Model biblioteki rodzinnej na przykładzie doświadczeń amerykańskich


Agata Walczak-Niewiadomska 

Afiliacja: Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Uniwersytet Łódzki,  Polska

Abstrakt

Teza/cel artykułu – Artykuł omawia zagadnienie „czytelnictwa rodzinnego” i wyjaśnia rolę biblioteki w nowej formie obsługi czytelników. Jako przykład modelowych placówek realizujących koncepcję „family literacy” przedstawiona jest sieć amerykańskich bibliotek pod nazwą „Family Place Libraries”. Metody badań – W celu opracowania tekstu dokonano analizy dostępnej literatury przedmiotu, zwłaszcza zagranicznej. Wnioski poparte zostały własnymi obserwacjami i doświadczeniami. Wyniki/wnioski – Ze względu na swoją atrakcyjność i pozytywne wyniki, jakie osiąga sieć amerykańskich bibliotek rodzinnych, zaleca się wprowadzenie elementów omawianej koncepcji w rodzimych placówkach. Artykuł poszerza wiedzę na temat usług bibliotecznych dla rodzin oraz najmłodszych użytkowników bibliotek.

Słowa kluczowe

Biblioteka dla dzieci; Czytelnictwo rodzinne; Usługi biblioteczne dla rodzin


ALTAFF (2012). About ALTAFF [online]. Association of Library Trustees, Advocates, Friends and Foundations [dostęp: 17.02.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ala.org/altaff/>.

ALSC (2012). Born to Read – It’s Never Too Early to Start! [online]. Association for Library Service to Children [dostęp: 21.02.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ala.org/alsc/issuesadv/borntoread>

Bookstart (2012). About us [online]; [dostęp: 17.02.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.bookstart.org.uk>.

Caspe, Margaret (2003). Family Literacy: a review of programs and critical perspectives [online]. Harvard Family Research Project [dostęp: 15.09.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.hfrp.org/publications-resources/browse-our-publications/familyliteracy-a-review-of-programs-and-critical-perspectives>.

Every Child Ready to Read @ Your Library. (2012). About [online]; [dostęp: 17.02.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.everychildreadytoread.org>.

Family Place LibrariesTM (2012). About us [online]. Building strong communities through early childhood development, parent education and family support; [dostęp: 17.02.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.familyplacelibraries.org>.

Feinberg, Sandra et al. (2007). The family-centered library handbook. New York: Neal-Schuman Publishers.

Feinberg, Sandra; Kuchner, Joan F.; Feldman, Sari (1998). Rethinking library spaces and services. Chicago: American Library Association.

Feinberg, Sandra; Rogoff, Caryn (1998). Diversity takes children to be friendly family place. "American Libraries", August, pp. 50-52.

Feinberg, Sandra; Schull, Diantha D. (2001). Family Place Libraries: transforming public libraries to serve very young children and their families. "Zero to Three", vol. 21, no. 3, pp. 4-10.

Feinberg, Sandra; Schull, Diantha D. (2005). Family Place Libraries: from one Long Island library to the nation. In: Libraries for the Future: innovation in action. New York: Americans for Libraries Council, pp. 6-9.

Fiore, Carole (2001). Early literacy activities in the USA. In: Libraries and librarians: making a difference in the knowledge age [online]. IFLA Council and General Conference: Conference Programme and Proceedings (67th, Boston, Massachusetts, August 16-25, 2001). ERIC – Education Resources Information Center [dostęp: 4.03.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED459705.pdf>.

Ghoting, Saroj N.; Martin-Diaz, Pamela (2005). Early literacy storytimes @ your library: partnering with caregivers for success. Chicago: American Library Association.

Greene, Ellin (1991). Books, babies and libraries: serving infants, toddlers, their parents and caregivers. Chicago: American Library Association.

Grzelczyk, Jolanta (2011). „Na dobry początek” – projekt Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu promujący czytelnictwo od najmłodszych lat. "EBIB. Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy" [online], nr 4 (122) [dostęp: 20.02.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.nowyebib.info/biuletyn/archiwum-numerow/435--ebib-42011-1228>.

Immroth, Barbara (1989). Improving children’s services: competencies for librarians serving children in public libraries. "Public Libraries", vol. 28, no. 3, pp. 166-169.

Langer, Hanna (2007). Programy czytelnicze dla małych dzieci w bibliotekach zagranicznych. "Bibliotheca Nostra", nr 3(11), s. 15-21.

Lewandowicz-Nosal, Grażyna (2011). „Bookstart” po polsku. "Nowe Książki", nr 2, s. 80-81.

McCook, Kathleen de la Peña (2011). Introduction to public librarianship. 2nd ed. New York: Neal-Schuman Publishers.

Moore, Maggie; Wade, Barrie (2003). Bookstart: a qualitative evaluation. "Educational Review", vol. 55, no. 1, pp. 3-13.

Nespeca, Sue McCleaf (1994). Library programming for families with young children. New York: Neal-Schuman Publishers.

PLA (2012). PLA Service Response Workbook: Learn to Read and Write: Adult, Teen and Family Literacy [online]. Public Library Association [dostęp: 24.01.12]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ala.org/pla/onlinelearning/workbooks/learn>.

Read Together, Grow Together: the family literacy initiative (1995). Illinois State Library Special Report Series [online], vol. 2, iss. 2. ERIC – Education Resources Information Center [dostęp: 4.03.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED388943.pdf>.

Reading Worldwide (2012). Reading promotion for infants [online]; [dostęp: 17.02.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.reading-worldwide.de>.

Rogers, Pat; Herrin, Barbara (1986). Parent-child learning centers: an alternative approach to library programming for preschoolers. "Top of the News", vol. 42, no. 4, pp. 343-355.

Teale, William H.; Sulzby, Elizabeth (1986). Emergent literacy: writing and reading. Norwood, NJ: Ablex.

Train, Briony (2007). Research on family reading: an international perspective. "Library Review", vol. 56, iss. 4, pp. 292-298.

Traxler, Maureen (2009). Middle Country Public Library: a model for the future. Networking [online], April [dostęp: 28.07.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.networkwomen.com/0409/0409archivecoverstory.htm>.

The Barbara Bush Foundation for Family Literacy. (2012). Our mission [online]; [dostęp: 17.02.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.barbarabushfoundation.com>.

Walter, Virginia A. (2011). California Family Place Libraries: 2010-2011 Evaluation Report [online]. Family Place Libraries; [dostęp: 21.02.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.familyplacelibraries.org/documents/FPreport2010-2011.pdf>.

Whitehurst, Grover J.; Lonigan, Christopher J. (1998). Child development and emergent literacy. "Child Development", vol. 69, no. 3, pp. 848-872.

Woźniczka-Paruzel, Bronisława (2002). Biblioteki dla dzieci w krajach Europy Zachodniej i w Polsce – porównania i refleksje. W: Biblioteki publiczne wobec Unii Europejskiej. Pod red. J. Krajewskiego i D. Sawickiej. Toruń: Wydaw. Adam Marszałek, s. 47-62.

Zając, Michał (2006). Wielka Brytania – „becikowe książki”. "Poradnik Bibliotekarza", nr 12, s. 29-30.

Pobierz

Opublikowane: 2012-12-31



Agata Walczak-Niewiadomska  awniewiadomska@uni.lodz.pl

Afiliacja: Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Uniwersytet Łódzki,  Polska

Biogram:

Agata Walczak-Niewiadomska jest absolwentką kierunku bibliotekoznawstwo i informacja naukowa na Uniwersytecie Łódzkim. Od 2002 r. pracuje w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UŁ, od 2006 r. jest tam adiunktem. Jej zainteresowania zawodowe i naukowe obejmują bibliotekarstwo dziecięce, usługi biblioteczne dla dzieci w wieku 0-3 i ich rodzin oraz biografistykę. Jest sekretarzem Pracowni „Słownika Pracowników Książki Polskiej” przy KBiIN UŁ, członkiem Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i International Toy Library Association oraz sekretarzem redakcji czasopisma „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”. Najważniejsze publikacje: Bibliografia wydawnictw Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Łodzi w latach 1936-1946 i Łódzkiego Towarzystwa Naukowego w latach 1946-2005 (Łódź 2006), Ksiądz Jan Sobczyński i jego księgozbiór (Kalisz 2007), Biblioteka jako centrum zabawek (Przegląd Biblioteczny 2010, nr 4 s. 476-488), Public library as a place for the family in Poland (IFLA. Libraries for Children and Young Adults Section Newsletter, June 2012, pp. 4-6), Pracownia „Słownika pracowników książki polskiej” jako centrum badań biografistyki księgoznawczej w Polsce (we współpr. z H. Tadeusiewicz, M. Rzadkowolską). W: Bibliologia i informatologia (Warszawa 2011, s. 167-172).





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe