Pokolenie „cyfrowych tubylców” w Internecie. Zachowania informacyjne młodzieży - najnowsze dane empiryczne oraz przegląd literatury przedmiot


Justyna Jasiewicz-Hall 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Studiow Biblilogicznych, Uniwersytet Warszawski,  Polska

Abstrakt

W artykule zaprezentow ano dane NetTrack za lata 2004-2009 dotyczące korzystania z Internetu przez młodzież od 15 do 17 roku życia oraz opinie dotyczące zachowań informacyjnych „cyfrowych tubylców ” (ang. digital natiues) występujące w polskiej i zagranicznej literaturze przedmiotu. Poruszono zagadnienia nabywania umiejętności informatycznych i informacyjnych przez młodzież oraz kłopotów, z jakimi młodzi ludzie borykają się wyszukując informacje w Internecie.

Słowa kluczowe

Cyfrowi tubylcy (ang. digital natives); NetTrack; Młodzież; Korzystanie z Internetu; Zachowania informacyjne; Wyszukiwanie informacji; Ocena informacji


Burbules, Nicholas C. (2008). Retoryka sieci; hiperlektura oraz krytyczny poziom piśmienności. W: Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów. Red. nauk. A. Gwóźdź. Warszawa: Wydaw. Akademickie i Profesjonalne, s. 193-212.

Cwalina, Wojciech (2001). Generacja Y - ponury mit czy obiecująca rzeczywistość. W: Inter net. Fenomen społeczeństwa informacyjnego. Praca zbior. pod red. ks. prof. T. Zasępy. Częstochowa; Edycja Świętego Pawła, s. 29-42.

Hasebrink, Uwe; Livingstone, Sonia; Haddon, Leslie; Ólafsson, Kjartan (2009). Comparing children’s online opporiunities and risks across Europe: Cross-national comparisons for EU Kids Online. LSE, London; EU Kids Online [online]. London School of Economics. Media and Communications. Research [dostęp; 18.04.2010]. Dostępny w World Wide Web; .

Filiciak, Mirosław, Danielewicz, Michał, Halawa, Mateusz, Mazurek, Paweł, Nowotny, Agata (2010). Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport Centrum Ba dań nad Kulturą Popularną SWPS [online]. Wyborcza.pl [dostęp: 18.04.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://bi.gazeta.p1/im/9/7651/m7651709.pdf>.

Goban-Klas, Tomasz (2005). Cywilizacja medialna - geneza, ewolucja, eksplozja. Warszawa: Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

Gołębiewski, Łukasz (2008). Śmierć książki. Warszawa: Wydaw. Biblioteki Analiz.

Livingstone, Sonia; Bober, Magdalena (2008). Regulating the Internet At home. Contrasting the perspectives of children and parents. In; Digital generations. Children, young people and new media. Ed. by D. Buckingham, R. Willet. New York: Routledge, pp. 93-113.

Livingstone, Sonia; Bober, Magdalena; Helsper, Ellen (2005). Internet literacy among children and young people. Findings from the UK Children Go Online project [online]. London School of Economics. LSE Research Online [dostęp: 18.04.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://eprints.lse.ac.Uk/397/l/UKCGOonlineLiteracy.pdf>.

Lombard, Didier (2009). Globalna wioska cyfrowa. Drugie życie sieci. Warszawa: MT Biznes. Mańczak-Wohlfeld, Elżbieta (2009). Wikipedia jako źródło wiedzy językowej. W: W trosce o dobrą edukację. Red. A. Janus-Sitarz. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, s. 252-276.

Mediappro (2006). Wykorzystanie nowych mediów w Polsce. Wyniki międzynarodowego pro jektu badawczego Mediappro'. Pod. red. J. Wenglorz. Wydawnictwo: Nowa Era [online]. Interklasa. Polski Portal Edukacyjny. Projekty i inicjatywy [dostęp: 18.04.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.interkłasa.pl/portał/index/dolcumenty/interklasa/mediappro_final.pdf?page=info&action=showdoc&oid=322096>.

NetTrack (2010). [online]. Millward Brown SMG/KRC. Usługi. Badania syndykatowe [dostęp: 18.04.2010 ]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.millwardbrown.com/Sites/Poland/Content/Services/NetTrack.aspx>.

Palfrey, John; Gasser, Urs (2008). Bom digital. Understanding the first generation of digital natives. New York: Basic Books.

Perlman, Mark (2006). If it isn’t on the Internet, it doesn’t exist. How the new generation view books as an archaic relics. In: B. Cope, A. Philips: The Future of the Book in the Digital Age. Oxford 2006, pp. 19-31.

Rowlands, Ian; Nicholas, David; Williams, Peter; Huntington, Paul, Fieldhouse, Maggie (2008). The Google generation: the information behaviour of the researcher of the future. "Aslib Proceedings: New Information Perspectives" vol. 60, no. 4, pp. 290-310.

Selwyn, Neil (2009). The digital native - myth and reality. "Aslib Proceedings: New Information Perspectives" vol. 61, no. 4, pp. 364-379.

Tapscott, Don (1998). Growing up digital. The rise of the Net Generation. New York: McGraw- Hill.

Tapscott, Don (2009). Grown up digital. How the net generation is changing your world. New York: McGraw-Hill.

Pobierz

Opublikowane: 2010-12-30



Justyna Jasiewicz-Hall  justyna.jasiewicz@uw.edu.pl

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Studiow Biblilogicznych, Uniwersytet Warszawski,  Polska

Biogram:

Justyna Jasiewicz-Hall, absolwentka Instytutu Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych UW oraz Podyplomowych Studiów Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej w Instytucie Dziennikarstwa UW, jest asystentką w Zakładzie Bibliotekoznawstwa IINSB UW, gdzie prowadzi badania dotyczące kompetencji informacyjnych młodzieży w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii będące podstawą przygotowywanej rozprawy doktorskiej. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół problematyki kompetencji informacyjnych i medialnych młodzieży, społecznych konsekwencji korzystania z  Internetu, w tym przede wszystkim wpływu technologii informacyjnych i komunikacyjnych na dzieci i młodzież w wieku szkolnym oraz zmian zachodzących w mediach masowych pod wypływem nowoczesnych ICT. Opublikowała m .in.: Zaśniedziałym gburem jest, czyli jak widzą się bibliotekarze. Poradnik Bibliotekarza 2007, nr 2, s. 12-14; Marketing the Profession; Do librarians laugh? Marketing of Information services. 15 BOBCATSSS Sym posium Proceedings, Prague 2007, s. 189-194; Kiedy zostaje tylko mózg. Gazeta Wyborcza 2009, nr 197, s. 19.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe