site-content-and-use-of-web-catalogues.html>.

Twoje informacje – artykuły tematyczne (b.d.) [online], [dostęp: 20.10.2014]. Dostępny w WWW: <http://twoje.info.pl/dodaj-artykul/>.

What is content farm? (2011) [online], [dostęp: 20. 10. 2014]. Dostępny w WWW: <http://www.econtentmag.com/Articles/Resources/Defining-EContent/What-is-a-Content-Farm-78370.htm>.

Pobierz

Opublikowane: 2015-12-30



Adam Jachimczyk  Adam.Jachimczyk@ujk.edu.pl

Afiliacja: Instytut Dziennikarstwa i Informacji, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach,  Polska

Biogram:

Adam Jachimczyk jest adiunktem w Instytucie Dziennikarstwa i Informacji Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Jego zainteresowania naukowe obejmują zastosowanie technologii informatycznej w działalności informacyjnej. Opublikował m.in.: Polskie spisy bibliograficzne na World Wide Web. W: Bibliografia: teoria, praktyka, dydaktyka. Red. J. Woźniak-Kasperek i M. Ochmański. Warszawa, 2009; Format metadanych ONIX – ONline Information eXchange. W: Szósta Ogólnokrajowa Narada Bibliografów Warszawa 23-24 października 2008. Warszawa, 2010; Cenzura w wersji online. W: Nie po myśli władzy: studia nad cenzurą i zakresem wolności słowa na ziemiach polskich od wieku XIX do czasów współczesnych. Red. D. Degen, M. Żynda. Toruń, 2012; Obowiązki i kompetencje przedstawicieli zawodów informacyjnych. Perspektywa pracodawcy. Przegląd Biblioteczny 2013, z. 2; razem z: M. Olczak-Kardas: Recenzje użytkowników księgarni internetowej jako źródło informacji o książce i czytelnictwie. Komunikat z badań. Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy 2012, t. 4, z. 1 (15). Od 2011 r. jest redaktorem naczelnym internetowego periodyku naukowego „iNFOTEZY”.

Magdalena Chrapek 

Afiliacja: Instytut Matematyki, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach,  Polska

Biogram:

Magdalena Chrapek jest starszym wykładowcą w Instytucie Matematyki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Jej zainteresowania naukowe obejmują metody statystyczne i techniki data mining. Opublikowała m.in.: On the extremal behaviour of some stationary Markov sequence. Demonstratio Mathematica 2008, z. 31; jest współautorką m.in. następujących publikacji: W. Kryczka, K. Paluch, D. Zarębska-Michaluk, Progress of liver disease in chronic hepatitis C patients who failed antiviral therapy. Medical Science Monitor 2003, Aug, 9 Suppl 3; M. Stachura, B. Wodecka, Estymacja indeksu ekstremalnego w oparciu o k-te wartości rekordowe – sugestia poprawy jakości estymacji. W: Prace Naukowe. Metody matematyczne, ekonometryczne i komputerowe w finansach i ubezpieczeniach”, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach 2010, 2012. 





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe