"Library User Experience", czyli o budowaniu doświadczenia użytkownika w bibliotece
Magdalena Wójcik
Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński , Polska
Abstrakt
Teza/cel – Przedmiot artykułu stanowi koncepcja Library User Experience (LUX). Celem jest określenie potencjału koncepcji opartych na budowaniu doświadczenia użytkownika dla bibliotek i opracowanie schematu zastosowania LUX w projektowaniu innowacyjnych usług bibliotecznych. Metoda – Zastosowano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. W oparciu o wyszukiwanie prowadzone za pomocą wyszukiwarki zasobów naukowych Google Scholar – wybranej ze względu na szeroki zakres przeszukiwanych baz – ustalono stan badań nad zjawiskiem LUX. Pod uwagę wzięto wyłącznie prace opublikowane w języku polskim i angielskim w latach 2010-2017. Wyniki – Dokonano charakterystyki koncepcji LUX, porównano założenia LUX z założeniami koncepcji projektowej UXD (ang. User Experience Design), jak również porównano założenia LUX z zasadami charakterystycznymi dla ekonomii doświadczeń (ang. experience economy), założenia LUX odniesiono do koncepcji projektowych service design i design thinking oraz opracowano schemat zastosowania LUX w projektowaniu innowacyjnych usług bibliotecznych, ze szczególnym uwzględnieniem usług informacyjnych. Wnioski – Przeprowadzona analiza pokazuje dużą użyteczność podejścia LUX w projektowaniu innowacyjnych usług bibliotecznych.
Słowa kluczowe
Doświadczenie użytkownika; Ekonomia doświadczeń; Projektowanie usług; Usługi informacyjne; Użytkownik biblioteki
Bibliografia
Appleton, Leo (2016). User experience (UX) in libraries: let’s get physical (and digital). Insights, Vol. 29(3), pp. 224-227.
Bowles, Cennydd; Box, James (2010). Undercover User Experience Design. Berkeley, Calif.: New Riders; London: Pearson Education.
Brodowska-Szewczuk, Jolanta (2009). Konkurencyjność przedsiębiorstw i źródła przewagi konkurencyjnej. Zeszyty Naukowe Administracja i Zarządzanie, nr 80, s. 87-100.
Dziewanowska, Katarzyna. (2013). Nowe oblicze marketingu – koncepcja marketingu doświadczeń. Marketing i Rynek, nr 1(20), s. 16-24.
Graham, Tess (2012). Rethinking library web sites with user experience design: Conference report. Journal of Electronic Resources Librarianship, vol. 24, Iss. 1, pp. 53-54.
Kim, Bohyun (2013). The present and future of the library mobile experience. Library Technology Reports, vol. 49(6), pp. 15-28.
Krug, Steve (2000). Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability. Indianapolis: New Riders.
Majchrzak, Magdalena (2014). Ekonomia doświadczeń a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, nr 1, s. 27-35.
Nielsen, Jacob; Molich, Rolf (1990). Heuristic evaluation of user interfaces. In: Proc. ACM CHI’90 Conf. New York: ACM, pp. 249-256.
Niezgoda, Agnieszka (2013). Rola doświadczenia w zachowaniach konsumenta na rynku turystycznym. Koncepcja ekonomii doświadczeń i marketingu doznań. Folia Turistica, nr 28(1), s. 91-106.
Norman, Donald A. (1988). The Design of Everyday Things. New York: Basic Books.
Plattner, Hasso; Meinel, Christoph; Leifer, Larry eds. (2010). Design thinking: understand– improve–apply. Berlin: Springer Science & Business Media.
Priestner, Andy; Borg, Matt eds. (2016). User experience in libraries: applying ethnography and human-centred design. London: Routledge.
Reason, Ben; Løvlie, Lavrans; Flu, Melvin Brand (2015). Service design for business: a practical guide to optimizing the customer experience. Hoboken: Wiley.
Schmidt, Aaron; Etches, Amanda (2014). Useful, Usable, Desirable: Library User Experience. Chicago: ALA.
Taranko, Teresa (2013). Zmiany w zachowaniach konsumentów i ich wpływ na kształtowanie produktów. Marketing i Rynek, 3(20), s. 2-7.
Wójcik, Magdalena. Ekonomia doświadczeń a usługi informacyjne. Bibliotheca Nostra, nr 2(44), s. 101-111.
Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński , Polska
Biogram:
Magdalena Wójcik, dr, adiunkt w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę nowych form komunikacji w Internecie, w tym szczególnie mediów społecznościowych i ich związków z działalnością instytucji książki. Najważniejsze publikacje to: Web 2.0 w działalności usługowej instytucji książki (Kraków, 2013), Rozszerzona rzeczywistość – potencjał badawczy z perspektywy bibliologii i informatologii, Przegląd Biblioteczny 2014, R. 82, z. 4, s. 565-581 oraz The Use of Web 2.0 Services by Urban Public Libraries in Poland: Changes over the Years 2011-2013, Libri 2015, Vol. 65, Issue 2, Pages 91-103.
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe