Po co bibliotekom jakość?


Elżbieta Barbara Zybert 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski,  Polska

Abstrakt

Teza/cel artykułu – Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy i do czego bibliotekom jest potrzebna jakość i co ona oznacza w przypadku instytucji sektora usług, jakimi są biblioteki. Metody – Zagadnienia jakości przedstawiono na podstawie analizy piśmiennictwa i uzupełniono je o wypowiedzi studentów informacji naukowej. Wyniki/wnioski – Uświadomienie sobie przez bibliotekarzy, czym jest jakość i czemu ona służy, może w istotny sposób wpłynąć na wizerunek bibliotek i ich rolę w życiu obywateli.

Słowa kluczowe

Biblioteki; Jakość, definicje jakości; Jakość w sektorze usług; Cechy jakości


Barnard, Susan B. (1994). TQM: customer-centered models for libraries. In: TQM in libraries: a sourcebook. R.M.O’Neil, Libraries Unlimited, pp. 1-4. Cyt. za: M. Melling: Określenie wymagań klientów w odniesieniu do jakości usług. W: Zarządzanie biblioteką.

Najnowsze kierunki w bibliotekarstwie brytyjskim. Wybór tekstów. Red. I. Kemp, T. Wildhardt. Warszawa 1998, s. 183.

Blikle, Andrzej (2014). Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu. Gliwice: Helion.

Garvin, David, A. (1984). What does product quality really mean. "Sloan Management Review" no 1, p. 25. Cyt. za: S. Wawak: Jakość – Encyklopedia Zarządzania [online], [dostęp: 23.06.2014]. Dostępny w WWW: <http://mfiles.pl/pl/index.php.jakosc>. Wyd. 3 , 2012, s. 97.

Hamrol, Adam; Mantura, Władysław (2012). Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.

Jakość-Wikicytaty (2014) [online], [dostęp: 2.07.2014]. Dostępny w WWW: <http://pl.wikiquote.org/wiki/Jako%C5%9B%C4%87>.

Kiliński, Antoni (1979). Jakość. Warszawa: Wyd. Nauk.-Techniczne, 1979, s. 13. Cyt. za: S. Wawak: Jakość – Encyklopedia Zarządzania [online], [dostęp: 23.06.2014]. Dostępny w WWW: <http://mfiles.pl/pl/index.php.jakosc>.

Melling, Maxine (1998). Określenie wymagań klientów w odniesieniu do jakości usług. W: Zarządzanie biblioteką. Najnowsze kierunki w bibliotekarstwie brytyjskim. Wybór tekstów. Red. I. Kemp, T. Wildhardt. Warszawa 1998, s. 183.

Opolski, Krzysztof; Modzelewski, Piotr (2012). Zarządzanie jakością w usługach publicznych. Wyd. 2 zmienione. Warszawa: CeDeWu.

Splenley, Paul (1992). World class performance through total quality: a practical guide to implementation. Chapman Hall, 1992, p. 43. Cyt. za: M. Melling: Określenie wymagań klientów w odniesieniu do jakości usług. W: Zarządzanie biblioteką. Najnowsze kierunki w bibliotekarstwie brytyjskim. Wybór tekstów. Red. I. Kemp, T. Wildhardt. Warszawa 1998, s. 176.

Szczepańska, Katarzyna (2014). TQM w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Warszawa: Wydaw. POLTEXT.

Wawak, Sławomir (2009). Kultura organizacyjna a jakość [online], [dostęp: 27.12.2014]. Dostępny w WWW: <http://wawak.pl/pl/content/kultura-organizacyjna-jakosc>.

Wawak, Sławomir (2014). Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością [online], [dostęp: 27.12.2014]. Dostępny w WWW: <http://files.pl/pl/index.php/Kultura_organizacyjna_w_kontekście_zarządzania_jakością>.

Zybert, Elżbieta Barbara (2004). Kultura organizacyjna w bibliotekach. Nowe i stare idee w zarządzaniu biblioteką. Warszawa: Wydaw. SBP.

Pobierz

Opublikowane: 2015-12-30



Elżbieta Barbara Zybert  e.zybert@uw.edu.pl

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski,  Polska

Biogram:

Elżbieta Barbara Zybert jest profesorem Uniwersytetu Warszawskiego, kierownikiem Zakładu Bibliotekoznawstwa Instytutu Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych oraz Podyplomowych Studiów Bibliotekoznawstwa. Od 2008 r. pełni funkcję dziekana Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół trzech grup problemowych: 1) działalności informacyjnej w zakresie edukacji, 2) bibliotek oraz form pracy (m.in. biblioterapia) dla specjalnych grup użytkowników: np. mniejszości etnicznych i kulturowych czy niedostosowanych społecznie, 3) organizacji i zarządzania bibliotekami. Zainteresowania naukowe znajdują odzwierciedlenie w 5 książkach i ponad 90 artykułach zamieszczonych w polskich i zagranicznych czasopismach. Jest również redaktorem naukowym wielu publikacji dotyczących współczesnego bibliotekarstwa.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe