International Guidelines on Youth Libraries and the Polish Reality


Dorota Grabowska 
http://orcid.org/0000-0002-2727-6942

Afiliacja: Faculty of Journalism, Information and Book Studies, University of Warsaw ,  Polska

Abstrakt

Objective: IFLA guidelines assume that youth libraries will function. In Polish public libraries, young people are not a group of users who are treated with special attention. This situation is not satisfactory, however, activities that may be attractive to this group of users are beginning to appear. Research methods – International guidelines, reports on youth in Poland, statistical data on public libraries and articles published last year in the “Poradnik Bibliotekarza” (“Librarian’s Guide”) are analysed, recognising that this is a professional journal in which librarians describe implementing “good practices”. Results and conclusions – International guidelines direct the activities of various types of libraries, including libraries for young people. Public libraries in Poland still have a lot to do in this field, although there are activities that may be attractive to this group of users. These include organising spaces for young users, using technologies, introducing activating methods, among which various types of games deserve attention, and various clubs that are being created; in addition libraries are starting to cooperate with volunteers. The situation is far from that recommended in the international guidelines, but public libraries are slowly beginning to recognize the specific needs of young people.


Biblioteki dla młodych klientów – scenariusz. Gütersich (b.d.). Bertelsmann Stiftung. Biblioteki publiczne w 2017 r. [online], [accessed on: 10.08.2017]. Available on WWW:.

Bukowska-Nowak, Brygida. (2019). „Zagrać w historię” w Książnicy Beskidzkiej. Klub Gier Historycznych „Historiolandia”. Poradnik Bibliotekarza, no. 9, pp. 31-32.

Działalność bibliotek publicznych: wytyczne IFLA/UNESCO (2002). Warszawa: Wydaw. SBP.

Gajewska, Zuzanna (2019). Nowa Biblioteka Śródmieście w Gdyni. Poradnik Bibliotekarza, no. 4, pp. 28-29.

Grabowska, Dorota (2015). Nowe technologie – młodzież – biblioteki publiczne. In: LaTeI: Z badań nad wykorzystaniem technologii informacyjnych w bibliologii i informatologii. Warszawa: Wydaw. SBP, pp. 12-25.

Guidelines for Library Services for Young Adults (Revised) [online], [accessed on: 4.06.2019]. Available on <https://www.ifla.org/publications/guidelines-for-library-services-foryoung-adults--revised-?og=8708>.

IFLA Statutes [online], [accessed on: 30.06.2019]. Available on WWW: <https://www.ifla.org/files/assets/hq/ifla-statutes-en.pdf>.

Kawiarenki językowe [online], [accessed on: 5.09.2019]. Available on WWW: <http://www.planeta11.pl/kawiarenki-jezykowe/>.

Kliknij. Sprawdź. Zrozum. Jak świadomie korzystać z informacji? [online], [accessed on: 5.09. 2019]. Available on WWW: <http://frsi.org.pl/kliknij-sprawdz-zrozum-jak-swiadomiekorzystac-z-informacji/>.

Link do przyszłości. Zaprogramuj swoją karierę [online], [accessed on: 5.09.2019]. Available on WWW: <http://linkdoprzyszlosci.pl/>.

Marciniak, Monika (2019). Wolontariat młodzieżowy w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Wołominie. Poradnik Bibliotekarza, no. 2, pp. 4-8.

Międzynarodowa Biblioteka Cyfrowa dla Dzieci [online], [accessed on: 4.06.2019]. Available on WWW: <http://en.childrenslibrary.org/>.

Młodzież 2016 (2016). Warszawa. Nowości [online]. [accessed on: 19.08.2019]. Available on: WWW: <http://www.planeta11.pl/>.

Opałka, Magdalena (2019). Biblioteka na Poziomie w Lublinie. Poradnik Bibliotekarza, no. 5, pp. 31-32.

Raport z badania. Nastolatki 3.0. (2017). Warszawa.

Stan bibliotek w Polsce objętych badaniem Głównego Urzędu Statystycznego – 2017 r. [online], [accessed on: 4.06.2019]. Available on WWW: <https://www.bn.org.pl/download/document/1554115920.pdf>.

Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r. Dz. U. 2003 nr 96 poz. 873.

Wojciechowski, Jacek (2014). Biblioteki w nowym otoczeniu. Warszawa. Zapraszamy do udziału w projekcie „Rozmowy przy wspólnym stole”! [online], [accessed on: 5.09.2019]. Available on: WWW: <https://biblioteki.org/aktualnosci0/Zapraszamy_do_udzialu_w_projekcie_Rozmowy_przy_wspolnym_stole.html>.


Opublikowane: 2019-12-30



Dorota Grabowska  d.grabowska@uw.edu.pl
http://orcid.org/0000-0002-2727-6942

Afiliacja: Faculty of Journalism, Information and Book Studies, University of Warsaw ,  Polska

Biogram:

DOROTA GRABOWSKA, PhD, works at the Department for the Study of Libraries and Other Cultural Heritage Institutions at the Faculty of Journalism, Information and Book Studies of the University of Warsaw. Her research interests focus around issues related to the organization and operation of public and school libraries. She is particularly interested in the forms and methods of working with the user in the library. Since 2013, she serves as the secretary of the „Przegląd Biblioteczny” (“Library Review”). Since 2003, she has been the secretary of the “Poradnik Bibliotekarza”(“Librarian’s Guide”), as well as part of the editorial team of the “Biblioteczka Poradnika Bibliotekarza” (“Librarian’s Guide Library”) series. She is the author of articles: „Działalność środowiskowa bibliotek w Polsce na rzecz dzieci i młodzieży” („Activity of public libraries in Poland for the benefit of children and youth”). In: Instytucje kultury jako ośrodki życia społecznego (Cultural institutions as centers of social life) (Warsaw: SBP Publisher, 2017, pp. 147-155); „The role of public libraries in promoting readership in Poland”. Przegląd Biblioteczny 2017, pp. 33-45; „Ujednolicanie zasad katalogowania alfabetycznego zbiorów bibliotecznych w II Rzeczypospolitej” („Unification of the alphabetical cataloguing rules for library collections in the Second Polish Republic”). In: Bibliografie specjalne. Rozwój i otwartość (Special bibliographies. Development and openness) (Warsaw: ASP OF-JR Publishing House, 2018, pp. 39-54); “Ewolucja zadań nauczycieli bibliotekarzy w dydaktyce szkolnej” (“The evolution of librarian teachers’ tasks in school teaching”) Studia o Książce i Informacji (Studies about the book and information), 2018, No. 37, pp. 93-105.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe