Najnowsze trendy w IT – potencjał dla bibliotek
Magdalena Wójcik
Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński, Polska
Abstrakt
Teza/cel artykułu ‒ Przedmiotem artykułu są najnowsze trendy w technologii informacyjno-komunikacyjnej. Pod uwagę wzięto problemy takie, jak: rozszerzona rzeczywistość, wearable computing, hologramy, drukarki 3D, narzędzia Internet of things (Internet rzeczy, Internet obiektów) oraz zjawiska związane z dynamicznym rozwojem automatyki i robotyki. Celem jest sformułowanie wniosków dotyczących potencjału nowych osiągnięć IT dla usprawnienia działalności usługowej, informacyjnej i promocyjnej bibliotek publicznych i akademickich. Metoda ‒ Zastosowano metodę analizy i krytyki bieżącej literatury przedmiotu z dziedziny informatyki (lata 2010-2015) oraz portali i czasopism branżowych, jak również posłużono się benchmarkingiem w celu wyłonienia przykładów dobrych praktyk w zakresie wykorzystania technologii IT w bibliotekach. Wyniki – W rezultacie przeprowadzonych badań: dokonano systematycznego przeglądu nowych trendów w IT, przeanalizowano możliwości wykorzystania nowych narzędzi IT w praktyce bibliotecznej, przedstawiono przykłady zastosowania omawianych technologii w bibliotekach oraz sformułowano prognozy dotyczące perspektyw dalszego wykorzystania nowych narzędzi informacyjno-komunikacyjnych w pracy bibliotek. Wnioski ‒ Przeprowadzone badania pokazały, że najnowsze osiągnięcia technologii informacyjno-komunikacyjnej mogą znaleźć zastosowanie w praktyce bibliotecznej. Na szczególną uwagę zasługuje technologia rozszerzonej rzeczywistości.
Słowa kluczowe
Biblioteki publiczne; Biblioteki akademickie; Technologie informacyjno-komunikacyjne; Nowe technologie w bibliotekach
Bibliografia
D Printing Lab (2015) [online]. [dostęp: 21.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.saclibrary. org/Services/3D-Printing-Lab/>.
Afzal, Sara (2013). Smithsonian Brings Historic Artifacts to Life Through 3D Printing [online]. [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://mashable.com/2013/11/21/smithsonian-museum-3d/>.
Aleksy, Markus et al. (2011). Wearable Computing in Industrial Service Applications, Procedia Computer Science, vol. 5, pp. 394-400 [online]. [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050911003760>.
Amazon Prime Air (2015) [online]. [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.amazon.com/b?node=8037720011>.
ARchive LAPL App (2015) [online]. [dostęp: 21.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.lapl.org/archive-lapl-app>.
Ashraf, Quazi Mamoon; Habaebi, Mohamed Habaebi (2015). Autonomic schemes for threat mitigation in Internet of Things. Journal of Network and Computer Applications, vol. 49, pp. 112-127.
Bianchi, S.; Leonardo, R. (2010). Real-time optical micro-manipulation using optimized holograms generated on the GPU. Computer Physics Communications, vol. 181, Issue 8, pp. 1444-1448.
Boden, Eliot (2012). Augmented reality in the library [online]. [dostęp: 19.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.slideshare.net/EliotBoden/augmented-reality-in-the-library>.
Borgia, Eleonora (2014). The Internet of Things vision: Key features, applications and open issues. Computer Communications, vol. 54, pp. 1-31.
Boucher, Philip (2014). Domesticating the Drone: The Demilitarisation of Unmanned Aircraft for Civil Markets. Science and Engineering Ethics [online]. [dostęp: 16.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://link.springer.com/article/10.1007/s11948-014-9603-3/fulltext.html>.
Burns, Matt (2013). Enterprise-Class 3D Printers To Drop Under $2,000 By 2016, Says Report [online]. [dostęp: 17.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://techcrunch.com/2013/03/29/enterprise-class-3d-printers-to-drop-under-2000-by-2016-says-report/>.
Chappelle, Wayne et al. (2014). An analysis of post-traumatic stress symptoms in United States Air Force drone operators. Journal of Anxiety Disorders, vol. 28, Issue 5, pp. 480-487.
Cheng, Sheng-Tzong; Wang, Chi-Hsuan (2010). An Adaptive Scenario-Based Reasoning System Across Smart Houses. Wireless Personal Communications, vol. 64, Issue 2, pp. 287-304.
Chi, Hung-Lin; Shih-Chung Kang, and Xiangyu Wang (2013). Research trends and opportunities of augmented reality applications in architecture, engineering, and construction. Automation in Construction, vol. 33, pp. 116-122.
Cirulis, Arnis; Brigmanis, Kristaps Brigis (2013). 3D Outdoor Augmented Reality for Architecture and Urban Planning. Procedia Computer Science, vol. 25, pp. 71-79.
Craig, Alan (2013). Chapter 1 – What Is Augmented Reality? In: Understanding Augmented Reality: Concepts and Applications, aut. A. Craig. Amsterdam: Morgan Kaufmann, pp. 1-37.
Drukowanie 3D przyszłością muzeów (2012) [online]. [dostęp: 15.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.polskieradio.pl/23/267/Artykul/552896,Drukowanie-3D-przyszloscia-muzeow>.
Fiorini, Sandro et. al. (2015). Extensions to the core ontology for robotics and automation. Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, vol. 33, pp. 3-11.
Foreman, Veronica et al. (2015). Software in military aviation and drone mishaps: Analysis and recommendations for the investigation process. Reliability Engineering & System Safety, vol. 137, pp. 101-111.
Gajewski, Maciej (2015). Microsoft zaprezentował trójwymiarowe „hologramy”. Poznaj projekt Holographic [online]. [dostęp: 15.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.spidersweb.pl/2015/01/windows-holographic-microsoft-hololens.html>.
Gmiterek, Grzegorz (2012). Biblioteka w środowisku społecznościowego Internetu: Biblioteka 2.0. Warszawa: Wydaw. SBP.
Goertzel, Ben; Hanson, David; Yu, Gino (2014). A Software Architecture for Generally Intelligent Humanoid Robotics. Procedia Computer Science, vol. 41, pp. 158-163.
Górska, Elżbieta red. (2003). Komputeryzacja i informacja elektroniczna w bibliotekach publicznych: materiały z ogólnopolskiej konferencji „Automatyzacja bibliotek publicznych”, Miedzeszyn, 20-22 listopada 2002 r. Warszawa: Wydaw. SBP.
Górska, Elżbieta red. (2005). Automatyzacja bibliotek publicznych: materiały z ogólnopolskiej konferencji „Automatyzacja bibliotek publicznych”, Warszawa, 24-26 listopada 2004. Warszawa: Wydaw. SBP.
Hall, Joanna et. al. (2014). Perception of own and robot engagement in human–robot interactions and their dependence on robotics knowledge. Robotics and Autonomous Systems, vol. 62, Issue 3, pp. 392-399.
Hartl, Andreas; Arth, Clemens; Schmalstieg, Dieter (2012). AR-Based Hologram Detection on Security Documents Using a Mobile Phone. Advances in Visual Computing. Lecture Notes in Computer Science, vol. 8888, pp. 335-346.
Jaskowska, Bożena (2012). Wykorzystanie technologii mobilnych w bibliotece [online]. [dostęp: 17.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.slideshare.net/bjasko/technologie-mobilne-w-bibliotece>.
Jensen, Michael; Gutierrez, Jose; Pedersen, Jens (2014). Location Intelligence Application in Digital Data Activity Dimensioning in Smart Cities. Procedia Computer Science, vol. 36, pp. 418-424.
Jing, Qui et al. (2014). Security of the Internet of Things: perspectives and challenges. Wireless Networks, vol. 20, Issue 8, pp. 2481-2501.
Kocójowa, Maria (2000). Użytkownicy informacji elektronicznej. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kołodziejczyk, Elżbieta (2013). Strony i aplikacje mobilne — przykłady rozwiązań technologicznych w bibliotekach naukowych [online] Biuletyn EBIB 2013, nr 3 (139), Akcje bibliotek. [dostęp: 12.03.2015] Dostępny w WWW: <http://www.nowyebib.info/images/stories/numery/139/139_kolodziejczyk.pdf>.
Kortuem, Gerd et al. (2010). Smart objects as building blocks for the internet of things. Internet Computing, IEEE, vol. 14.1, pp. 44-51 [online]. [dostęp: 17.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://usir.salford.ac.uk/2735/1/w1iot.pdf>.
Koszowska, Agnieszka (2009). Biblioteka 2.0 – usługi biblioteczne z wykorzystaniem technologii i narzędzi Web 2.0. W: Nowe technologie w bibliotekach publicznych. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 75-86.
Lee, Kangdon (2012). Augmented reality in education and training. TechTrends, vol. 56.2, pp. 3-21.
Li, Kai (2010). Augmented Reality @ Libraries [online]. [dostęp: 17.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.slideshare.net/islanderlee/augmented-reality-libraries>.
Loney, Tor (2012). Augmented Reality – Possibilities for Libraries [online]. [dostęp: 20.04.2013]. Dostępny w WWW: <http://www.slideshare.net/torloney/augmented-reality-for-libraries-10842227>.
Lugo, Jacobo Jim´enez; Zell, Andreas (2014). Framework for Autonomous On-board Navigation with the AR.Drone. Journal of Intelligent & Robotic Systems, vol. 73, Issue 1-4, pp. 401-412.
Mirk, David; Hlavacs, Helmut (2014). Using Drones for Virtual Tourism. Intelligent Technologies for Interactive Entertainment. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, vol. 136, pp.144-147.
Museum of London (2015) [online]. [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.museumoflondon.org.uk/Resources/app/you-are-here-app/home.html>.
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa (2013) [online]. [dostęp: 21.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.mhk.pl/wystawy/sladem-europejskiej-tozsamosci-krakowa--szlak-turystyczny-po-podziemiach-rynku-glownego>.
Muzeum Powstania Warszawskiego (2011) [online]. [dostęp: 20.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.1944.pl/o_muzeum/news/warszawa_44_na_twoim_smartfonie>.
Niewiadomski, Robert; Anderson, Dennis (2014). 3-D Manufacturing: The Beginning of Common Creativity Revolution. In: Digital da Vinci, ed. N. Lee. New York: Springer, pp. 173-195.
Ogino, Keito et al (2014). Computer generated hologram-ROM fabrication and duplication by EBL and UV-NIL. Microelectronic Engineering, vol. 123, pp. 163-166.
Pardel, Przemysław (2009). Przegląd ważniejszych zagadnień rozszerzonej rzeczywistości. Studia Informatica, vol 30, nr 1(82), s. 35-64.
Park, Min (2015). Spatial augmented reality for product appearance design evaluation. Journal of Computational Design and Engineering, vol. 2, Issue 1, pp. 38-46.
Patel, Pankesh; Cassou, Damien (2015). Enabling high-level application development for the Internet of Things. Journal of Systems and Software, vol. 103, pp. 62-84.
Pelegrin, Williams (2015). Microsoft’s HoloLens headset drops digital creations into real life [online]. [dostęp: 15.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.digitaltrends.com/wearables/microsoft-holographic-and-microsoft-hololens-news/>.
Perritt, Henry; Sprague, Eliot (2014). Seeking Law Abiding Drones: What to Tell Clients that Want to Use Drones in Their Business. Business Law Today [online]. [dostęp: 17.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.movoaviation.com/images/business_law_today_drones-201410.authcheckdam.pdf>.
Pugliese, Joseph (2011). Prosthetics of law and the anomic violence of drones. Griffith Law Review, vol. 20.4, pp. 931-961.
Rajput, Sudheesh; Kumar, Dhirendra; Nishchal, Naveen (2013). Photon counting imaging and phase mask multiplexing for multiple images authentication and digital hologram security. Applied Optics, vol. 54.7, pp. 1657-1666.
Reardon, Marguerite (2013). Amazon ‘drones’ stir up privacy concerns among lawmakers [online]. [dostęp: 17.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.cnet.com/news/amazon-drones-stir-up-privacy-concerns-among-lawmakers/>.
Rieland, Randy (2012). Augmented Reality Livens up Museums [online]. [dostęp: 17.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.smithsonianmag.com/innovation/augmented-reality-livens-up-museums-22323417/?no-ist>.
Roggen, Daniel et al. (2011). Wearable computing [online] Robotics & Automation Magazine, IEEE, vol. 18.2, pp. 83-95. [dostęp: 16.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.123seminarsonly.com/Seminar-Reports/007/65064030-Wearable-Computing.pdf>.
Sarmah, Satta (2015). The Internet of Things Plan To Make Libraries and Museums Awesomer [online]. [dostęp: 16.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.fastcompany.com/3040451/elasticity/the-internet-of-things-plan-to-make-libraries-and-museums-awesomer>.
Sheng, Weihua et al. (2015). Robot semantic mapping through human activity recognition: A wearable sensing and computing approach. Robotics and Autonomous Systems [In Press, Corrected Proof] [online]. [dostęp: 10.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://ac.els-cdn.com/S0921889015000202/1-s2.0-S0921889015000202-main.pdf?_tid=5250a6fe-cbe7-11e-4-8925-00000aab0f6c&acdnat=1426515690_a9da432b8468577c90e1e82e699dbd12>.
Sikari, Sabrina et al. (2015). Security, privacy and trust in Internet of Things: The road ahead. Computer Networks, vol. 76, pp. 146-164.
Sikorski, Maciej (2013). Internet rzeczy, czyli inteligentne przedmioty i wszechobecna Sieć [online]. [dostęp: 12.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://antyweb.pl/internet-rzeczy--czyli-inteligentne-przedmioty-i-wszechobecna-siec/#>.
Su, Jinshu et al. (2014). ePASS: An expressive attribute-based signature scheme with privacy and an unforgeability guarantee for the Internet of Things. Future Generation Computer Systems, vol. 33, pp. 11-18.
Stein, Scott (2015). Microsoft HoloLens: Not holograms, exactly, but strike one in AR turf war [online]. [dostęp: 10.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://www.cnet.com/news/microsoft-hololens-not-a-hologram-exactly-but-another-entry-in-an-augmented-reality-turf-war/>.
USC Shoah Foundation (2013) [online]. [dostęp: 10.03.2015]. Dostępny w WWW: <http://sfi.usc.edu/news/2013/07/new-dimensions-testimony>.
Wang, Junchen et al. (2015). Real-time computer-generated integral imaging and 3D image calibration for augmented reality surgical navigation. Computerized Medical Imaging and Graphics, vol. 40, pp. 147-159.
Wojciechowski, Jacek (2014). Biblioteki w nowym otoczeniu. Warszawa: Wydaw. SBP.
Wójcik, Magdalena (2013). Web 2.0 w działalności usługowej instytucji książki. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wójcik, Magdalena (2014). Rozszerzona rzeczywistość – potencjał badawczy z perspektywy bibliologii i informatologii. Przegląd Biblioteczny, R. 82, z. 4, s. 565-581.
Wu, Tianshui; Zhao, Gang (2014). A novel risk assessment model for privacy security in Internet of Things. Wuhan University Journal of Natural Sciences, vol. 19, Issue 5, pp. 398-404.
Yoo, Seung-Schik; Polio, Samuel (2010). 3D On-Demand Bioprinting for the Creation of Engineered Tissues. In: Cell and Organ Printing, ed. Bradley R. Ringeisen, Barry J. Spargo, Peter K. Wu. Dordrecht; New York: Springer, pp. 3-19.
Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński, Polska
Biogram:
Magdalena Wójcik, dr, adiunkt w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę nowych form komunikacji w Internecie, w tym szczególnie mediów społecznościowych i ich związków z działalnością instytucji książki. Najważniejsze publikacje to: Web 2.0 w działalności usługowej instytucji książki (Kraków, 2013), Rozszerzona rzeczywistość – potencjał badawczy z perspektywy bibliologii i informatologii. Przegląd Biblioteczny 2014, R. 82, z. 4, s. 565-581 oraz The Use of Web 2.0 Services by Urban Public Libraries in Poland: Changes over the Years 2011-2013. Libri 2015, vol. 65, iss. 2, pp. 91-103
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe