Organizacje i periodyki popularyzujące idee information literacy


Renata Piotrowska 

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski,  Polska

Abstrakt

Teza/Cel artykułu – Celem artykułu jest prezentacja wybranych organizacji, instytucji i wydawnictw ciągłych, służących popularyzacji idei information literacy. W zestawieniu znalazły się inicjatywy realizowane na arenie międzynarodowej, a także lokalnej. Metody badań – Działalność tych organizacji i wydawnictw omówiona została na podstawie analizy różnych typów dokumentów. Wyniki i wnioski – Po blisko pięćdziesięciu latach od pojawienia się terminu information literacy możemy zaobserwować wyodrębnianie się ze struktur istniejących organizacji takich ich komórek, których działalność poświęcona jest propagowaniu idei information literacy. Powoływane są również nowe instytucje, którym przyświeca ten sam cel. Wzrost zainteresowania problematyką information literacy potwierdzają czasopisma, których zadaniem jest wymiana myśli pomiędzy teoretykami i praktykami z całego świata, prezentacja osiągnięć i wymiana doświadczeń w zakresie edukacji informacyjnej.

Słowa kluczowe

Edukacja informacyjna; Information literacy; Kompetencje informacyjne; Organizacje; Periodyki


ACRL (2011). Institut for Information Literacy [online]. Association of College and Research Libraries; [dostęp: 27.07.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ala.org/acrl/issues/infolit/professactivity/iil/welcome>.

ACRL (2000). Information Literacy Competency Standards for Higher Education [online]. Association of College and Research Libraries; [dostęp: 27.07.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/standards/standards.pdf>.

ACRL; AASL (1998). Information Literacy Standards for Student Learning. Standards and Indicators [online]. Association of College and Research Libraries. American Association of School Librarians; [dostęp: 27.07.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ala.org/ala//mgrps/divs/aasl/aaslarchive/pubsarchive/informationpower/InformationLiteracyStandards_final.pdf>.

Batorowska, Hanna (2009). Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji. Warszawa: Wydaw. SBP.

Campbell, Sandy (2004). Defining Information Literacy in the 21st Century [online]. World Library and Information Congres: 70th IFLA General Conference and Coucil; [dostęp: 12.01.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://archive.ifla.org/IV/ifla70/papers/059e-Campbell.pdf>.

Catts, Ralph; Lau, Jesus. (2008). Towards information literacy indicators [online]. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization; [dostęp: 31.10.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.uis.unesco.org/Library/Documents/wp08_InfoLit_en.pdf>.

Derfert-Wolf, Lidia (2005). Information literacy – koncepcje i nauczanie umiejętności informacyjnych. "EBIB. Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy" [online], nr 1 (62); [dostęp: 31.10.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://ebib.oss.wroc.pl/2005/62/derfert.php>.

ENSIL (2011). Proklamacja „Biblioteka w każdej szkole” [online]. European Network for School Libraries and Information Literacy; [dostęp: 25.07.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ensil-online.org/site/images/stories/ALIESflyer-Polishversion.pdf>.

Garner, Sarah Devotion (ed.) (2006). High-Level Colloquium on Information Literacy and Lifelong [online]. United Nations Education, Scientific, and Cultural Organization. National Forum on Information Literacy. International Federation of Library Associations and Institutions; [dostęp: 31.10.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://eprints.rclis.org/bitstream/10760/3829/1/alexfinalreport.pdf>.

InfoLitGlobal (2009). Information Literacy International Resources Directory [online]. [dostęp: 31.10.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.infolitglobal.info/>.

IASL (2008). Special Interest Group – Information Literacy [online]. International Association of School Librarianship; [dostęp: 31.10.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.iasl-online.org/about/sigs/sig_infoliteracy.html>.

IFLA (1999). IFLA/UNESCO School Library Manifesto. The School Library in Teaching and Learning for All [online]. International Federation of Library Associations and Institutions; [dostęp: 31.10.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/schoolmanif.htm>.

IFLA (2002). Information Literacy Section [online]. International Federation of Library Associations and Institutions; [dostęp: 12.07.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ifla.org/VII/s42/index.htm>.

IFLA (2004). Guidelines for Information Literacy assessment [online]. International Federation of Library Associations and Institutions; [dostęp: 31.10.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ifla.org/VII/s42/pub/IL-guidelines2004-e.pdf>.

IFLA (2005). Alexandria Manifesto on Libraries, the Information Society in Action [online]. International Federation of Library Associations and Institutions; [dostęp: 31.10.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://archive.ifla.org/III/wsis/AlexandriaManifesto.html>.

Kokkonen, Oili; Koskiala, Sinikka; Oker-Blom, Teodora; Tolonen, Eva (2004). The long road of the Information Literacy Section [online]. International Federation of Library Associations and Institutions [dostęp: 12.01.2012]. Dostępny w World Wide Web: <http://archive.ifla.org/VII/s42/pub/IL-history1990-96.pdf>.

Lau, Jesus ed. (2006). Guidelines on Information Literacy for Lifelong Learning [online]. International Federation of Library Associations and Institutions [dostęp: 31.10.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.ifla.org/VII/s42/pub/IL-Guidelines2006.pdf>.

Lau, Jesus ed. (2011). Kompetencje informacyjne w procesie uczenia się przez całe życie. Wytyczne (tł. Z. Wiorogórska et al.) [online]. International Federation of Library Associations and Institutions [dostęp: 11.10.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://sbp.pl/repository/SBP/sekcje_komisje/komisja_ds_edukacji_informacyjnej/Wytyczne.pdf>.

NFIL (bd.). International Alliance [online]. National Forum on Information Literacy; [dostęp: 12.07.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://infolit.org/international--alliance-2>.

Obama, Barack (2009). National Information Literacy Awareness Month [online]; [dostęp: 13.03.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.whitehouse.gov/assets/documents/2009literacy_prc_rel.pdf>.

Thompson, Spencer (2003). Information Literacy Meeting of Experts [online]. US National Commission on Libraries and Information Science. National Forum on Information Literacy. United Nations Education, Scientific, and Cultural Organization [dostęp:12.07.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.bibalex.org/infolit2005/finalreportprague.pdf>.

The Prague Declaration. Towards an Information Literate Society (2003) [online]; [dostęp: 12.07.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://portal.unesco.org/ci/en/files/19636/11228863531PragueDeclaration.pdf/PragueDeclaration.pdf>.

Rozkosz, Ewa (2011). InfoLit Global – międzynarodowy projekt na rzecz rozwoju edukacji informacyjnej. EBIB Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [online], nr 2 (120) [dostęp: 31.10.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.nowyebib.info/images/stories/numery/test/120_rozkosz1.pdf>.

SCONUL (1997). The Seven Pillars of Information Literacy Original model [online]. Society of College, National and University Libraries [dostęp: 28.07.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.sconul.ac.uk/groups/information_literacy/sp/model.html>.

SCONUL (2011). The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy: Core Model For Higher Education [online]. Society of College, National and University Libraries [dostęp: 28.07.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.sconul.ac.uk/groups/information_literacy/publications/coremodel.pdf>.

Valenza, Joyce Kasman (2010). Manifesto for 21st Century School Librarians [online]; [dostęp: 25.07.2011]. Dostępny w World Wide Web: <http://informationfluency.wikispaces.com/You+know+you%27re+a+21st+century+librarian+if+.+.+.>.

Pobierz

Opublikowane: 2012-12-31



Renata Piotrowska  rpiotrowska@gmail.com

Afiliacja: Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski,  Polska

Biogram:

Renata Piotrowska jest adiunktem w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół kształcenia medialno-informacyjnego dzieci i młodzieży oraz roli bibliotekarzy i bibliotek w tym procesie. Ważniejsze publikacje: Edukacja informacyjna w polskiej szkole (Warszawa 2011); Kształcenie biblioteczne i informacyjne w polskiej szkole – przegląd koncepcji. Acta Universitatis Wratislaviensis. Bibliotekoznawstwo 2006, nr 26,
s. 169-178.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe