Biblioteki akademickie: obszary kooperacji


Jacek Wojciechowski 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński ,  Polska

Abstrakt

Teza – Biblioteki akademickie muszą podjąć szeroko rozumianą współpracę wewnątrz uczelni i poza nią. Metody – Obserwacja. Analiza zdarzeń i piśmiennictwa. Predykcja. Wnioski – Istnieje konieczność współdziałania bibliotek w tej samej uczelni i wygenerowania organizacyjnej struktury sieci. Potrzebna jest również współpraca z pracownikami nauki, w różnych formach, w zakresie wspierania dydaktyki oraz badań – z wzajemnym zrozumieniem pożytków. Oczekuje się ponadto otwarcia na szeroką publiczność, z wykorzystaniem współpracy z bibliotekami publicznymi.

Słowa kluczowe

Biblioteki akademickie; Biblioteki publiczne; Dydaktyka uniwersytecka; Nauka; Uczelnie wyższe; Współpraca międzybiblioteczna


Achmatzjanowa, Roza (2011). Razwitje biblioteczno-informacjonnych technołogii wuzowskoj biblioteki w usłowijach reformirowanija sistemy obrazowanija. Rumiancewskije cztienija’11. Moskwa: Paszkow dom, T. 1, s. 25-29.

Ally, Mohamed (2012). Education for all with mobile technology: the role of libraries. W: M-libraries 3. Transforming libraries with mobile technology. London: Facet Publishing, pp. 1-10.

Anderson, Charles, A.; Sprankle, Peter (2006). Reference librarianship. Notes from the trenches. Binghamton: The Haworth Information Press.

Anthony, Paul; Roberts, Amanda (2006). Library instruction. In: New librarian, new job. Practical advice for managing the transition. Lanham: The Scarecrow Press Inc., pp. 52-61.

Bagrowa, Irina (2004). Nacjonalnyje biblioteki i problemy razwitja bibliotecznowo dieła za rubieżom w konce XX – naczale XXI wieka. Moskwa: Paszkow dom.

Burton, Melody (2005). All or nothing at all: the consequences of pushing electronic resources to the desktop. In: Last one out turn off the lights. Is this the future of American and Canadian libraries? Lanham: The Scarecrow Press, pp. 108-122.

Carr, Reg (2007). The academic research library in a decade of change. Oxford: Chandos Publishing.

Castro, Paola de (2009). Libraries of Babel. A toolkit of effective communication. Oxford: Chandos Publishing.

Chu, Felix, T. (2005). There’s another way to do it. Reflections on librarianship. Lanham: The Scarecrow Press.

Coombs, Karen A.; Avellano, Veronica; Bennett, Miranda; Dessler, Robin; Vacek, Rachel (2010). Piloting mobile services at University of Houston libraries. In: M-libraries 2. A virtual library in everyone’s pocket. London: Facet Publishing, pp. 51-58.

Creaser, Claire (2011). Scholarly communication and access to research output. In: Libraries and society: role, responsibility and future in age of change. Oxford: Chandos Publishing, pp. 53-66.

Cullen, Rowena; Chawner, Brenda (2009). Institutional repositories in tertiary institutions: access, delivery and performance. In: Beyond the campus walls. Westport: Libraries Unlimited, pp. 113-144.

Dillon, Dennis (2002). Strategic marketing of electronic resources. In: Strategic marketing and information science. Binghamton: The Haworth Information Press, pp. 117-134.

Dolan, John (2011). From people flows to knowledge flows. In: Libraries and society: role, responsibility and future in age of change. Oxford: Chandos Publishing, pp. 35-51.

Durcan, Tony (2011). The future of and for library and information services: a public library view. In: Libraries and society: role, responsibility and future in an age of change. Oxford: Chandos Publishing, pp. 327-340.

Dworkina, Margarita (2009). Biblioteczno-informacjonnaja diejatielnost’? Moskwa: Izdatielstwo FAIR.

Fabian, Bernard (1996). Kniga, biblioteka i humanitarnyje naucznyje issledowanija. Sankt-Pietierburg: Biblioteka Rossijskoj Akademii Nauk.

Giren, Lisa, M.; Julien, Heidi (2005). Finding common ground: an analysis of librarians’ expressed attitudes towards faculty. In: Relationships between teaching faculty and teaching librarians. Binghamton: The Haworth Information Press, pp. 25-38.

Gmiterek, Grzegorz (2012). Biblioteka w środowisku społecznościowego internetu. Biblioteka 2.0. Warszawa: Wydaw. SBP.

Gorman, Michael (2003). The enduring library. Technology, tradition and the quest for balance. Chicago: American Library Association.

Gregory, Vicki, L. (2011). Collection development and management 21st century library collections. An introduction. New York: Neal-Schuman Publishers Inc.

Hansen, Mary, Ann; Modrow, William, M. (2006). Reference services. In: New librarian, new job. Practical advice for managing the transition. Lanham: The Scarecrow Press Inc., pp. 41-52.

Hawkins, Kevin (2007). Naucznaja biblioteka kak izdatielstwo: opyt micziganskowo uniwersiteta. W: Rumiancewskije cztienija 2007. Moskwa: Paszkow dom, s. 367-372.

Heery, Mike; Morgan, Steeve (1996). Practical strategies for the modern academic library. London: Aslib.

Helmstuttler, Brenna (2006). Liaison services. In: New librarian, new job. Practical advice for managing the transition. Lanham: The Scarecrow Press Inc., pp. 74-80.

Hixson, Carol (2007). How to implement an institutional repository. In: Mile-high views: surveying the serials vista. Binghamton: The Haworth Information Press, pp. 37-54.

Hudzik, Krystyna (2009). Zmiany w strukturze organizacyjnej bibliotek uniwersyteckich w Niemczech. "Biblioteka" R. 7, s. 95-105.

Hufford, John, R. (2004). User instruction for distance students: Texas Tech University system’s main campus library reaches out to students at satellite campuses. In: The eleventh off-campus library services conference proceedings. Binghamton: The Haworth Information Press Inc., pp. 153-165.

Hunt, Christopher, J. (1990). The relationship between the academic library and its parent institution. In: Academic library management. London: The Library Association, pp. 7-13.

Jasiewicz, Justyna (2012). Analiza SWOT poziomu kompetencji informacyjnych i medialnych polskiego społeczeństwa w oparciu o istniejące badania społeczne. W: Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia. Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska, s. 21-68. [dokument elektroniczny].

Jazdon, Artur (1993). Nowoczesna organizacja bibliotek szkoły wyższej na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. "Roczniki Biblioteczne" z. 1/2, s. 3-15.

Jenkins, Paul, O. (2005). Faculty – librarian relationships. Oxford: Chandos Publishing.

Krajewska, Anna (2003). Wyzwania wobec uniwersytetu XXI wieku. W: Uniwersytet – między tradycją a wyzwaniami współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 69-83.

Law, Derek (2010). Waiting for barbarians: seeking solutions or waiting for answers? In: Envisioning future academic library services. Initiatives, ideas and challenges. London: Facet Publishing, pp. 1-13.

Lewis, Martin (2010). Libraries and the management of research data. In: Envisioning future academic library services. Initiatives, ideas and challenges. London: Facet Publishing, pp. 144-168.

Lidman, Tomas (2008). Scientific libraries. Past development and future changes. Oxford: Chandos Publishing.

Lippincott, Joan, K. (2005). New library facilities: opportunities for collaboration. In: Libraries within their institutions: creative collaborations. Binghamton: The Haworth Information Press, pp. 147-157.

MacKellar, Pamela, H. (2008).The accidental librarian. Medford: Information Today, Inc.

Malak, Piotr (2012). Indeksowanie treści. Porównanie skuteczności metod tradycyjnych i automatycznych. Warszawa: Wydaw. SBP.

Martin, Lowell, A. (1984). Organizational structure of libraries. Matuchen: The Scarecrow Press.

McAdoo, Monty, L. (2010). Building bridges. Connecting faculty, students and college library. Chicago: American Library Association.

McCain, Ted; Jukes, Ian; Crocket, Lee (2010). Living on the future edge. Windows on tomorrow. Kelowna, 21st Century Fluency Project Inc.

McCook, Kathleen, de la Pena (2004). Introduction to public librarianship. New York: Neal-Schuman Publishers, Inc.

Mehla, R. D. (2012). The academic libraries of future. In: Library services. Challenges and solutions in digital era. New Delhi: Ess Ess Publications, pp. 70-74.

Neely, Teresa, Y. (2006). Information literacy assessment. Standards-based tools and assignments. Chicago: American Library Aassociation.

Onackaja, Anastasja (2010). Innowacjonnaja diejatielnost’ wuzowskich bibliotek. W: Innowacji w bibliotekach. Moskwa: Paszkow dom.

Oyston, Edward (2011). The modern academic library. In: Libraries and socjety. Role, responsibility and future in age of change, Oxford: Chandos Publishing, pp. 165-178.

Salo, Dorothea (2007). Academic libraries as scholarly publishers In: Information tomorrow. Reflections on technology and the future of public and academic libraries. Medford: Information Today Inc., pp. 55-68.

Shank, John, D.; Bell, Steven, J. (2007). Librarianship + technology + instructional design = blended librarian. In: Information tomorrow. Reflections on technology and the future of public and academic libraries, Medford: Information Today Inc., pp. 173-191.

Shreeves, Sarah, L. (2009). „Cannot predict now”: the role of repositories, the future of journal. In: The future of the academic journal, Oxford: Chandos Publishing, pp. 197-211.

Singh, Jagtar (2012). Information Literacy: the lifeline of lifelong learning. In: Library services. Challenges and solutions in digital era. New Delhi: Ess Ess Publications, pp. 1-17.

Sowremiennaja uniwersitetskaja biblioteka: modernizacja, uprawlenije, kaczestwo. Moskwa: Logos.

Swan, Alma (2011). Institutional repositories – now and next. In: University libraries and digital learning environments. Farnham: Ashgate Publishing Limited, pp. 119-133.

Teskey, John (2005). The challenges of our success: consequences of pushing to the desktop. In: Last one out turn off the lights. Is this the future of American and Canadian libraries? Lanham: The Scarecrow Press Inc., pp. 96-107.

Tichonowa, Ludmiła (2007). Sistema naucznych komunikacji i biblioteki. W: Rumiancewskije cztienija 2007, Moskwa: Paszkow dom, s. 335-341.

Tomaiuolo, Nicholas, G. (2012). Ucontent. The information professional’s guide to user-generated content. Medford: Information Today Inc.

Woźniak-Kasperek, Jadwiga (2011). Wiedza i język informacyjny. Warszawa: Wydaw. SBP.
Pobierz

Opublikowane: 2012-12-31



Jacek Wojciechowski  jwck@wp.pl

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński ,  Polska

Biogram:

Jacek Wojciechowski, prof. zw. dr hab. w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ma w dorobku blisko 950 tekstów, w tym 13 książek i ok. 300 innych publikacji naukowych, głównie z zakresu bibliotekarstwa oraz wiedzy o procesach odbioru komunikatów.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe