Centrum nauki jako przykład wykorzystania przestrzeni bibliotecznej w działalności bibliotek naukowych


Renata Borońska 

Afiliacja: Biblioteka Główna Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy,  Polska

Abstrakt

Cel /metoda badań – Praca przedstawia analizę pojęcia przestrzeni bibliotecznej w bibliotekach naukowych w polskiej i zagranicznej literaturze bibliotekarskiej w kontekście powstania centrum nauki. Odniesiono się do centrum nauki w Bibliotece Uniwersyteckiej w Helsinkach, w której autorka miała okazję przebywać na stażu. Wnioski – Powstanie centrum nauki w bibliotekach naukowych było odpowiedzią na potrzeby społeczności akademickiej i jest rozszerzeniem dotychczasowego zakresu działalności bibliotek. Wiąże się z dostosowaniem przestrzeni bibliotecznej do potrzeb użytkowników.

Słowa kluczowe

Biblioteka naukowa; Przestrzeń biblioteczna; Przestrzeń uczenia; Centrum nauki; Organizacja przestrzeni bibliotecznej


Applegate, Rachel (2009). The library is for studying: student preferences for study space. The Journal of Academic Librarianship, vol. 35, no. 4, pp. 341-346.

Baran, Scholastyka; Kotowska Katarzyna (2011). Przestrzeń społeczna w nowoczesnej bibliotece akademickiej miejscem nauki i spotkań. W: Biblioteka jako „trzecie miejsce”. Międzynarodowa konferencja Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Materiały konferencyjne pod red. Marii Wrocławskiej, Justyny Jerzyk-Wojteckiej. Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, 2011, s. 137-153 [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://bcul.lib.uni.lodz.pl/Content/1896/KonferencjaBULII14.12.pdf>.

Baran, Scholastyka; Walczak-Wójciak, Małgorzata (2011). Aktywność czytelników w kontekście zagospodarowania przestrzeni Biblioteki Uniwersyteckiej w Olsztynie. W: Biblioteka otwarta na zmiany. Ogólnopolska konferencja naukowa Olsztyn, 20-22 września 2010 r. Materiały konferencyjne pod red. Danuty Koniecznej. Olsztyn, Biblioteka Uniwersytecka UWM, s. 53-74.

Bennett, Scott (2006). The choice for learning. The Journal of Academic Librarianship, vol. 32, no. 1, pp. 3-13.

Bennett, Scott (2007). First questions for designing higher education learning spaces. The Journal of Academic Librarianship, vol. 33, no. 1, pp. 14-26.

Biblioteka jako „trzecie miejsce”. Międzynarodowa konferencja Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Materiały konferencyjne pod red. Marii Wrocławskiej, Justyny Jerzyk-Wojteckiej. Łódź, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, 2011, s. 1-264 [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://bcul.lib.uni.lodz.pl/Content/1896/KonferencjaBULII14.12.pdf>.

Brzezińska-Stec, Halina (2001). Nowy gmach Biblioteki Uniwersyteckiej im. Jerzego Giedroycia w Białymstoku. Koncepcja użytkowa i funkcjonalna. EBIB Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [online], nr 4; [dostęp: 28.04.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.ebib.pl/2001/22/brzezinska.html>.

Donkai, Saori; Toshimori, Atsushi; Mizoue, Chieko (2011). Academic libraries as learning spaces in Japan: toward the development of learning commons. The International Information & Library Review, 43, iss. 4, pp. 215-220.

Eigenbrodt, Olaf (2008). Societal places: the constitution of library space through activity. In: World Library And Information Congress: 74th IFLA General Conference And Council : 10-14 August 2008, Québec, Canada. [dostęp: 15.04.2015]. Dostępny w WWW: <http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.150.8546&rep=rep1&type=pdf>.

Kaminski, Karen; Seel, Pete; Cullen, Kevin (2003). „Technology Literate Students? Results from a Survey,” EDUCAUSE Quarterly [online], vol. 26, no. 3, pp. 34-40. [dostęp: 13.04.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.educause.edu/ir/library/pdf/eqm0336.pdf>.

Kisilowska, Małgorzata (2010). Biblioteka w sieci – sieć w bibliotece: wybrane społeczne i kulturowe aspekty współczesnego bibliotekarstwa. Warszawa: Wydaw. SBP.

Konieczna, Danuta (2010). Nowa przestrzeń biblioteczna miejscem aktywności użytkowników i pracowników uczelni. W: Stare i nowe w bibliotece. Współpraca czy konkurencja. Konferencja Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego, 3-5 VI 2009. Materiały konferencyjne pod red. Marii Wrocławskiej, Justyny Jerzyk-Wojteckiej. Łódź, s. 101-111; [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.wbp.olsztyn.pl/bwm/1-2_09-ie/uwm.htm>.

Konieczna, Danuta (2011). Nowy gmach Biblioteki Uniwersyteckiej UWM w Olsztynie. Forum Bibliotek Medycznych. 2011 R. 4, nr 2, s. 156-172; [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://cybra.lodz.pl/Content/5604/156-172.pdf>.

Konieczna, Danuta (2006a). Rozwiązanie przestrzeni bibliotecznej a zmieniające się wymagania użytkowników bibliotek. Bibliotekarz Warmińsko-Mazurski [online], nr 3/4; [dostęp: 19.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.wbp.olsztyn.pl/bwm/3-4_06-ie/uwm.htm>.

Konieczna, Danuta (2006b). Współczesne trendy architektury bibliotecznej a zmieniające się wymagania użytkowników bibliotek; [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.ebib.pl/publikacje/matkonf/biblio21/sesja5ref3.pdf>.

Lippincott, Joan K. (2005). Net Generation Students and Libraries. In: Educating the Net Generation Diana G. Oblinger and James L. Oblinger, Editors. ISBN 0-9672853-2-1. [dostęp: 10.04.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.educause.edu/research-and--publications/books/educating-net-generation>.

Montgomery, Susan E. (2014). Library Space Assessment: User Learning Behaviors in the Library. The Journal of Academic Librarianship, vol. 40, no. 1, pp. 70-75.

Nitecki, Danuta A. (2011) Space assessment as a venue for defining the academic library. The Library Quarterly: Information, Community, Policy, vol. 81, no. 1, pp. 27-59.

Piestrzyński, Tomasz (2011). Architektura i rozwiązania technologiczne w nowoczesnej bibliotece akademickiej na przykładzie nowego gmachu Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego. Forum Bibliotek Medycznych, 2011 R. 4 nr 2, s. 138-155; [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://cybra.lodz.pl/dlibra/publication?id=6031&tab=3>.

Piotrowicz, Grażyna (2015). Współczesna biblioteka akademicka w ujęciu systemowym, integrującym jej przestrzeń fizyczną i elektroniczną. EBIB Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [online], nr 1 (155)/2015; [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/321/494>.

Shoham, Snunith; Roitberg, Nurit (2005). From electronic library to a learning center in the academic library: integrating traditional and new uses in the library workstation. The Journal of Academic Librarianship, vol. 31, no. 4, pp. 339-346.

Szczygłowska, Lidia (2008). Nowa biblioteka – nowa przestrzeń – nowe możliwości – nowe wyzwania. Kultura organizacyjna w bibliotece. Ogólnopolska Konferencja Naukowa. Białystok, s. 457-474, [dostęp: 27.04.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.biblioteka.pwr.wroc.pl/files/prv/id16/o_bibliotece/Akademia%20wiedzy/Nowa_biblioteka--nowa_przestrze_Szczyglowska.pdf>.

Thomas, Mary Augusta (2000). Redefining library space: managing the coexistence of books, computers and readers. The Journal of Academic Librarianship, vol. 26, no. 6, pp. 408-415.

Tupikowska, Agnieszka; Budek, Dagmara (2012). Organizacja przestrzeni biblioteki a oczekiwania użytkowników biblioteki uczelnianej. Forum Bibliotek Medycznych, 2012, R. 5, nr 1, s. 309-319; [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://cybra.lodz.pl/Content/6408/309_ForumNr9.pdf>.

Pobierz

Opublikowane: 2016-12-30



Renata Borońska  rboronska@utp.edu.pl

Afiliacja: Biblioteka Główna Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy,  Polska

Biogram:

Renata Borońska ‒ kustosz dyplomowany, kierownik Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów Zwartych Biblioteki Głównej Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Publikowała artykuły z zakresu bibliotekoznawstwa w „Bibliotekarzu”, „Praktyce i Teorii Informacji Naukowej i Technicznej”. Od 2001 r. jest redaktorem „Bazy danych o zawartości polskich czasopism technicznych” (BazTech), a od 2007 r. portalu BazTOL – „Polskie zasoby sieciowe z zakresu nauk technicznych”. Jej zainteresowania zawodowe obejmują gromadzenie i opracowanie wydawnictw zwartych, bazy danych, elektroniczne źródła informacji, Internet jako źródło informacji.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe