Użytkownicy serwisów społecznościowych dla miłośników literatury. Analiza wyników badań
Magdalena Wójcik
Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński, Polska
Abstrakt
Teza/cel artykułu – Celem artykułu jest ocena struktury demograficznej użytkowników polskich serwisów społecznościowych poświęconych literaturze oraz motywacji skłaniających ich do korzystania z serwisów networkingowych dla zaspokojenia potrzeb czytelniczych. Metody badań – Wśród użytkowników wytypowanych serwisów przeprowadzono badanie ankietowe wsparte wywiadem. Wyniki i wnioski – Przeprowadzone badania wykazały, że użytkownikami serwisów społecznościowych poświęconych literaturze są przede wszystkim osoby młode mieszkające w miastach i posiadające wyższe wykształcenie, w większości to kobiety. Głównym powodem korzystania przez internautów z serwisów społecznościowych poświęconych literaturze jest chęć poszerzania wiedzy i potrzeba samorozwoju.
Słowa kluczowe
Web 2.0; Serwisy społecznościowe; Użytkownicy; Internet
Bibliografia
Aharony, Noa (2009). Web 2.0 use by librarians. "Library and Information Science Research", vol. 31, issue 1, pp. 29-37.
Castells, Manuel (2003). Galaktyka Internetu: refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Wydaw. Rebis.
Castells, Manuel (2007). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydaw. Nauk. PWN.
CEBOS (2012). Społeczności wirtualne. Komunikat z badań 2010 [online]. Centrum Badania Opinii Społecznej [dostęp: 13.06.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2010/K_058_10.PDF>.
Chua, Alton; Dion Goh (2010). A study of Web 2.0 applications in library websites. "Library and Information Science Research", vol.32, issue 3, pp. 203-211.
Fuchs, Christian (2008). Internet and society: social theory in the information age. New York; London: Routledge Taylor & Francis Group.
Gemius (2012). Polski internet 2008-2009 [online]. Gemius SA [dostęp: 13.06.2010]. Dostępny w World Wide Web:.
Holmberg, Kim; Isto Huvila, Maria Kronqvist-Berg, Gunilla Widén-Wulff (2009). What is Library 2.0? "Journal of Documentation", vol. 65, issue 4, pp. 668-681.
Jaskowska, Małgorzata; Adam Dudczak (2007). Library 2.0 – rewolucja i przełom czy kolejny etap rozwoju współczesnego bibliotekarstwa. "Przegląd Biblioteczny", z. 3, s. 354-365.
Kakali, Constantia; Christos, Papatheodorou (2010). Exploitation of folksonomies in subject analysis. "Library and Information Science Research", vol.32, issue 3, pp. 192-202.
Kwan, Yi; Lois Mai Chan (2009). Linking folksonomy to Library of Congress subject headings: an exploratory study. "Journal of Documentation", vol. 65, issue 6, pp. 872-900.
Koryś, Izabela; Katarzyna Wolff (2010). Wybieram książkę: społeczny zasięg książki w Polsce w 2008 r. Warszawa: BN.
Korzeń, Agnieszka (2009). Interaktywne narzędzia internetowe w promocji wizerunku bibliotek publicznych. "Zagadnienia Informacji Naukowej", nr 1, s. 53-70.
Kotula, Sebastian (2008). Od Web 1.0 Do Biblioteki 2.0. "Zagadnienia Informacji Naukowej", nr 1, s. 27-34.
Levinson, Paul (2010). Nowe nowe media. Kraków: Wydaw. WAM.
MNiSW (2012). Ujednolicony wykaz czasopism punktowanych [online]. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego [dostęp: 14.06.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/Finansowanie/finansowanie_nauki/Lista_czasopism/20100827_UJEDNOLICONY_WYKAZ_ZA_2007_– 2010_11_06_2010.pdf>.
Piaseczny, Mariusz; Antoszewski, Kuba; Jędrzejczak, Andrzej (2009). Serwisy społecznościowe – 2009 [online] [dostęp: 13.06.2010]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.slideshare.net/dlinkpl/serwisy-spoecznociowe-w-polsce-1779250>.
Piotrowski, Mariusz (2008). Sieć 2.0 i Kultura 2.0 – specyfika nowego podejścia do komunikacji w Internecie. W: Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym. Toruń-Wrocław: Wydaw. Adam Marszałek; Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 85-95.
Przywara, Barbara (2005). Człowiek w sieci: socjologiczne ujęcie więzi wirtualnych. W: Oblicza Internetu: Internet a globalne społeczeństwo informacyjne. Elbląg-Biskupiec: Algraf, s. 305-318.
Siuda, Piotr (2008). Wpływ Internetu na rozwój fandomów, czyli o tym, jak elektoroniczna sieć rozwija i popularyzuje społeczności fanów. W: Media i społeczeństwo: nowe strategie komunikacyjne. Toruń: Wydaw. Adam Marszałek, s. 239-256.
Stachura, Krzysztof (2008). Serwisy społecznościowe w perspektywie światów społecznych. W: Media i społeczeństwo: nowe strategie. Toruń: Wydaw. Adam Marszałek, s. 343-353.
Suchacka, Małgorzata (2008). Nostalgia w sieci, czyli o budzeniu sentymentów w społeczeństwie informacyjnym na przykładzie portalu społecznościowego Nasza-Klasa.pl. W: Oblicza Internetu: Opus Universale. Kulturowe, edukacyjne i technologiczne przestrzenie Internetu. Elbląg: Wydaw. PWSZ, s. 153-161.
Wallace, Patricia (2001). Psychologia Internetu. Poznań: Rebis.
Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński, Polska
Biogram:
Magdalena Wójcik jest asystentem w Instytutcie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują problematykę nowych form komunikacji w Internecie, w tym szczególnie mediów społecznościowych i ich związków z instytucjami książki. Jest autorką artykułu Promocja literatury w Internecie. Przegląd Biblioteczny 2010, z. 4, s. 460-475 oraz współautorką tekstu The motivation for choosing third-cycle studies and doctoral students’ expectations of the labor market. In: Management of the transition from university to professional life in the context of kay doctoral students’ competences. Kraków 2010.
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe