Członkowie polskich grup w serwisie Facebook a zjawisko czytania społecznościowego


Weronika Kortas 

Afiliacja: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Polska

Abstrakt

Tezy/cel artykułu – social reading (czytanie społecznościowe) jest zjawiskiem angażującym większe grupy ludzi w czytanie danego tekstu. Technologia w sposób naturalny jest aktywatorem tego typu działań. celem artykułu jest próba analizy wyników badania ankietowego sprawdzającego, czy członkowie wybranych polskich grup na Facebooku wiedzą, na czym polega zjawisko social reading, czy brali w nim udział – świadomie lub nie – oraz czy są takim udziałem zainteresowani. Metody badań – założono, że wybrane zostaną dwie polskie grupy związane z książkami i dwie o tematyce ogólnej, których nazwy i opisy nie wskazują na powiązanie z czytelnictwem. Grupy wybrane zostały losowo spośród tych, które mają minimum 5 tys. członków i opublikowano w nich co najmniej 500 postów w ciągu ostatnich 30 dni. Jeśli chodzi o tematykę, to wykluczone zostały grupy dotyczące konkretnego zagadnienia. W wyniku przeprowadzonej selekcji o wypełnienie kwestionariusza poproszeni zostali członkowie następujących grup: „Kreatywne dziewczyny od Ani”, „Wrocław – sorry, że nie w temacie”, „Książki – sprzedaż/ wymiana książek”, „Nie mam czasu, czytam książki”. W sumie kwestionariusz wypełniło 1000 respondentów. Wyniki i wnioski – z analizy odpowiedzi wynika, że mniej niż połowa respondentów rozumie pojęcie social reading, a 34,8% osób przyznało się do udziału w jakiejś formie dyskusji online na temat książki, np. na forum internetowym, w grupie na Facebooku, w sekcji komentarzy pod postami dotyczącymi danej publikacji, itd.

Słowa kluczowe

Czytanie społecznościowe; Czytelnictwo; Facebook; Grupy na Facebooku; Książki; Social reading


Cordón-García, Jose-Antonio i in. (2013). Platforms, Applications, Clouds and Tags (Chandos Publishing Social Media Series) [online], [dostęp: 28.12.2017]. Dostępny w WWW: <https://pl.scribd.com/read/282654970/Social-Reading-Platforms-Applications-clouds-andTags>.

Encyklopedia PWN [online], [dostęp: 17.05.2019]. Dostępny w WWW: <https://encyklopedia.pwn.pl/>.

Howard, Jennifer (2012). With „Social Reading” Books Become Places to Meet [online], [dostęp: 10.03.2018]. Dostępny w WWW: <http://www.chronicle.com/article/Social-ReadingProjects/135908/>.

Kisilowska, Małgorzata; Paul, Magdalena; Zając, Michał (2016). Jak czytają Polacy? Raport badawczy projektu Zmiany kultury czytelniczej w Polsce w kontekście upowszechnienia e‑tekstów i urządzeń pozwalających z nich korzystać [online], [dostęp: 29.12.2017]. Dostępny w WWW: <http://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/2016/06/Jak-czytają-Polacy-raport-końcowy.pdf>.

Kortas, Weronika (2017). Social Reading w kontekście nowych technologii: historia, rodzaje, projekty. Toruńskie Studia Bibliologiczne, nr 2 (19) [online], [dostęp: 10.03.2018]. Dostępny w WWW: <http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/ TSB.2017.024/14186>.

Kortas, Weronika (2018). „Czytanie społecznościowe: platformy, aplikacje, chmury i tagi” - próba analizy. Toruńskie Studia Bibliologiczne, nr 1 (20) [online], [dostęp: 15.05.2019]. Dostępny w WWW: <http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB. 2018.007/15918>.

Mannella, Allison (2011). What is „Social Reading” and why should Libraries care? Wyniki ankiety [online], [dostęp: 28.12.2017]. Dostępny w WWW: <https://tametheweb.com/2011/06/14/what-is-social-reading-and-why-should-libraries-care-a-ttw-guest-postby-allison-mennella/>.

Mannella, Allison (2011). Social Reading and Libraries [online], [dostęp: 28.12.2017]. Dostępny w WWW: <http://www.scribd.com/doc/57754227>.

Maryl, Maciej (2015). Życie literackie w sieci: pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych, Warszawa: Instytut Badań literackich PAN. Moyer, Steve (2009). What if? Humanities, vol. 30, no. 4 [online],[dostęp: 28.12.2017]. Dostępny w WWW: <https://www.neh.gov/humanities/2009/julyaugust/feature/what-if>.

Paluszkiewicz-Horubała, lidia, red. (2017) Stan czytelnictwa w Polsce w 2016 roku. [online], [dostęp: 14.05.2018]. Dostępny w WWW: <http://www.bn.org.pl/download/ document/1493378303.pdf>.

Shores, Tyler (2011). Writing in books, and Kindle public notes. [online], [dostęp: 15.05.2018]. WWW: <http://www.tylershores.com/2011/02/24/marginalia-books-and-ebooks/>.

Stetkiewicz, lucyna (2011). Kulturowi wszystkożercy sięgają po książkę…, Toruń: Wydaw. UMK.

The Meaning of Social Reading and Where It’s Headed (2011) [online], [dostęp: 14.05.2019]. Dostępny w WWW: <https://frontmatters.com/2011/12/01/the-meaning-of-social-readingand-where-its-headed/>.

Tod, Mary K. (2014). Favourite Reading Oriented Sites. Readres Choice. [online], [dostęp: 28.12.2017]. Dostępny w WWW: <https://awriterofhistory.com/2014/02/17/favouritereading-oriented-sites-readers-choice/>.

Tod, Mary K. (2014). Social media & social reading – an author’s view. [online], [dostęp: 28.12.2017]. Dostępny w WWW: <http://www.writersworkshop.co.uk/blog/social-media-social-reading-an-authors-view/>.

Tod, Mary K. (2015). 2015 Historical Fiction Reader Survey. [online], [dostęp: 29.04. 2018]. Dostępny w WWW: <https://awriterofhistory.files.wordpress.com/2015/06/2015-report-final2.pdf>.

Tod, Mary K. (2015). A Writer Of History: Wyniki ankiety „Readres Survey”. [online], [dostęp: 28.12.2017]. Dostępny w WWW: <https://awriterofhistory.com/reader-surveys/2015-reader-survey/>.

What is a book club? [online], [dostęp: 29.12.2017]. Dostępny w WWW: <http://www.bookclubs-resource.com/book-club.php>.

Pobierz

Opublikowane: 2019-11-13



Weronika Kortas  wkortas@doktorant.umk.pl

Afiliacja: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,  Polska

Biogram:

Weronika Kortas, mgr, uczestniczka studiów doktoranckich z zakresu bibliologii i informatologii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu; absolwentka bibliotekoznawstwa i informacji naukowej oraz socjologii na UMK. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na społecznościach internetowych – ich funkcjonowaniu, komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz zaspokajaniu potrzeb informacyjnych przez ich członków, a także na user centered design, user experience oraz social reading. Założycielka i przewodnicząca Koła Naukowego Doktorantów „Pytanie”, organizatorka kilku konferencji naukowych, w tym I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej WIAD19 (w ramach ogólnoświatowego Dnia Architektury Informacji), członek Międzynarodowego Towarzystwa Naukowego ISKO, redaktorka czasopisma naukowego „Toruńskie Studia Bibliologiczne”.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe