STUDENCI I PRACOWNICY UNIWERSYTETÓW WE WPISACH WYBRANYCH CHIŃSKICH BIBLIOTEK AKADEMICKICH NA PLATFORMIE WECHAT


BARTŁOMIEJ WŁODARCZYK 
https://orcid.org/0000-0001-9229-4656

Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i BibliologiiUniwersytet Warszawski,  Polska

Abstrakt

Teza/cel artykułu – Celem artykułu jest skonstruowanie kategoryzacji postów zawierających informacje dotyczące różnych kategorii osób związanych z chińskimi uniwersytetami, a także porównanie pod tym kątem treści wpisów zamieszczonych przez wybrane chińskie biblioteki akademickie (Bibliotekę Uniwersytetu Wuhan – BUW, Bibliotekę Uniwersytetu Qinghua – BUQ oraz Bibliotekę Uniwersytetu Nauki i Technologii Chin – BUNTC) na platformie WeChat. W analizie uwzględniono treści odnoszące się do studentów, pracowników badawczo-dydaktycznych, bibliotekarzy oraz pracowników administracji. Metody badań – W artykule zastosowano metodę analizy treści oraz porównawczą. Przeanalizowano 450 wpisów opublikowanych przez wybrane biblioteki akademickie w trymestrze wiosennym 2022 r. Zostały one pobrane do programu Zotero, skategoryzowane manualnie, a następnie przeanalizowane pod kątem ilościowym i jakościowym. Wyniki i wnioski – Głównym rezultatem pracy jest kategoryzacja, która może być zastosowana do analizy wpisów zamieszczanych przez inne biblioteki akademickie na platformie WeChat i w innych mediach społecznościowych. W przypadku zbioru wpisów przeanalizowanych w artykule widoczne jest ich podobieństwo, zarówno pod względem najczęściej przywoływanych kategorii osobowych (studenci, pracownicy badawczo-dydaktyczni, bibliotekarze, pracownicy administracyjni), jak i w dużym stopniu najpopularniejszych zagadnień poruszanych przy okazji nawiązań do poszczególnych grup. Wpisy zamieszczone przez BUW są jednak najbardziej różnorodne, jeśli chodzi o opisywane grupy osób oraz zagadnienia, w kontekście których występują odwołania do różnych przedstawicieli społeczności akademickiej. Posty BUQ ustępują im pod oboma względami, a najmniej zróżnicowane są wpisy BUNTC.

Słowa kluczowe

Biblioteki akademickie; Posty; WeChat; Chińska Republika Ludowa; Pracownicy badawczo-dydaktyczni


Frédéric, L. (2002). Japan encyclopedia (K. Roth, Tłum.). Belknap Press of Harvard University Press.
Gmiterek, G. (2023). Use of Facebook fan pages in Polish academic libraries (2009–2022). The Journal of Academic Librarianship, 49(2), 102678. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2023.102678
Gromkowska-Melosik, A. (2017). Gaokao i procesy stratyfikacji społecznej w Chinach. Studia Edukacyjne, 44, 45–63. https://doi.org/10.14746/se.2017.44.3
Gu, J., Li, X., & Wang, L. (2018). Higher education in China. Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-13-0845-1
Jiaoyu Bu, Caizheng Bu, & Guojia Fazhan Gaige Wei. (2022). Di-er lun „Shuang Yiliu” jianshe gaoxiao ji jianshe xueke mingdan (an xuexiao daima paixu) [Lista drugiej rundy „Podwójnej klasy pierwszej”, której celem jest rozwijanie uczelni wyższych i dyscyplin (uporządkowana według kodu uczelni)] [Broszura]. http://www.moe.gov.cn/srcsite/A22/s7065/202202/W020220214318455516037.pdf
Krysiński, P. (2023). Social media marketing w bibliotece. W M. Wojciechowska (Red.), Marketing w działalności bibliotecznej (s. 758–782). Wydaw. Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Kuckartz, U. (2014). Qualitative text analysis: A guide to methods, practice & using software. SAGE Publications. https://dx.doi.org/10.4135/9781446288719
Mańkowska, A. (2021). Edukacja w Chinach: Studium systemu edukacji i jego społeczno-kulturowych uwarunkowań. Wydaw. Naukowe UAM.
Qinghua Daxue. (b.d.). Tongji ziliao [Dane statystyczne]. Pobrano 15 luty 2022, z https://web.archive.org/web/20220215215340/https://www.tsinghua.edu.cn/xxgk/tjzl.htm
Qinghua Daxue Tushuguan. (b.d.). History. Pobrano 5 sierpień 2024, z https://lib.tsinghua.edu.cn/en/About_the_Library/History.htm
Qinghua Daxue Tushuguan. (2022a, marzec 17). Qinghua Daxue zhuanli xinxi jianbao (2021 nian di 4 jidu) [Raport na temat informacji patentowej Uniwersytetu Qinghua (4. Kwartał 2021 r.)]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MTg4OTA3MQ==&mid=2653844456&idx=1&sn=240ef883c29f46e24e294eb7529ef449&chksm=bd7470288a03f93e38e6606b632d07596eb57800e99c4e6ed98db2f86deae13ae199659fd1ec#rd
Qinghua Daxue Tushuguan. (2022b, maj 11). Huodong huigu | Wu Guanying jiaoshou zuoke di 55 qi „Xue Zai Qinghua • Zhenren Tushuguan” huodong jiangshu yishu shiye xia de rensheng he shijieguan [Przegląd wydarzenia | Profesor Wu Guanying był gościem 55. Wydarzenia „Nauka w Tsinghua • Biblioteka Prawdziwego Człowieka”, podczas którego opowiadał o życiu i światopoglądzie z punktu widzenia sztuki]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MTg4OTA3MQ==&mid=2653846507&idx=4&sn=127b1954ad1ac834de265b46630ff4b2&chksm=bd74782b8a03f13dd11611f3491030317ac73e26b34fa9c5fb8eff3d67dbebf91d6b9dd42bcc#rd
Qinghua Daxue Tushuguan. (2022c, maj 13). Xueke fuwu | Qiuzhen Shuyuan „Keyan Wenxian Jiansuo” jiangzuo chenggong juban [Usługi naukowe | Wykład „Wyszukiwanie literatury naukowej” w Qiuzhen College odbył się z sukcesem]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MTg4OTA3MQ==&mid=2653846514&idx=1&sn=08da69c86026a8f739fd2ce947d2ff2d&chksm=bd7478328a03f124a1aef5c426ca0aa2fc44e25a8db53c75bd146bd6d7a1a7699f4af3919860#rd
Qinghua Daxue Tushuguan. (2022d, maj 18). Wakuang | Qinghua Daxue shish-eng zai Wiley & Sons chuban de Yingwen zhuozuo tuijie (1) [Odkrycia | Rekomendacje anglojęzycznych publikacji autorstwa wykładowców i studentów Uniwersytetu Tsinghua wydanych przez Wiley & Sons (1)]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MTg4OTA3MQ==&mid=2653846732&idx=2&sn=3bd603c0f403556657b800b47ec04e23&chksm=bd747f0c8a03f61a518b33b2a501ab7a9be06f184313f3919c51ce75a2cb0f7e0eeb72581d23#rd
Qinghua Daxue Tushuguan. (2022e, maj 26). Benkesheng lunwen xiezuo zhinan [Przewodnik po pisaniu prac dyplomowych dla studentów studiów licencjackich]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MTg4OTA3MQ==&mid=2653847040&idx=1&sn=6d252a9371affda97e57f0d7423e3fb4&chksm=bd747dc08a03f4d646cbe1226fdcf0f4f3d1a533590f823771ba5d03ecfa42ee1f050bfadf2e#rd
Qinghua Daxue Tushuguan. (2022f, czerwiec 13). Bi xiang Qing Tu | Duguo de qingchun [Przemyślenia Biblioteki Qinghua na zakończenie studiów | Książ-ki przeczytane w młodości]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MTg4OTA3MQ==&mid=2653847450&idx=1&sn=0513d44b6bb78bec8b39d261d57e8a3e&chksm=bd747c5a8a03f54c6848381152fa6846a12247e84278d75d92f604a162222e1da2e3f7f9dc68#rd
Qinghua Daxue Tushuguan. (2022g, czerwiec 16). Bi xiang Qing Tu | Biye xiao dingning [Przemyślenia Biblioteki Qinghua na zakończenie studiów | Drobne porady na temat kończenia studiów]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MTg4OTA3MQ==&mid=2653848159&idx=2&sn=5bf9c3874f852c279517a4924c0079d2&chksm=bd74819f8a0308893e99aba786226b558afb8791b8209d8bf9d6a997dc4af5bec3ac70af30f4#rd
Roller, M. R., & Lavrakas, P. J. (2015). Applied qualitative research design: A total quality framework approach. Guilford Press.
Tencent. (2022). 2022 interim report. Tencent Holdings Limited. https://static.www.tencent.com/uploads/2022/09/01/9865e43220e76fe82356b91d3b2a70e6.PDF
Uniwersytet Warszawski. (b.d.). Dane statystyczne—Studenci na dzień 31.12.2021 r. Biuro ds. Obsługi Kształcenia. Pobrano 1 sierpień 2024, z https://bok.uw.edu.pl/dane-statystyczne-studenci-na-dzien-31-12-2021-r/
Wang B., Wu H., Shao Y., Feng Y., & Zhu B. (b.d.). 2021 nian gaoxiao tushuguan fazhan baogao [Raport na temat rozwoju bibliotek akademickich w 2021 r.]. Pobrano 5 sierpień 2024, z http://www.scal.edu.cn/sites/default/files/attachment/tjpg/2021%E5%B9%B4%E9%AB%98%E6%A0%A1%E5%9B%BE%E4%B9%A6%E9%A6%86%E5%8F%91%E5%B1%95%E6%8A%A5%E5%91%8A_0.pdf
Włodarczyk, B. (2023). Aktywność wybranych chińskich bibliotek akademickich na platformie WeChat: Analiza treści wpisów. Przegląd Biblioteczny, 91(4), 507–542. https://doi.org/10.36702/pb.1096
Włodarczyk, B. (2025). Zbiór danych do artykułu: Studenci i pracownicy uniwersyte-tów we wpisach wybranych chińskich bibliotek akademickich na platformie WeChat (Wersja 1) [Zbiór danych]. Dane Badawcze UW. https://doi.org/10.58132/UUURXW
Wuhan Daxue. (2022, kwiecień 8). Tongji gailan [Przegląd statystyczny]. https://web.archive.org/web/20220408212011/https://www.whu.edu.cn/xxgk/tjgl.htm
Wuhan Daxue Tushuguan. (b.d.). Ben guan jianjie [O naszej bibliotece]. Pobrano 5 sierpień 2024, z https://www.lib.whu.edu.cn//webfile/category/Our_profile/274.html
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022a, luty 14). Lian Huli Luoluo dou chengshuang le? Mei ban de ren bu shangxin, nimen ye you jieri fuli! [Nawet lis Luoluo już jest w związku? Single niech się nie martwią, wy także będziecie mieli świą-teczne prezenty]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654530424&idx=1&sn=e9d60427e9f327674ec57b975e3a2819&chksm=80ae9f1eb7d91608e7b926a37dd75eb9b8528902f568f4a94f6db7546863de930da4a2f1a43d#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022b, luty 15). Mei xiangdao ba? Yuanxiao Jie wo yao song nimen de liwu jing shi zhege! [Nie spodziewaliście się tego? Pre-zent, który chciałem wam wręczyć z okazji Święta Latarni jest właśnie Tym!]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654530452&idx=1&sn=bf1bf542a61a1a8b9d253639204c7140&chksm=80ae9ff2b7d916e4e4c0b0b96f488881278e076fb5441e563e40f9284cbbcb519f1b7682dfa4#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022c, luty 19). Jie mu yu gao | Kuai bi ye de ren er, kan guo lai! [Zawiadomienie na temat programu | Niech osoby kończące wkrótce szkołę zerkną tutaj!]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654530652&idx=1&sn=5a56043853c906e515d48bb817416929&chksm=80ae983ab7d9112c0c525af7efe1b6e5df8589353202483ab28c6ae1ce6292144a3ab71a7b04#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022d, luty 23). Chuan cheng xueshu gengxu wenmai | Wuhan Daxue Luojia Wenku zhengshi jiepai kaifang [Dziedzi-czenie nauki, kontynuowanie tradycji kulturowych | Oficjalnie otwarto Bib-liotekę Luojia Uniwersytetu Wuhan]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654531470&idx=1&sn=1c22acb6c1fadb63430e8953eb113e50&chksm=80ae9be8b7d912fe3db13f2027ef934d4564764ceac1edd4f262daa0de4fa5bbfbe3c3c1dce4#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022e, marzec 24). Zheme youxiu de Shen Yan, zhide ni de yi piao! [Tak wspaniała Shen Yan zasługuje na Twój głos!]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654535806&idx=1&sn=d9048d89a6653020955ee540d2a47f7e&chksm=80af7418b7d8fd0ebd2995215f8f689374cce2f68a05273bf8ac756c6aa1599b5599e66a560f#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022f, kwiecień 22). Yuedu yinling qianxin yuren | Dishi jie Wuhan Daxue dushu jie kaimu [Czytanie prowadzi do koncentracji na kształceniu | Rozpoczyna się 10. Festiwal Czytania Uniwersytetu Wuhan]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654539926&idx=1&sn=bd2378c92b945ddb551d57addabeb15e&chksm=80af64f0b7d8ede6a9ae146deb8bf693ce00abf83e2712e094fe 83645a3ca9731b75cfdac122#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022g, kwiecień 24). Guanzhu | 2022 nian Wuhan Daxue Shijie Zhishi Chanquan Ri zhuti huodong laile! [Uwaga | Rozpoczyna się wydarzenie związane ze Światowym Dniem Własności Intelektualnej na Uniwersytecie Wuhan w 2022 r.!]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654539928&idx=1&sn=2ab86a11a4c488ec41b2749c41053e9e&chksm=80af64feb7d8ede842a5762c9747dd6b93adc713758028057ce92a476a1b6711a4b781fbaad5#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022h, kwiecień 26). Luojia siyue fangfei ji, shisheng san ren hua „dushu” [W kwietniu gdy w Luojia jest pełno kwiatów, trzech nauczycieli i studentów rozmawia o czytaniu]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654540064&idx=1&sn=ac40d0469d14483fbc41428444382d0c&chksm=80af6546b7d8ec50cf4445e1b5a1bed9931d3fdbbe9f0ab6e504e7b3db8d5b75e9f19e67d6df#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022i, kwiecień 30). Xin·Yue Du yuedu liaofa | gongdu „Fei Baoli Goutong” [Biblioterapia „Przyjemne czytanie” | Wspólne czytanie „Porozumienia bez przemocy”]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654540349&idx=1&sn=5fd0462a5ec8bb3eaf61e87f17c13464&chksm=80af665bb7d8ef4d889a352b4c33cee4dee5d2fb8f76e31494f88819a49c34d0838ff2955a40#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022j, maj 24). Yu haizimen ao you yuzhou, women zai feng zhong wen dao le taiyang | Shuxiang Dashi [Podróżując z dziećmi po kosmosie poczuliśmy zapach słońca na wietrze | Ambasadorzy książek]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654541286&idx=1&sn=ec12710c776b98de6a91d9e45e4c4a90&chksm=80af6180b7d8e896efe4d70167cb249f2104f130efbdf9a60a3cad70acc721e83af5470a9a6e#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022k, maj 27). Wo zai shiyong NoteExpress, danshi… [Używam NoteExpress, ale...]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654541435&idx=1&sn=4e4696d72aa41eb56fbb7e2afd1308f3&chksm=80af621db7d8eb0b10c79bd0d9464a422d9407dc0d4b2a96e95046dcd551e555c1693b2a28d7#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022l, maj 27). „Xin·Yue Du” yuedu liaofa | „Fei Baoli Goutong” xianxia dushu hui huigu (di-san ci) [Biblioterapia „Przyjemne czytanie” | Przegląd klubu książki offline „Porozumienie bez przemocy” (po raz trzeci)]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz= MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654541435&idx=2&sn=1c7501a0fffed7f2b2b8477f0fe557fb&chksm=80af621db7d8eb0bcb767d4425c79cd1929a7946aeee27b298bf2b959145e1a8b7e51ee8c93b#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022m, czerwiec 9). „Wo pa sousuo tai kuai, lai bu ji gei ni xie xin...” [Boję się, że wyszukiwanie jest za szybkie i nie zdążę napisać do Ciebie wiadomości...]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654542152&idx=1&sn=1898496217e 13a9d47743a0f1ae3377c&chksm=80af6d2eb7d8e4386f78dbf4102c6db9e0cfd9361643aa95e98e471eb3fbb2b264f716d71cda#rd
Wuhan Daxue Tushuguan. (2022n, czerwiec 16). Wang Chao & Wuhan Daxue Zongdian Jushe: „Jueze” [Wang Chao i grupa teatralna Uniwersytetu Wuhan ”Ślad”: „Wybór”]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MzAwOTIyNTQ4MQ==&mid=2654542760&idx=1&sn=a7bba8e1850f7ac 28c46b52eab051a9f&chksm=80af6fceb7d8e6d867757aed436457c8f80c1972c6a7a425a4fbac368a9fded19b1b7a8abc9d#rd
Xia, J. (2017). Scholarly communication at the crossroads in China. Chandos Publish-ing.
Yeh, T. Y. (1985). A profile of academic libraries in China. College & Research Li-braries, 46(6), 499–503. https://doi.org/10.5860/crl_46_06_499
Zhongguo Kexue Jishu Daxue. (b.d.). Facts. Pobrano 4 grudzień 2021, z https://web.archive.org/web/20211204053546/https://en.ustc.edu.cn/About/up/Facts___Figures.htm
Zhongguo Kexue Jishu Daxue, Renyuan Ziyuan Bu. (b.d.). Shizi liliang [Zasoby kadry dydaktycznej]. Pobrano 31 grudzień 2020, z https://web.archive.org/web/20201231173759/http://hr.ustc.edu.cn/cn/shizi.aspx
Zhongguo Kexue Jishu Daxue Tushuguan. (2022a, marzec 28). Gaoxin Guan gong xiang kong jian yu yue xi tong shang xian la [System rezerwacji współdzielonej przestrzeni w Gaoxin Library (USTC) właśnie wystartował!]. Weixin Gongzhong Pingtai. https://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MjcxNzg3NA==&mid=2649988892&idx=1&sn=86b4a66e3cdcabb520b7d3fa42afc7a7&chksm=bea5324189d2bb578c3ac70eac24dafcb5d08924f4b4fa7d03f1d 37596a59f5295c560ef6a75#rd
Zhongguo Kexue Jishu Daxue Tushuguan. (2022b, marzec 30). 2021 nian tushu-guan ziyuan shiyong baogao [PART 1] [Raport na temat wykorzystania zasobów bibliotecznych w 2021 r. [Część 1]]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MjcxNzg3NA==&mid=2649988953&idx=1&sn=8b9545fa609a1f35d3d5e525b9c59a7b&chksm=bea5320489d2bb127588a08ac8d58725d360c0e5d63757fcbb4d7ac5852bbe5f425dd34f1acd#rd
Zhongguo Kexue Jishu Daxue Tushuguan. (2022c, kwiecień 6). 2021 nian tushuguan ziyuan shiyong baogao [PART 2] [Raport na temat wykorzystania zasobów bibliotecznych w 2021 r. [Część 2]]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MjcxNzg3NA==&mid=2649989255&idx=1&sn=3409de2a530cf9dad1f80ea9b63041f8&chksm=bea50dda89d284cc5ebf8f518b783903234fae764e0fd84c87f7efa3b0a4b9e935533dc1e17c#rd
Zhongguo Kexue Jishu Daxue Tushuguan. (2022d, kwiecień 6). Bainian qingchun xin xiang Dang xilie zhan (er): Duli honghu zhi zhi [Cykl wystaw „Serce młodzieży jest wiecznie z partią” (2): Niezależne ambicje jak wysoki lot ła-będzia]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MjcxNzg3NA==&mid=2649989255&idx=2&sn=effbe49c0742ba98c28b6ce1bd96b902&chksm=bea50dda89d284ccb6df54d2e0e3288d2119363717334ea191223308390fbc0087189630d844#rd
Zhongguo Kexue Jishu Daxue Tushuguan. (2022e, maj 1). „Chun Xiao” sheying bisai toupiao kaishi la! [Rozpoczęło się głosowanie w konkursie fotograficz-nym „Wiosenny świt”!]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MjcxNzg3NA==&mid=2649989742&idx=1&sn=192f5dbfa0e94500bed848ec864fca01&chksm=bea50f3389d2862523ad3f7ff6af4f603c1e65b6555e893cd5cb9bdc5dbb0bb8c91beaf4015a#rd
Zhongguo Kexue Jishu Daxue Tushuguan. (2022f, maj 3). Guanyu tushuguan zixi shi quanmian qingli zhengli gongzuo de tongzhi [Ogłoszenie dotyczące generalnego sprzątania i uporządkowania bibliotecznych pokojów pracy naukowej]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MjcxNzg3NA==&mid=2649989762&idx=1&sn=ddc2da81241fd503334b7ef79a801f72&chksm=bea50fdf89d286c92302620d46227016125ffa8d3309acfffbbd8804c0c5b995483f08ad2505#rd
Zhongguo Kexue Jishu Daxue Tushuguan. (2022g, czerwiec 7). Laowu paiqian gangwei zhaopin qishi [Ogłoszenie o naborze do pracy oddelegowanej]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5Mjcx Nzg3NA==&mid=2649990165&idx=1&sn=a4ffa5f8deefceeb1c03197ad57754a7&chksm=bea5094889d2805e368822e0dfc80c9249fb1a8d4f50d6233d1501646d9fd08245997b31cc1f#rd
Zhongguo Kexue Jishu Daxue Tushuguan. (2022h, czerwiec 14). Zongxiang piao wanli, chuandi linli qing [Zapach zongzi roznosi się daleko, przekazując sąsiedzką życzliwość]. Weixin Gongzhong Pingtai. http://mp.weixin.qq.com/s?__biz=MjM5MjcxNzg3NA==&mid=2649990295&idx=1&sn=da89a2f2886b4c189d008046d656042c&chksm=bea509ca89d280dc831370a9ab2d416fbc3f8f5d6e721a8981c9feaf824ffe5ba9b8d555133c#rd
Zhonghua Renmin Gongheguo Jiaoyu Bu. (2022, wrzesień 14). 2021 nian quanguo jiaoyu shiye fazhan tongji gongbao [Biuletyn statystyczny dotyczący rozwoju eduka-cji narodowej w 2021 r.]. http://www.moe.gov.cn/jyb_sjzl/sjzl_fztjgb/202209/t20220914_660850.html
Zhonghua Renmin Gongheguo Renli Ziyuan he Shehui Baozhang Bu. (2019, kwiecień 23). Renli Ziyuan Shehui Baozhang Bu Keji Bu guanyu shenhua ziran kexue yanjiu renyuan zhicheng zhidu gaige de zhidao yijian [Wytyczne Ministerstwa Zasobów Ludzkich i Ubezpieczeń Społecznych i Ministerstwa Nauki i Technologii dotyczące pogłębienia reformy systemu stanowisk badaczy zajmujących się naukami przyrodniczymi]. https://www.mohrss.gov.cn/xxgk2020/fdzdgknr/zcfg/gfxwj/rcrs/201905/t20190510_317509.html
Zhonghua Renmin Gongheguo Renli Ziyuan he Shehui Baozhang Bu. (2020, grudzień 31). Renli Ziyuan Shehui Baozhang Bu Jiaoyu Bu guanyu shenhua gaodeng xuexiao jiaoshi zhicheng zhidu gaige de zhidao yijian [Wytyczne Ministerstwa Zasobów Ludzkich i Ubezpieczeń Społecznych oraz Ministerstwa Edukacji dotyczące pogłębienia reformy systemu stanowisk nauczycieli na uczelniach]. https://www.mohrss.gov.cn/xxgk2020/fdzdgknr/zcfg/gfxwj/rcrs/202101/t20210127_408522.html
Zhonghua Renmin Gongheguo Renli Ziyuan he Shehui Baozhang Bu. (2021, li-piec 9). Renli Ziyuan Shehui Baozhang Bu Wenhua he Luyou Bu guanyu shenhua tushu ziliao zhuanye renyuan zhicheng zhidu gaige de zhidao yijian [Wytyczne Ministerstwa Zasobów Ludzkich i Ubezpieczeń Społecznych oraz Ministerstwa Kultury i Turystyki dotyczące pogłębienia reformy systemu stanowisk bibliotekarzy]. http://www.mohrss.gov.cn/SYrlzyhshbzb/ztzl/zyhzyzggg/zcwj_zc/zc/202107/t20210709_418099.html

Opublikowane: 2025-07-13



BARTŁOMIEJ WŁODARCZYK 
https://orcid.org/0000-0001-9229-4656

Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i BibliologiiUniwersytet Warszawski,  Polska

Biogram:

Teza/cel artykułu – Celem artykułu jest skonstruowanie kategoryzacji postów zawierających informacje dotyczące różnych kategorii osób związanych z chińskimi uniwersytetami, a także porównanie pod tym kątem treści wpisów zamieszczonych przez wybrane chińskie biblioteki akademickie (Bibliotekę Uniwersytetu Wuhan – BUW, Bibliotekę Uniwersytetu Qinghua – BUQ oraz Bibliotekę Uniwersytetu Nauki i Technologii Chin – BUNTC) na platformie WeChat. W analizie uwzględniono treści odnoszące się do studentów, pracowników badawczo-dydaktycznych, bibliotekarzy oraz pracowników administracji. Metody badań – W artykule zastosowano metodę analizy treści oraz porównawczą. Przeanalizowano 450 wpisów opublikowanych przez wybrane biblioteki akademickie w trymestrze wiosennym 2022 r. Zostały one pobrane do programu Zotero, skategoryzowane manualnie, a następnie przeanalizowane pod kątem ilościowym i jakościowym. Wyniki i wnioski – Głównym rezultatem pracy jest kategoryzacja, która może być zastosowana do analizy wpisów zamieszczanych przez inne biblioteki akademickie na platformie WeChat i w innych mediach społecznościowych. W przypadku zbioru wpisów przeanalizowanych w artykule widoczne jest ich podobieństwo, zarówno pod względem najczęściej przywoływanych kategorii osobowych (studenci, pracownicy badawczo-dydaktyczni, bibliotekarze, pracownicy administracyjni), jak i w dużym stopniu najpopularniejszych zagadnień poruszanych przy okazji nawiązań do poszczególnych grup. Wpisy zamieszczone przez BUW są jednak najbardziej różnorodne, jeśli chodzi o opisywane grupy osób oraz zagadnienia, w kontekście których występują odwołania do różnych przedstawicieli społeczności akademickiej. Posty BUQ ustępują im pod oboma względami, a najmniej zróżnicowane są wpisy BUNTC.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe