Modele zarządzania informacją w serwisach WWW krakowskich bibliotek akademickich
Karolina Piaśnik-Krakowska
Afiliacja: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego , Polska
Abstrakt
Teza/cel artykułu: Celem artykułu jest rozpoznanie modeli zarządzania informacją realizowanych w praktyce zarządzania serwisami WWW bibliotek akademickich. Metody badań: Jako metoda badawcza zastosowane zostało podejście multi-case study. Przeanalizowane zostały procesy zarządzania informacją w serwisach WWW pięciu różnych bibliotek akademickich. Zastosowany został częściowo ustrukturyzowany wywiad z dążeniem do jego pogłębienia. Wyniki i wnioski: Zidentyfikowane zostały dwa dominujące modele zarządzania informacją. Pierwszy – widoczny w mniejszych bibliotekach, w który zaangażowany jest jeden lub dwóch redaktorów, a procesy zarządzania przebiegają szybko, są jednak obarczone ryzykiem błędu. Drugi ‒ widoczny w większych placówkach, gdzie nad serwisem WWW czuwa cały zespół redakcyjny, kontrola treści jest na wyższym poziomie, jednak proces zarządzania jest długotrwały.
Słowa kluczowe
Biblioteki akademickie; Serwisy WWW; Multi Case Study
Bibliografia
Black, Elizabeth L. (2011). Selecting a Web Content Management System for an Academic Library Website. Information Technology and Libraries, vol 30, no. 4.
Cisek, Sabina (2005). Funkcje i role bibliotek naukowych i publicznych w społeczeństwie wiedzy, [online], [dostęp: 5.01.2017]. Dostępny w WWW: <http://www.academia.edu/6441585/Funkcje_i_role_bibliotek_naukowych_i_publicznych_w_spo%C5%82ecze%C5%-84stwie_wiedzy>.
Connel, Ruth Sara (2013). Content Management Systems: Trends in Academic Libraries. Information Technology & Libraries, vol. 32, iss. 2, p. 42.
Czekaj, Janusz (2000). Metody zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Kraków: Wydaw. Akademii Ekonomicznej.
Griffin, Ricky W. (2004). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
Information management, w: Online Dictionary for Library and Information Science, [online], [dostęp: 22.02.2017]. Dostępny w WWW: <http://www.abc-clio.com/ODLIS/odlis_i.aspx>.
Materska, Katarzyna (2012). W poszukiwaniu modelu zarządzania informacją i wiedzą w nauce, [online], [dostęp: 5.01.2017]. Dostępny w WWW: <http://www.ptin.org.pl/konferencje/Z2012/repozytorium/Materska.pdf>.
Mierzecka, Anna; Suminas, Andrius (2016). Academic library website functions in the context of users’ information needs. Journal of Librarianship and Information Science.
Nooshinfard, Fatemeh; Ziaei, Soraya (2011). Academic Library Websites as Marketing Tools, [online]. Library Philosophy & Practice, p. 64 [dostęp: 5.01.2017]. Dostępny w WWW: <http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1631&context=libphilprac>.
Popp, Mary Pagliero (2001). Testing Library Web Sites: ARL Libraries Weigh In. In: Crossing the Divide: Proceedings of the ACRL 10th National Conference, March 15-18, 2001, Denver. Ed. by H. A. Thompson, pp. 277-281.
Roman, Wanda Krystyna (2012). Podstawy zarządzania informacją. Toruń: Wydaw. Naukowe UMK.
Sapa, Remigiusz (2005). Benchmarking w doskonaleniu serwisów WWW bibliotek akademickich. Kraków: Wydaw. UJ.
Słownik Języka Polskiego PWN. W: Serwis internetowy [online], [dostęp 5.01.2017]. Dostępny w WWW: <http://sjp.pwn.pl/sjp/serwis-internetowy;5579204.html>.
Joo, Soohyung; Lin, Suyu; Lu, Kun (2011). A usability evaluation model for academic library websites: efficiency, effectiveness and learnability. Journal of Library and Information Studies, no. 9 (2), pp. 11-26.
Świgoń, Marzena (2009). Personal Knowledge Management – Indywidualne zarządzanie wiedzą, [online], [dostęp: 6.01.2017]. Dostępny w WWW: <http://eprints.rclis.org/13854/1/Marzena%C5%9Awigo%C5%84.Personal_Knowledge_Management.pdf>.
Świgoń, Marzena (2012). Zarządzanie wiedzą i informacją: podstawy teoretyczne, badania w wymiarze indywidualnym. Olsztyn: Wydaw. UWM.
Wakimoto, Diana. (2014). Academic Library Websites Show Heavy Use of Web 2.0 Applications. Evidence Based Library and Information Practice, no. 9(4), pp. 67-69.
Wojciechowski, Jacek (2000). Czytelnictwo. Kraków: Wydaw. UJ.
Wrycza, Stanisław (2010). Informatyka ekonomiczna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Zygała, Ryszard (2007). Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie. Wrocław: Wydaw. Akademii Ekonomicznej.
Afiliacja: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego , Polska
Biogram:
Teza/cel artykułu: Celem artykułu jest rozpoznanie modeli zarządzania informacją realizowanych w praktyce zarządzania serwisami WWW bibliotek akademickich. Metody badań: Jako metoda badawcza zastosowane zostało podejście multi-case study. Przeanalizowane zostały procesy zarządzania informacją w serwisach WWW pięciu różnych bibliotek akademickich. Zastosowany został częściowo ustrukturyzowany wywiad z dążeniem do jego pogłębienia. Wyniki i wnioski: Zidentyfikowane zostały dwa dominujące modele zarządzania informacją. Pierwszy – widoczny w mniejszych bibliotekach, w który zaangażowany jest jeden lub dwóch redaktorów, a procesy zarządzania przebiegają szybko, są jednak obarczone ryzykiem błędu. Drugi ‒ widoczny w większych placówkach, gdzie nad serwisem WWW czuwa cały zespół redakcyjny, kontrola treści jest na wyższym poziomie, jednak proces zarządzania jest długotrwały.
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe