NOWE TRENDY W USŁUGACH BIBLIOTECZNYCH – INSPIRACJE Z BIBLIOTEK NORWESKICH
MAGDALENA WÓJCIK
https://orcid.org/0000-0001-5059-858X
Afiliacja: Uniwersytet Jagielloński Instytut Studiów Informacyjnych, Polska
Abstrakt
w Polsce, komponentem wyróżniającym jest jednak sposób realizacji usług i duża skuteczność w przekładaniu wizji i pomysłów na praktyczne działania Teza/cel artykułu – Celem rozważań prowadzonych w artykule jest zaprezentowanie obserwacje z wizyty studyjnej w norweskich bibliotekach akademickich i publicznych, zrealizowanej w ramach międzynarodowego projektu NIAGARA. Metoda – Wykorzystano metodę obserwacji uczestniczącej. Wyniki – Przeprowadzona obserwacja pozwoliła na zidentyfikowanie dobrych praktyk w zakresie świadczenia usług bibliotecznych lokujących się w trzech obszarach: organizowanie zasobów biblioteki w formie wzorowanej na działalności komercyjnej, tworzenie tzw. biblioteki rzeczy dopasowanej do potrzeb społeczności lokalnej oraz budowanie przestrzeni i usług bibliotecznych na podstawie skutecznie realizowanej koncepcji trzeciego miejsca. Wnioski – Przeprowadzona analiza usług w bibliotekach norweskich pokazała, że w warstwie koncepcyjnej nie odbiegają one znacznie od praktyk znanych.
Słowa kluczowe
Biblioteki norweskie; Innowacje w bibliotece; Usługi biblioteczne; Wizyta studyjna
Bibliografia
Antczak, Mariola (2014b). A comparison of selected aspects of Finnish and Polish public libraries. Folia Scandinavica Posnaniensia, Vol. 16, pp. 114-130.
Bienia, Sabina; Radzicka, Joanna (2015). Biblioteka na fiordzie. Biuletyn EBIB, 157
Gilboa, Shaked; Vilnai-Yavetz, Iris; Chebat Jean Charles (2015). Capturing the multiple facets of mall experience: Developing and validating a scale. Journal of consumer behaviour, Vol. 15, Issue 1, pp. 48-59.
Hamerska, Magdalena (2014). CRIStin – norweski system informacji o dorobku instytucji naukowych. W: IV Wrocławskie Spotkania Bibliotekarzy. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, s. 159-169.
Mrozowska, Bogna (2014). Trzeba zasiać ziarenko, czyli o wielokulturowych działaniach bibliotek. Biuletyn EBIB, nr 150.
Mushi, Carren, Kelefa Mwantimwa, and Evans Wema (2023). Librarians’ competencies for implementing embedded librarianship in university li-braries. Journal of Librarianship and Information Science, Vol. 55, Issue 3, pp. 798-812.
Niagara (2023). https://niagaragrant.com/
Nieves-Whitmore, Kaeli (2021). The relationship between academic library de-sign and library anxiety in students. Libraries and the Academy, Vol. 21, Issue 3, pp. 485-510.
Piotrowska, Ewa (2017). Biblioteki w krainie fiordów. Biblioteka i Edukacja, nr 12, s. 1-22.
Sobczyk, Sławomir (2017). Rola bibliotek w życiu społecznym i kulturalnym Szwecji – na przykładzie bibliotek w Kulturhuset Stadsteatern w Sztokholmie. Biblioteka i Edukacja, nr 11, s. 1-15.
Sobczyk, Sławomir (2023). Duńska Biblioteka Królewska: wielowymiarowy po-most między przeszłością i nowoczesnością. Biblioteka, nr 36.27, s. 31-47.
Wood, Emma (2021). Libraries full circle: The cross section of community, the public sphere, and third place. Public Library Quarterly, Vol. 40, Issue 2, pp. 144-166.
Wójcik, Magdalena (2018). Library User Experience, czyli o budowaniu do-świadczenia użytkownika w bibliotece. Przegląd Biblioteczny, R. 86, z. 3, s. 392-402.
https://orcid.org/0000-0001-5059-858X
Afiliacja: Uniwersytet Jagielloński Instytut Studiów Informacyjnych, Polska
Biogram:
Dr hab. Magdalena Wójcik, profesor UJ, dyrektor Instytutu Studiów Informacyj-nych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują pro-blematykę wykorzystania najnowszych technologii informacyj-no-komunikacyjnych w usługach instytucji książki. Najważniejsze publikacje to: Rozszerzona rzeczywistość w usługach informacyjnych bibliotek (Kraków, 2018), Web 2.0 w działalności usługowej instytucji książki (Kraków, 2013), Internet of Things – potential for libraries, „Library Hi Tech” 2016, vol. 34, issue 2, pp. 404-420, Holo-grams in libraries – the potential for education, promotion and services, „Library Hi Tech” 2018, vol. 36, issue 1, pp. 18-28, Wearable computing in libraries – applications that meet the needs of users and librarians, Library Hi Tech, vol. 37, issue 4, pp. 735-751, Augmented Reality in Education, Scope of Use and Potential. In: Encyclopedia of Education and Information Technologies. Cham: Springer, 2020.
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe