Kompetencje i edukacja informacyjna na Węgrzech


Katalin Varga 

Afiliacja: Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Uniwersytet w Peczu, Węgry,  Węgry

Abstrakt

Teza/cel artykułu – Na Węgrzech kompetencje informacyjne przeważnie nie są uwzględniane w programach nauczania publicznego, tak na poziomie podstawowym, średnim, jak i wyższym. Autorzy podstaw programowych skupiają się na „alfabetyzacji cyfrowej” i nie biorą pod uwagę faktu, że przetrwanie w XXI w. wymaga znacznie szerszych kompetencji informacyjnych. Studenci zmagają się z licznymi niedoborami, szczególnie w zakresie umiejętności kluczowych (myślenie, zrozumienie i analiza tekstu, zarządzanie informacją, itp.) Mają również problemy z nauką i samooceną. Na ogół powodem jest brak możliwości nabycia podczas nauki w szkole średniej podstawowych kompetencji informacyjnych. Metoda badań – W 2014 r. na Uniwersytecie w Peczu przeprowadzono badanie ankietowe, którego celem była analiza kompetencji informacyjnych studentów różnych uczelni . Wyniki i wnioski – Badanie ankietowe posłużyło uzyskaniu informacji o strategiach wyszukiwania, ulubionych zasobach informacyjnych oraz metodach wyszukiwania, wyboru i oceny informacji przez ankietowanych, a następnie ustaleniu nowej strategii nauczania kompetencji informacyjnych.

Słowa kluczowe

Kompetencje informacyjne; Studenci; Biblioteki na Węgrzech


évi CXL. törvény a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről [online]. Available on WWW: <http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700140.TV>.

Association of College and Research Libraries: Information literacy competency standards for higher education [online]. Available on WWW: <http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/standards/standards.pdf>.

Castells, M. (1996-1998): The Rise of the Network Society, The Information Age: Economy, Society and Culture Vol. I-III. Blackwell, Cambridge.

Egervári, D. (2014): Development Opportunities for the Digital Pillars of Information Society. In: Lehocka, I.; Szabó, T.; Vargová, Z.; Viczayivá, I. (eds.) Science for Education-Education for Science, 3rd International Conference, Nitra, 2013. pp. 99-111. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre Fakulta Stredoeuropskych Studii.

Egervári, D.; Sipos, A. M.; Varga, K. (2014): Information retrieval and – management practices of Hungarian students in an international comparison. In: Rappai Gábor, Filó Csilla (eds.): Well – being in Information Society 2014. Conference proceedings. pp. 131-141.

Head, A. J. (2013): Project Information Literacy: What can be learned about the information seeking behaviour of today’s college students? [online] In: Association of College and Research Libraries (ACRL) Proceedings 2013, ALA, Chicago. Available on WWW: <http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/conferences/confsandpreconfs/2013/papers/Head_Project.pdf>.

Koltay, T.; Varga, K. (2013): Conceptions, Ideas, What Else? Information Literacy in Hungary. In: Kurbanoğlu, S., Grassian, E., Mizrachi, D., Catts, R., Špiranec, S. (eds.) Worldwide Commonalities and Challenges in Information Literacy Research and Practice, pp. 625-631. Springer.

Martin, A.; Madigan, D. (eds.) (2006): Digital literacies for learning. Facet, London.

McKiel, A.; Dooley, J. (eds.) (2013): Changing library operations – Information literacy and E-resources: The Credo student survey. In: MLA, SLA Book Expo Issue-Pre-print, vol. 25. No. 2. April Available on WWW: <http://cdn.credoreference.com/images/PDFs/ATG_v25-2_McKiel_PrePrint.pdf>.

Partnership for 21st century skills: Framework for 21st century learning [online]. Available on WWW: <http://p21.org/overview>.

Robinson, L. et al. (2005): Healthcare librarians and learner support: competencies and methods. "Health Information and Libraries Journal", 22 (supplement 2) pp. 42-50.

Sipos, A. M. (2014): Competency for Information Literacy. In: Lehocka, I., Szabó, T., Vargová, Z., Viczayivá, I. (eds.) Science for Education-Education for Science, 3rd International Conference, Nitra, 2013. pp. 235-249. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre Fakulta Stredoeuropskych Studii.

Sipos, A. M. (2008): Információs kompetencia – realitás vagy frázis? Az információs kompetenciával kapcsolatos ismeretek oktatása a Pécsi Tudományegyetem informatikus könyvtáros képzésében. [online]. In: Herdon M. – Pethő A. (eds.) Informatika a felsőoktatásban. Debreceni Egyetem, Informatikai Kar, Debrecen), Available on WWW: <http://www.agr.unideb.hu/if2008/kiadvany/papers/F73.pdf>.

Varga, K. (2013): Az információtól a műveltségig. Az információs műveltség alapjai. L’Harmattan, Budapest.

Varga, K.; Egervári, D. (2015): Curriculum Framework for the Development of Information Literacy: Methodological Issues Based on Hungarian Experiences [online]. In: Information Literacy. Lifelong Learning and Digital Citizenship in the 21st Century: Second European Conference, Ecil 2014, Dubrovnik, Croatia, October 20-23, 2014. Proceedings. Ed by Serap Kurbanoglu, Sonja Spiranec, Esther Grassian. Springer, 2015, pp. 504-511. Available on WWW: <http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-14136-7_53>.

Wilson, C. et al. (2011): Media and information literacy curriculum for teachers. UNESCO, Paris.


Opublikowane: 2015-12-30



Katalin Varga  Varga.Katalin@feek.pte.hu

Afiliacja: Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Uniwersytet w Peczu, Węgry,  Węgry

Biogram:

Katalin Varga was born in Budapest, Hungary in 1963. She received the MA degree from the Eötvös Loránd University (ELTE), Budapest in 1986, and the Ph.D. degree from the same university in 2004. She is the director of the National Educational Library and Museum in Budapest, and she is a docent at the University of Pécs since 2004. Her main research field is knowledge representation and information literacy, including development of reading and digital competencies. Between 2009 and 2012 she was one of the leaders of an EU project (TÁMOP 3.2.4.), during which the library created the Hungarian Reading Portal (olvasas.okpm.hu) and several education programs for libraries to develop reading competencies and information literacy of the young generations.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe