Obecność przedstawicieli polskiej informatologii i bibliologii w serwisach społecznościowych dla naukowców Academia.edu i Researchgate


Natalia Białka 

Afiliacja: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie,  Polska

Abstrakt

Teza/Cel – Celem artykułu jest przedstawienie obecności grupy polskich specjalistów z zakresu informatologii i bibliologii w serwisach Academia.edu i ResearchGate oraz określenie jej struktury według wieku, płci, wykształcenia, zajmowanego stanowiska i zainteresowań badawczych. W kontekście tego badania słowo ‘obecność’ jest rozumiane jako założenie konta, niezależnie od formy i stopnia zaangażowania w działania prowadzone w jego obrębie. Metody – Zgodnie z założoną metodyką wyszukiwania kont pracowników naukowych z dziedziny informatologii i bibliologii w portalach Academia.edu i ResearchGate została stworzona baza danych zawierająca informacje na temat zmiennych wieku, płci, statusu naukowego i zainteresowań badawczych osób, których konta zostały rozpoznane w badanych serwisach. Następnie przy użyciu metod ilościowych ukazano strukturę demograficzną polskich specjalistów z zakresu informatologii i bibliologii, posiadających konta w Academia.edu i ResearchGate. Wyniki i wnioski – Badania umożliwiły ukazanie portretu przedstawiciela informatologii i bibliologii jako użytkownika mediów społecznościowych dla naukowców ograniczonego do zakresu cech wieku, płci, statusu naukowego i zainteresowań badawczych. Obraz badacza, zarejestrowanego w serwisie Academia.edu i ResearchGate, który wyłonił się jako wynik przeprowadzonych badań, pokazuje, że w większości skończył on 35 lat, jest kobietą, ze stopniem naukowym doktora, zatrudnionym na stanowisku adiunkta, specjalizującym się w sposób porównywalny w informatologii lub bibliologii.

Słowa kluczowe

Academia.edu; Informatologia i bibliologia w Polsce; ResearchGate; Media społecznościowe dla naukowców


Academia.edu (2018). Help Center [online]. Academia.edu; [dostęp: 10.06.2018]. Dostępny w WWW: <http://support.academia.edu/>.

Asnafi, Amir Reza (2017). Presence of the Iranian Library and the Information Science Departments in ResearchGate. DESIDOC Journal of Library & Information Technology [online], vol. 37, no. 4 [dostęp: 14.10.2017]. Dostępny w WWW: <https://www.researchgate.net/publication/314263483_Presence_of_the_Iranian_Library_and_the_Information_Science_Departments_in_Research_Gate>.

Cieślik-Iwańska, Bernardeta (2015). Informacja o nowych publikacjach polskich bibliologów i informatologów w przestrzeni sieciowej (część 1). Toruńskie Studia Bibliologiczne [online], nr 1 (16) [dostęp: 12.01.2019]. Dostępny w WWW: <http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2016.011>.

Cieślik-Iwańska, Bernardeta (2015). Informacja o nowych publikacjach polskich bibliologów i informatologów w przestrzeni sieciowej (część 2). Toruńskie Studia Bibliologiczne [online], nr 2 (17) [dostęp: 12.01.2019]. Dostępny w WWW: <http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2016.026>.

Elsayed, Amany M. (2016). The Use of Academic Social Networks Among Arab Researchers: A Survey. Social Science Computer Review [online], vol. 34(3) [dostęp: 22.12.2018]. Dostępny w WWW: <https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0894439315589146>.

GUS (2018). Nauka i technika 2016 [online]. Główny Urząd Statystyczny; [dostęp:n27.10. 2018]. Dostępny w WWW: <http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technikaspoleczenstwo-informacyjne/nauka-i-technika/nauka-i-technika-w-2016-roku,1,13. html>.

Jarska, Lidia (2016). Pracownik naukowy w mediach społecznościowych – od popularyzacji nauki do kreowania wizerunku. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online], vol. 9, no. 2(17) [dostęp: 16.10.2017]. Dostępny w WWW: <http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2016.027/11072>.

Kowalska, Małgorzata (2017). Altmetria jako przedmiot zainteresowania bibliologii i informatologii. Przegląd Biblioteczny, R. 85, nr 3, s. 324-341.

Kulczycki, Emanuel (2012). Na jakim portalu naukowiec powinien mieć konto. Warsztat bada-cza [online], [dostęp: 15.12.2018]. Dostępny w WWW: <http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/na-jakim-portalu-naukowiec-powinien-miec-konto/>.

Nández, Gemma; Borrego, Ángel (2013), Use of social networks for academic purposes: a case study. The Electronic Library [online], vol. 31 issue: 6 [dostęp:16.12.2018]. Dostępny w WWW: <https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/EL-03-2012-0031>.

Ortega, José Luis (2017). Toward a homogenization of academic social sites: a longitudinal study of profiles in Academia.edu, Google Scholar Citations and ResearchGate. Online Information Review [online], vol. 41, issue 6 [dostęp: 14.10.2017]. Dostępny w WWW: <http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/OIR-01-2016-0012>.

ResearchGate (2018). About [online]. ResearchGate; [dostęp: 10.06.2018]. Dostępny w WWW: <https://www.researchgate.net/about>.

ResearchGate (2018). Help Center [online]. ResearchGate [dostęp: 10.06.2018]. Dostępny w WWW: <https://explore.researchgate.net/>.

Rodgers, Emily; Barbrow, Sarah (2014). Wskaźniki altmetryczne i ich rosnące znaczenie w bibliotekach naukowych. EBIB [online], no. 151 [dostęp: 11.01.2019]. Dostępny w WWW: <http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/249>.

Rozkosz, Ewa (2014). Serwisy społecznościowe dla naukowców (SSN) na przykładzie ResearchGate i Academia.edu. Forum Bibliotek Medycznych r. 7 nr 2 (14), s. 16-24.

Rychlik, Małgorzata (2017). Perspektywy stosowania wskaźników altmetrycznych w ocenie dorobku polskiej humanistyki. W: Kulczycki, E. (red.). Komunikacja naukowa w humanistyce. Poznań. Wydaw. Naukowe Instytutu Filozofii UAM, s. 91-111.

Sheikh, Arslan (2017). Awareness and Use of Academic Social Networking Websites by the Faculty of CIIT. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries [online], vol. 5, no. 1 [dostęp: 23.12.2018]. Dostępny w WWW: <http://www.qqml-journal.net/index.php/qqml/article/view/315>.

Singson, Mangkhollen; Amees, Mohammad (2017). Use of ResearchGate by the Research Scholars of Pondicherry University: A Study [online], DESIDOC Journal of Library & Information Technology, vol. 37, no. 5 [dostęp: 23.12.2018]. Dostępny w WWW: <https://www.researchgate.net/publication/322099058_Use_of_ResearchGate_by_the_Rese-arch_Scholars_of_Pondicherry_University_A_Study>.

Stachowiak, Beata (2013). Nauczyciel akademicki a media społecznościowe [online], e-Mentor, nr 3 (50) [dostęp: 23.12.2018]. Dostępny w WWW: <http://www.e-mentor.edu.pl/mobi/artykul/index/numer/50/id/1024>.

Studzińska-Jaksim, Paulina (2011). Komunikacja naukowa, otwartość i współpraca na portalach społecznościowych. W: Otwarte zasoby wiedzy: nowe zadania uczelni i bibliotek w rozwoju komunikacji naukowej, Cracow, Zakopane (Poland), 15-17 June 2011 [online], [dostęp: 15.12.2018]. Dostępny w WWW: <http://eprints.rclis.org/17299/>.

Taterczyńska, Marzena; Klimko, Renata; Rogowska, Edyta (2015). Profil naukowca w środowisku cyfrowym. W: Rola biblioteki akademickiej w rozwoju komunikacji naukowej, Szczecin, 11-12 czerwca 2015 [online], [dostęp: 15.12.2018]. Dostępny w WWW: <https://www.researchgate.net/publication/279447602_Profil_naukowca_w_srodowisku_cyfrowym>.

Van Noorden, Richard (2014). Online collaboration: Scientists and the social network. Nature [online], vol. 512, issue 7513 [dostęp: 13.01.2019]. Dostępny w WWW: <https://www.nature.com/news/online-collaboration-scientists-and-the-social-network-1.15711#/corrections>.

Pobierz

Opublikowane: 2019-11-13



Natalia Białka  natalia2.bialka@doctoral.uj.edu.pl

Afiliacja: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie,  Polska

Biogram:

Natalia Białka, absolwentka informacji naukowej i bibliotekoznawstwa oraz historii Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktorantka na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Database Coordinator w wydawnictwie De Gruyter. Jej obecne zainteresowania naukowe koncentrują się wokół drapieżnego publikowania w komunikacji naukowej.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe