Środki naukowo-dydaktycznej komunikacji zdalnej środowisk akademickich
Anna Małgorzata Kamińska
Afiliacja: Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Uniwersytet Śląski w Katowicach , Polska
Abstrakt
Teza/cel artykułu – Wraz z postępem cywilizacyjnym i rozwojem technologii ewoluują środki, metody i narzędzia komunikacji. Kierunki tej ewolucji wytycza potrzeba skutecznej komunikacji, przy czym skuteczność ta może być różnie definiowana w zależności od komunikacyjnych potrzeb danej społeczności. Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań nad środkami komunikacji wykorzystywanymi w obrębie różnych grup społeczności akademickiej oraz próba identyfikacji trendów zmian preferencji wykorzystania poszczególnych środków. Metody badawcze – Dane potrzebne do realizacji badań zgromadzono za pomocą metody wywiadu ankietowego z wykorzystaniem kwerend zamkniętych. Analizy i wyciąganie wniosków ułatwiły techniki wizualizacji danych zagregowanych uprzednio do określonych grup demograficznych. Nominalne oraz porządkowe charaktery poszczególnych atrybutów zgromadzonych danych pozwoliły w końcowej części artykułu na zastosowanie formalnego aparatu statystycznego w postaci testu chi-kwadrat, umożliwiającego weryfikację hipotez postawionych w artykule zgodnie z założonym poziomem istotności. Wyniki – Przedstawione wyniki pozwalają zidentyfikować najchętniej używane środki komunikacji w obrębie poszczególnych grup demograficznych społeczności akademickiej oraz preferencje/oczekiwane kierunki zmian w tym obszarze. Badania wykazały również w sposób formalny, że preferencje w wyborze środków komunikacji nie zależą od płci, ale zależą od wieku poszczególnych członków społeczności. Wnioski – Przeprowadzone badania wykazują spore oczekiwania zmian w zakresie wykorzystywanych środków komunikacji w społeczności akademickiej. Wyniki uzyskane w ramach niniejszych analiz posłużyć mogą do lepszego planowania modernizacji procesów komunikacyjnych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi uczelni a ich pracownikami oraz studentami, jak również wewnątrz samej społeczności nauczycielsko-studenckiej. Zależność preferencji środków komunikacji od wieku członków tej społeczności oraz ciągły rozwój technologii pozwalają przypuszczać, że z upływem czasu badane preferencje będą ulegać dalszym zmianom.
Słowa kluczowe
Środki komunikacji zdalnej; Badania środowisk akademickich; Preferencje metod komunikacji; Trendy zmian
Bibliografia
Ackerman, Elise; Guizzo Erico (2011). 5 technologies that will shape the web. IEEE Spectrum, No. 6, pp. 40-45.
Gałecka, Anna; Kisilowska, Małgorzata; Jasiewicz, Justyna (2017). Kompetencje informacyjne uczniów klas I III w świetle podstawy programowej dla edukacji informacyjnej i informatycznej – eksploracyjne badania jakościowe. Przegląd Biblioteczny, z. 1, s. 58-74.
Jóźwiak, Janina; Podgórski, Jarosław (2012). Statystyka od podstaw. Warszawa: Polskie Wydaw. Ekonomiczne.
Kamińska, Anna Małgorzata (2017a). Internetowe narzędzia komunikacji – czyli jak zapanować nad chaosem informacyjnym. Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media, nr 4, s. 19-36.
Kamińska, Anna Małgorzata (2017b). Internetowe usługi zwiększające produktywność współpracy zdalnej. Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media, nr 3, s. 131-144.
Kamińska, Anna Małgorzata (2017c). Badanie satysfakcji Użytkowników Biblioteki Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Raport dla Użytkowników [online]. Politechnika Śląska w Gliwicach, Biblioteka Główna; [dostęp: 28.07.2017]. Dostępny w World Wide Web: <https://zenodo.org/record/1042131/files/raport_zenodo_1042131.pdf>. DOI:10.5281/zenodo.1042131
Morawiec, Barbara Maria (2016). Użytkownicy bibliotek cyfrowych – analiza badań odbiorców Jagiellońskiej Biblioteki Cyfrowej oraz Małopolskiej Biblioteki Cyfrowej. Przegląd Biblioteczny, z. 3, s. 441-464.
Nicholas, David (2013). Researching the digital transition. W: Nauka o informacji (informacja naukowa) w okresie zmian. Pod red. Barbary Sosińskiej-Kalaty i Ewy Chuchro, przy współpr. Mariusza Luterka. Warszawa: Wydaw. SBP, s. 17-31.
Nicholas, David (2000). Analiza potrzeb informacyjnych w dobie Internetu. Zagadnienia Informacji Naukowej, nr 2, s. 21-30.
Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2016 (2016). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
Sosińska-Kalata, Barbara (2013). Obszary badań współczesnej informatologii (nauki o informacji). Zagadnienia Informacji Naukowej, nr 2, s. 9-41.
Strzelczyk, Edyta (2016). Jak nas oceniają użytkownicy? Badanie satysfakcji użytkowników bibliotek systemu biblioteczno-informacyjnego Politechniki Warszawskiej. Przegląd Biblioteczny, z. 3, s. 407-424.
Wieczorkowska, Grażyna; Wierzbiński, Jerzy (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych, Warszawa: Wydaw. Naukowe SCHOLAR.
Afiliacja: Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Uniwersytet Śląski w Katowicach , Polska
Biogram:
Anna Małgorzata Kamińska, dr, adiunkt w Instytucie Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz pracownik Biblioteki Głównej Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół obszarów informatologii, naukometrii, bibliologii oraz komunikacji naukowej. Jej ważniejsze publikacje z ostatniego roku to: Bibliografia zawartości zeszytów naukowych Akademii Górniczo-Hutniczej z dziedziny górnictwa z lat 1945-1989 z indeksem autorów oraz indeksem słów kluczowych (Kraków, 2017), ProBIT – prospektywna metoda tworzenia trawersowalnych indeksów cytowań a współczesne problemy organizacji przestrzeni informacji w tradycyjnych bibliograficznych bazach danych („Zagadnienia Informacji Naukowej” 2017, nr 1), Miary podobieństw łańcuchów znakowych a deduplikacja rekordów w bibliograficznych bazach danych („Przegląd Biblioteczny” 2017, nr 4) oraz Potencjał bibliometryczny bibliograficznej bazy danych CYTBIN w świetle prostych i złożonych wskaźników analitycznych („Bibliotheca Nostra” 2017, nr 2).
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe