THE IMPACT OF DIFFICULT INTERPERSONAL SITUATIONS AT WORK ON THE PSYCHOLOGICAL SAFETY, STRESS, AND WELL-BEING OF LIBRARIANS – RESEARCH REPORT
MAGDALENA CYRKLAFF-GORCZYCA
https://orcid.org/0000-0002-4062-1966
Afiliacja: Nicolaus Copernicus University in Toruń, Polska
Abstrakt
Thesis/Purpose of the article – The aim of this article is to identify difficult interpersonal situations faced by librarians in public libraries in Poland and their impact on their sense of psychological safety, stress, and well-being. The article first outlines the basic concepts and literature related to difficult interpersonal situations in the workplace and people’s sense of psychological safety, stress, and well-being. Next, the results of the author’s own research conducted among librarians in public libraries are presented. Research Methods – Literature analysis and a diagnostic survey were used. Key Results/Conclusions – The majority of surveyed librarians (76.3%) reported experiencing difficult interpersonal situations with colleagues at work. Such situations occurred most frequently once a month (24.6%) and occurred primarily in contacts with management (40.0%) and colleagues from their own department (38.1%). Difficult situations with people at work primarily involve interpersonal conflicts and lack of cooperation (33.9%), as well as poor communication (29.7%). Nearly three-quarters of respondents (65.3%) reported being able to cope with difficult situations, most often through active listening and using techniques known from the literature (31.4%). Those who struggle to cope most often seek help from colleagues (36.8%). Difficult interpersonal situations with colleagues cause significant stress for 20% of respondents, while 9% feel threatened, and 8.4% experience mental health problems as a result. The results show that difficult interpersonal situations are common in the library community and vary in nature, with highly individualized coping strategies.
Bibliografia
Biblioteka w otoczeniu społecznym. Praca zbiorowa (2000). Ed. by E. B. Zybert; Sto-warzyszenie Bibliotekarzy Polskich. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Cyrklaff, Magdalena (2016). O psychologii konfliktów w bibliotece. Mediacje i negocjacje jako konstruktywne sposoby rozwiązywania sporów pracowni-czych. In: Zarządzanie zasobami niematerialnymi bibliotek w społeczeństwie wiedzy. Ed.
M. Wojciechowska, pp. 144-155. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Cyrklaff-Gorczyca, Magdalena (2019). Komunikacja i stosunki interpersonalne. In: Zarządzanie biblioteką. Ed. M. Wojciechowska, pp. 377-400. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Pol-skich.
Cyrklaff-Gorczyca, Magdalena (2023). Komunikacja interpersonalna i psychologiczne aspekty pracy z ludźmi: od instytucji kultury do biznesu. Warszawa: Wydawnic-two Naukowe i Edukacyjne SBP.
Czapiński, Janusz (2009). Szczęście – złudzenie czy konieczność? Cebulowa teo-ria szczęścia w świetle nowych danych empirycznych. In: Złudzenia, które po-zwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości. Praca zbiorowa. Ed. M. Kofta,
T. Szustrowa, pp. 266-306. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Edmondson, Amy C. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative Science Quarterly, Vol. 44, No. 2, pp. 350-383.
Edmondson, Amy C., Dillon, James R., Roloff, Kathryn S. (2007). Three Perspec-tives on Team Learning. The Academy of Management Annals, Vol. 1, No. 1,
pp. 269-314.
Heszen, Irena, (2013). Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu ży-ciowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ifidon, Elizabeth I., Ugwuanyi Richard N. C. (2013). Effective communication in academic libraries: An imperative for knowledge delivery. International Jour-nal of Library and Information Science, Vol. 5, Issue 7, pp 203-207.
Jazdon, Artur (2003). O nowych stanowiskach, specjalnościach i zawodach. In: Zawód bibliotekarza dziś i jutro: materiały z ogólnopolskiej konferencji (Nałęczów 18-20 września 2003). Ed. by J. Nowicki, pp. 97-114. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Kakirman-Yildiz, Asiye (2012). Effective communication skills to manage the library: relations between managers and librarians. Qualitative and Quanti-tative Methods in Libraries, Vol. 1, Issue 2, pp. 141-153.
Karwowski, Marcin (2018). Profil kompetencyjny bibliotekarza XXI wieku w świetle monitoringu rynku pracy. In: Multibibliotekarstwo. Praca zbiorowa. Ed.
M. Wojciechowska, pp. 61-70. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Pol-skich.
Machcińska, Katarzyna (2013). Bibliotekarz XXI wieku – broker, informatyk, menedżer czy psycholog? In: Biblioteki i bibliotekarze XXI wieku – kształcenie, oczekiwania a rzeczywistość. Ed. by J. Czyrek, B. Górna, pp. 15-20. Wrocław: b.m.
Newman, Bobbi L. (2025). Psychological Safety in Libraries and the Veneer of Niceness [online]. Librarianbyday.net, April 5, 2024 [accessed: 20.07.2025]. Available at WWW:
Powers, Amanda, Fife, Dustin (2025). Psychological Safety in Libraries: It’s a Team Sport. College & Research Libraries News, Vol. 86, No. 3, p. 104. https://doi.org/10.5860/crln.86.3.104.
Reno, Lindsey (2022). To err is human : academic librarians and the fear of ma-king mistakes. In: Academic librarian burnout : causes and responses. Ed.
Ch. Holm, A. Guimaraes, N. Marcano, pp. Illinois: Association of College and Research Libraries.
Seligman, Martin E. P. (2012). Flourish: a visionary new understanding of happiness and well-being. New York: Free Press.
Stankiewicz Janina (2006). Komunikowanie się w organizacji. Wrocław: Wydaw-nictwo ASTRUM.
Wojciechowska, Maja (2021). Zjawisko stresu i wypalenia zawodowego wśród pracowników bibliotek. Przegląd badań zagranicznych. In: Wokół bibliotek i dziedzictwa kultury. Księga jubileuszowa dedykowana prof. dr hab. Elżbiecie Bar-barze Zybert z okazji 45-lecia pracy naukowej. Ed. by R. Kotowski, współpr.
D. Grabowska, pp. 67-79. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Wojciechowska, Maja (2018). Nowe role kadry kierowniczej bibliotek wobec zmieniających się warunków i oczekiwań społecznych w świetle ogłoszeń konkursowych na stanowiska dyrektorów bibliotek. In: Multibibliotekarstwo. Praca zbiorowa. Ed. M. Wojciechowska, pp. 49-60. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
https://orcid.org/0000-0002-4062-1966
Afiliacja: Nicolaus Copernicus University in Toruń, Polska
Biogram:
MAGDALENA CYRKLAFF-GORCZYCA, PhD, works at the Institute of Information and Communication Research at Nicolaus Copernicus University in Toruń. Her research interests focus on health and well-being in libraries; communication and media psychology; stress and burnout; information accessibility; and media education. She is the founder of the Information Verification and Cyberpathology Prevention Clinic at Nicolaus Copernicus University and the Polish representative in the Students with Disabilities Support, “Equity, Diversity, and Inclusivity” group within Young Universities for the Future of Europe (YUFE). She is the initiator and co-organizer of psychological support for the Nicolaus Copernicus University community. She provides consultations and training at the Nicolaus Copernicus University Center for Personal Support and Development, the PROGRES Therapy and Development Center, and non-profit companies and institutions, among others. She provides training in soft and managerial skills, as well as increasing accessibility and inclusiveness in institutions. She is the author of dozens of articles and several books, including: “Bibliotherapy in Education in the Field of Addiction Prevention and Health Promotion” (2014), “Media in the Environment of People at Risk of Social Exclusion” (2016), and “Interpersonal Communication and Psychological Aspects of Working with People. From Cultural Institutions to Business” (2023).
KEYWORDS: Difficult interpersonal relationships at work. Communication. Librarians. Stress at work. Pathologies at work. Psychological safety in the library. Well-being
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe