WYKORZYSTANIE FANPAGES NA INSTAGRAMIE W POLSKICH BIBLIOTEKACH AKADEMICKICH W LATACH 2015-2023
Grzegorz Gmiterek
https://orcid.org/0000-0002-5692-1824
Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji I Bibliologii Uniwersytet Warszawski, Polska
Abstrakt
Teza/cel artykułu – W artykule przedstawiono wyniki ilościowej analizy porównawczej aktywności 65 polskich bibliotek publicznych szkół wyższych na portalu społecznościowym Instagram w latach 2015-2023. Celem badania była ocena wykorzystania Instagrama przez biblioteki uczelniane oraz ocena popularności treści udostępnianych przez te instytucje (m.in. na podstawie liczby udostępnianych postów i reakcji użytkowników na nie). Metody badawcze – Do zbierania danych z poszczególnych fanpage'y wykorzystano komercyjne narzędzie internetowe Fanpage Karma, usługę monitorowania mediów społecznościowych. Usługa ta umożliwiła również przetwarzanie zebranych danych do celów statystycznych. Dane zostały zebrane oddzielnie dla bibliotek różnych typów. Wykorzystano również krytyczną analizę literatury przedmiotu i bibliograficzną. Wyniki/Wnioski – Wyniki analiz pokazały, że tylko 33 z 65 publicznych bibliotek akademickich wykorzystuje w swojej pracy Instagram. Aktywność ta generalnie nie zależy od typu biblioteki. Serwis społecznościowy jest obecny w różnego typu bibliotekach. Zdarza się, że jest uzupełnieniem sposobu komunikacji za pośrednictwem Facebooka. Tak się dzieje w przypadku najbardziej aktywnych bibliotek w mediach społecznościowych. Warto dodać, że dwie biblioteki wykorzystują Instagram jako jedyne medium społecznościowe. Największą liczbę postów opublikowały biblioteki uniwersyteckie. Posty te zgromadziły najwięcej reakcji użytkowników.
Słowa kluczowe
media społecznościowe; Instagram; Web 2.0; biblioteki uczelni wyższych; biblioteka 2.0
Bibliografia
Anderson, M., Faverio, M. & Gottfried, J. (2023). Teens, Social Media and Technology 2023. Washington, DC: Pew Internet & American Life Project. Retrieved January 4, 2023 from https://www.pewresearch.org/internet/2023/12/11/teens-social-media-and-technology-2023/.
Cheng, W. W. H., Lam, E. T. H., & Chiu, D. K. W. (2020). Social media as a platform in academic library marketing: A comparative study. The Journal of Academic Librarianship, 46(5), 102188. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102188.
Duong Thi Phuong Chi. (2021). Content Analysis of the Facebook Pages of Selected Academic Libraries in Vietnam. Journal of Information Science Theory & Practice (JIStaP), 9(1), 79-89. https://doi.org/10.1633/JISTaP.2021.9.1.6.
Fanpage Karma. (2018). Fanpage Karma. Retrieved January 4, 2023 from, https://www.fanpagekarma.com/dashboard?h=TpiSIZ9Hu.
Gmiterek, G. (2021). Polish University libraries social networking services during the Covid-19 pandemic spring term lockdown. The Journal of Academic Librarianship, 47(3), art. 102331. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102331.
Gmiterek G. (2023). Use of Facebook fan pages in polish academic libraries (2009-2022). The Journal of Academic Librarianship. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2023.102678.
Hild, K. L. (2014). Outreach and Engagement through Instagram: Experiences with the Herman B Wells Library Account. Indiana Libraries, 33(2), 30-32.
ISAP Internetowy System Aktów Prawnych. (2023). Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Edukacji i Nauki lub przez niego nadzorowanych. Retrieved January 4, 2023 from https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20230001055.
Islam, M. M., & Habiba, U. (2015). Use of Social Media in Marketing of Library and Information Services in Bangladesh. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 35(4), 299-303. https://doi.org/10.14429/djlit.35.4.8455.
Kreft, J. (2022). Władza platform : za fasadą Google, Facebooka i Spotify. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Langer, B. (2018). Wykorzystanie fotograficznego serwisu społecznościowego instagram w działalności wybranych bibliotek krajowych i zagranicznych. Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy, 2 (52), 206-224.
Lister, M. (2019). 33 Mind-Boggling Instagram Stats & Facts for 2018. Retrieved January 4, 2023 from https://www.wordstream.com/blog/ws/2017/04/20/instagram- statistics.
Milc, P. (2018). Polskie biblioteki akademickie w Instagramie. Biblioteka i Edukacja, (13). https://doi.org/10.24917/2299565X.13.4.
MNiSW. (2023). Wykaz uczelni publicznych nadzorowanych przez ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego i nauki – publiczne uczelnie akademickie. Retrieved January 4, 2023 from https://www.gov.pl/web/nauka/wykaz-uczelni-publicznych-nadzorowanych-przez-ministra-wlasciwego-ds-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki-publiczne-uczelnie-akademickie.
Olejniczak, A. (2022). The Usage of Instagram App on the Example of Young Consumers of the Generation Z. Serbian Journal of Management, 17(2), 351-360. https://doi.org/10.5937/sjm17-40460.
Rachman, Y. B., Mutiarani, H. & Putri, D. A. (2018). Content Analysis of Indonesian Academic Libraries’ Use of Instagram. Webology, 15(2), 27- 37.
Rachman, Y. B. (2020). Examining academic libraries’ use of instagram. College & Undergraduate Libraries, 27(2-4), 462-473. https://doi.org/10.1080/10691316.2021.1915221.
Rachman Y. B. (2023). Social media academic libraries and their cultural functions. Library Hi Tech News (20231024). https://doi.org/10.1108/LHTN-09-2023-0179.
Salomon, D. 2013. “Moving on from Facebook: Using Instagram to Connect with Undergraduates and Engage in Teaching and Learning. College & Research Libraries News, 74 (8):408-12. doi: 10.5860/crln.74.8.8991.
Sidabutar, W. K. (2022). The Effect of Library Promotion Through Instagram Social Media on the Utilization of the Medan Stipap Library. International Journal of Cultural and Social Science, 3 (2) (2022), 160-167.
Statista (2023). Distribution of Instagram users worldwide as of January 2023, by age and gender. Retrieved January 4, 2023 from https://www.statista.com/statistics/248769/age-distribution-of-worldwide-instagram-users/.
Stępień, J. (2021). Facebook, Instagram, a może blog? Gdzie promują się biblioteki?. Zarządzanie Biblioteką, (1(13), 23-35.
Tekulve, N., & Kelly, K. (2013). Worth 1,000 Words: Using Instagram to Engage Library Users. Brick and Click Libraries Symposium. Retrieved January 4, 2023 from https://ecommons.udayton.edu/roesch_fac/20.
https://orcid.org/0000-0002-5692-1824
Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji I Bibliologii Uniwersytet Warszawski, Polska
Biogram:
Dr hab. Grzegorz Gmiterek is an Associate Professor at the Faculty of Journalism, Information and Book Studies of the University of Warsaw. His research interests focus on issues related to the use of new technologies in cultural and scientific institutions (especially Web 2.0 tools and services as well as mobile devices and applications). Scholar Of the Historical and Literary Society in Paris in Dr. Maria Zdziarska-Zaleska’s name. Participant of the US Department of State's International Visitor Leadership Program “Library & Information Science”. Author of several dozen of scientific publications, including the following books: Library in social network. Library 2.0 (Warsaw 2011), for which he was granted the Scientific Award of SBP in the name of Adam Łysakowski and the CLIO Award Of the Faculty of History of the University of Warsaw, co-author of the book Mobile applications in libraries and beyond published in 2017 (distinction of the Rector of the Warsaw Technical University for the publication academic studies in the field of technical sciences and sciences during the Academic and Scientific Book Fair in the ACADEMIA contest) and the author of the book Mobile applications in information systems. Theory and practice (Warsaw 2020), for which he received the 2020 Science Award of SBP in the name of Adam Łysakowski (category: Works of theoretical, methodological, source character).
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe