Pregnant Women and People with Young Children in Public Libraries in Poland
Dorota Grabowska
https://orcid.org/0000-0002-2727-6942
Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytet Warszawski, Polska
Abstrakt
Teza / cel artykułu – Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na kobiety w ciąży i osoby z małymi dziećmi (do 3 lat), jako potencjalnych użytkowników bibliotek, których trzeba traktować w szczególny sposób, jako osoby o specjalnych potrzebach. Metody badań – Analiza publikacji, aktów prawnych, stron internetowych pozwoliła scharakteryzować biblioteki jako instytucje, które mogą włączyć kobiety w ciąży i osoby z małymi dziećmi w swoje działania. Wymaga to dopasowania przestrzeni i działań, pod kątem potrzeb tej grupy użytkowników. Wyniki/wnioski – Kobiety w ciąży i osoby z małymi dziećmi mają specjalne potrzeby związane z korzystaniem z bibliotek. Poza dopasowaniem aranżacji przestrzeni i zbiorów, sprawdza się w bibliotekach prowadzenie grup wsparcia i klubów mam. Animacyjny charakter podejmowanych działań korzystnie wpływa na użytkowników i na doprecyzowywanie strategii zaspokajania ich potrzeb. W bibliotekach polskich można odnaleźć przykłady dobrych praktyk w tym obszarze, ale wymaga to dalszej intensyfikacji.
Słowa kluczowe
Polska; Biblioteki publiczne; Kobiety w ciąży; Dzieci do 3 lat; Działalność; Kluby mam; Czytanie dialogowe
Bibliografia
Bobrowska, E. (2012). Podmiotowość społeczna a animacja. Pedagogika Społeczna, 1, 5-22.
Cackowska, M. (2023). O czytaniu dialogowym z wykorzystaniem książek obrazkowych, Poradnik Bibliotekarza, 7/8, 16-19.
Grabowska, D. (2019). Mała książka wielki człowiek – Bookstart po polsku. Poradnik Bibliotekarza, 3, 13-15.
Grabowska, D. (2013). Najmłodsi czytelnicy w bibliotece. Wybrane formy pracy. W M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (Ed.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne (pp. 243-268). Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.
Hajduk, Ł. (2015). Biblioteka otwarta na zmiany. Od upowszechniania do ani-macji. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, V. LXVIII, 99-109.
Koźmiński, W. & Piotrowski, A. K. (Ed.). (1999). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Koźmińska, I. & Olszewska, E. (2010). Wychowanie przez czytanie. Świat Książki.
Koźmińska, I. & Olszewska E. (2007). Z dzieckiem w świat wartości. Świat Książki.
Nogal, A. (Accessed: 5.06.2024) Klub mam w bibliotece – jak zorganizować?. https://goodbooks.pl/szkolenia/klub-mam-w-bibliotece-jak-zorganizowac
Retz, E. & Bongertz, Ch. S. (2022). Wild Child, czyli naturalny rozwój dziecka. Wychowanie zorientowane na więzi i potrzeby. NATULI.
Stoppard, M. (1992), Zbadaj swoje dziecko. Jak poznać i rozwijać ukryte możli-wości dziecka. MUZA S.A.
Thomas, A. & Skage, S. (1998). Overview of perspectives on family literacy: Re-search and practice. In A. T., Welland (Ed.). Family literacy in Canada. Profile of effective practices (pp. 5-24).
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczegól-nymi potrzebami, Dziennik Ustaw 2019, poz. 1696.
Walczak-Niewiadomska, A. (2019). Wczesna alfabetyzacja i jej miejsce w działalności bibliotek publicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Walczewska-Klimczak, G. (2004). Animacja czytelnictwa dziecięcego – założenia oraz przebieg realizacji projektu badawczego. W J. Papuzińska & G. Walczewska-Klimczak (Ed.), Animacja czytelnictwa dziecięcego. Koncepcje – Doświadczenia – Postulaty (pp. 34-38). Książnica Płocka im. Wł. Broniewskiego.
Whitehurst, G. J. (2000). Early Intervention to Promote Preschoolers’ Language Skills: Dialogic Reading. Focal Point Spring, 14(1), 9-13.
Wojciechowski, J. (2010). Biblioteka w komunikacji publicznej. Wydaw. Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
https://orcid.org/0000-0002-2727-6942
Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytet Warszawski, Polska
Biogram:
DOROTA GRABOWSKA, PhD, works at the Department of Research on Libraries and Other Cultural Institutions at the Faculty of Journalism, Information and Bibliology of the University of Warsaw. Her research interests focus around issues related to the organization and operation of public and school libraries. She is particularly interested in the forms and methods of working with the user in the library. Since 2013, she serves as the secretary of the “Przegląd Biblioteczny” (“Library Review”). Since 2003, she has been the secretary of the “Poradnik Bibliotekarza” (“Librarian’s Guide”), as well as part of the editorial team of the “Biblioteczka Poradnika Bibliotekarza” (“Librarian’s Guide Library”) series. She is the author of articles: “Ewolucja zadań nauczycieli bibliotekarzy w dydaktyce szkolnej” (“The evolution of librarian teachers’ tasks in school teaching”) Studia o Książce i Informacji (Studies about the book and information), 2018, No. 37, pp. 93-105. Animacja kultury w bibliotekach publicznych w Polsce (Cultural animation in public libraries in Poland). W: Litteris et Amicitia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2023, s. 289-300; Biblioteka jako podmiot uczestniczący w procesach marketingu terytorialnego (A library as subject participating in territorial marketing processes) W: Marketing w działalności bibliotecznej (Library marketing) Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2023, s. 574-585
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe