Promocja literatury w Internecie


Magdalena Wójcik  

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński ,  Polska

Abstrakt

W artykule dokonano identyfikacji i charakterystyki form promocji literatury, funkcjonujących obecnie w środowisku sieciowym, rozpoznano i omówiono nowe typy promocji książki i literatury, które powstały dzięki Internetowi. Dokonano typologizacji obserwowanych w Sieci form promowania książek literatury. Przedstawiono wnioski dotyczące wpływu Internetu na zmianę sposobów promocji książki i literatury z perspektywy nowych mediów.

Słowa kluczowe

Książka; Literatura; Promocja książek i literatury w Internecie; Nowe media; Web 2.0.


Aoli, Bassam (2008). Komunikowanie się w Internecie - narzędzia, specyfika i właściwości. W: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, red. Mirosława Wawrzak-Cliodaczek. Toruń: Wydaw. Adam Marszałek; [Wrocław]: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 11-40.

Burtis, Amber (2008). Web 2.0 Trends & the Academic Library: Implications for Public Services [online]; [dostęp: 12.01.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.slideshare.net/healthscienceslibrarian/the-future-of-web-20-and-academic-librariesPsrc=relatednormalfisrel=1899749 >.

Castells, Manuel (2007). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.

Cisek, Sabina (2008). Problematyka metodologiczna w internetowych platformach dzielenia sie wiedzą (knowledge-sharing communities). Wybrane aspekty [online]; [dostęp: 8.0L2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.slideshare.net/sabi-nacisek/problematyka-metodologiczna-w-intemetowych-platformach-dzielenia-si-wiedz-knowledgesharing-communities-wybrane-aspekty-presentation>.

Crowley, Mary Joan (2009). Web 2.0 and libraries [online]; [dostęp: 12.01.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://eprints.rclis.org/15948/>.

Cywińska-Milonas, Maria (2002). Błogi (ujęcie psychologiczne). W: Liternet, literatura i Internet. Kraków: Rabid, s. 95-109.

Derfert-Wolf, Lidia (2007). Błogi i RSS dla bibliotekarzy i bibliotek. Biuletyn EBIB [online]; [dostęp: 12.01.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ebib.info/2007/88/a.php?derfert>.

Dunin, Janusz (1998). Pismo zmienia świat: czytanie, lektura, czytelnictwo. Warszawa; Łódź: Wydaw. Naukowe PWN.

Goban-Klas, Tomasz (2005). Cywilizacja medialna: geneza, ewolucja, eksplozja. War¬szawa: Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.

Goban-Klas, Tomasz (2006). Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.

Góralska, Małgorzata (2008). Rewolucja medialna jako czynnik rozwoju komunikacji piśmienniczej. W: Media i społeczeństwo: nowe strategie komunikacyjne, red. nauk.Marek Sokołowski. Toruń: Wydaw. Adam Marszałek, s. 34-35.

Hewitt, Hugh (2005). Blog: Understanding the information reformation that’s changing your word [online]; [dostęp: 08.01.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.google.com/books?hl=plSslr=8sid=lfveI4ppj0sC&oi=fnd86pg=PR986dq=blog&ots=4UQLWUWYSy&sig=GC_bbS3LYCbSNmY40f-W1FiWsLM#v=onepage-&q=86f=false >.

Jarosz, Bożena (2006). Liternet - sztuka, moda czy konieczność? Polskie powieści hipertekstowe w sieci, [online]; [dostęp: 07.01.2010]. Dostępny w World Wide Web: .

Koszowska, Agnieszka (2008). Internet (Web) 2.0 - możliwości dla bibliotek publicznych[online]; [dostęp: 07.01.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.slideshare.net/AgaK'internet-web-20-moliwoci-dła-bibliotek-pubłicznych-presentation>.

Marecki, Piotr (2002). Liternet, literatura i internet. Kraków: Wydaw. „Rabid”.

McQuail, Denis (2007). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.

Nowak, Tomasz (2004). Wolność książki, czyli bookcrossing po polsku. "Notes Wydawniczy", nr 4, s. 28-30.

Passant, Alexandre (et. al) (2008). Microblogging; A Semantic and Distributed Approach[online]; [dostęp: 06.01.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.semantic-scripting.Org/SFSW2008/papers/l1.pdf>.

Pessel, Włodzimierz Karol (2002). Stygmat szuflady a poetyka liternetowego banalizmu. W: Liternet, literatura i internet. Kraków: Wydaw. „Rabid”, s. 28-45.

Piotrowski, Mariusz (2008). Sieć 2.0 i Kultura 2.0 - specyfika nowego podejścia do komunikacji w Internecie. W: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym. Red. Mirosława Wawrzak-Chodaczek. Toruń: Wydaw. Adam Marszalek; [Wrocław]: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 85-95.

Preece, J., D. Maloney-Krichmar, C. Abras (2003). History and emergence of onlinecommunities. In: Encyclopedia of Community, red. B. Wellman [online]; [dostęp:04.01.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ifsm.umbc.edu/~preece/paper/6%20Final%20Enc%20preece%20et%20al.pdf>.

Przywara, Barbara (2005). Człowiek w sieci. Socjologiczne ujęcie więzi wirtualnych. W: Oblicza Internetu: Internet a globalne społeczeństwo informacyjne. Red. nauk. Marek Sokołowski. Elbląg-Biskupiec: Wydaw. „Algraf”, 2005, s. 305-315.

Radlińska, Helena (1946). Książka wśród ludzi. Warszawa: Wydaw. Warszawska Spółdzielnia Księgarsko-Wydawnicza „Światowid ”.

Rheingold, Howard (1993). The Virtual Community: Homesteading on the ElectronicFrontier [online]; [dostęp: 03.01.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.rheingold.com/vc/book/>.

Siuda, Piotr (2008). Wpływ Internetu na rozwój fandomów, czyli o tym, jak elektoroniczna sieć rozwija i popularyzuje społeczności fanów. W: Media i społeczeństwo: nowe strategie komunikacyjne. Red. nauk. Marek Sokołowski. Toruń: Wydaw. Adam Marszałek, s. 239-256.

Sokołowski, Marek (2008). Nowy paradygmat komunikacyjny. W: Oblicza Internetu: Opus Universale: kulturowe, edukacyjne i technologiczne przestrzenie internetu. Red. nauk. Marek Sokołowski. Elbląg: Wydaw. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 5-6.

Stachura, Krzysztof (2008). Serwisy społecznościowe w perspektywie światów społecznych.W: Media i społeczeństwo: nowe strategie komunikacyjne. Red. nauk. Marek Sokołowski. Toruń: Wydaw. Adam Marszałek, s. 343-353.

Wallace, Patricia (2001). Psychologia Internetu. Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”.

Zhiyong Zhang; Olfa Nasraoui (2009). Profile-Based Focused Crawling for Social Media-Sharing Websites [online]; [dostęp: 04.01.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.hindawi.eom/journals/ivp/2009/856037.html>.

Pobierz

Opublikowane: 2010-12-30



Magdalena Wójcik   magda.wojcik@uj.edu.pl

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński ,  Polska

Biogram:

Magdalena Wójcik jest asystentem w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego i doktorantką na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Jej zainteresowania naukowe dotyczą nowych form komunikacji w Internecie, zagadnień Web 2.0 i mediów spolecznościowych oraz ich związków z funkcjonowaniem instytucji książki. Opublikowała m.in.: Główne problemy etyczne współczesnego bibliotekarstwa i nauki o informacji. Fides 2008, nr 1-2, s. 183-190 i Motywacje wyboru studiów III stopnia i oczekiwania doktorantów względem rynku pracy (wspólnie z A. Klamą, K. Korniejenko, A. Kostru- bałą-Brak, A. Kuczyńską, M. Rusanowską). W: Zarządzanie przejściem z uniwersytetu do życia zawodowego w kontekście kluczowych kompetencji doktorantów. Kraków 2010.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe