Biblioteka akademicka na Facebooku: Przegląd literatury naukowej z lat 2004-2022
Weronika Kortas
https://orcid.org/0000-0002-4276-7651
Afiliacja: Institute of Information and Communication Research Nicolaus Copernicus University in Toruń, Polska
Abstrakt
Teza/Cel – Celem niniejszego przeglądu literatury jest synteza i analiza istniejących opracowań naukowych na temat wykorzystania Facebooka przez biblioteki akademickie. Metody badań – Za pomocą kompleksowej analizy 23 opracowań opublikowanych w latach 2004-2022 autorka identyfikuje w swoim artykule trendy, metody badań i kluczowe odkrycia w omawianej dziedzinie. Opracowania podzielono na 3 kategorie w zależności od stosowanej w nich metodologii: analizy treści, ankiet/wywiadów lub metody mieszanej. Wyniki – Autorka podkreśla zalety wykorzystywania Facebooka przez biblioteki akademickie, kładąc nacisk na: strategie dopasowywane do indywidualnych potrzeb, jakość treści oraz dostosowywanie się do preferencji użytkowników w celu polepszenia komunikacji i marketingu. Ponadto Facebook wykazuje dużą skuteczność w ułatwianiu komunikacji, promowaniu usług bibliotecznych oraz gromadzeniu informacji zwrotnych od użytkowników. Wnioski – Niniejszy przegląd literatury pozwala zidentyfikować niezagospodarowane obszary badawcze i zgromadzić spostrzeżenia przydatne w kolejnych badaniach, wskazując na przydatność Facebooka w środowisku bibliotek akademickich.
Słowa kluczowe
Facebook; Biblioteka akademicka; Media społecznościowe; Marketing w mediach społecznościowych; Zachowania informacyjne
Bibliografia
Affum, M. Q. (2021). Promoting Borsah Library Complex (Cape Coast Technical University) Main Library Through Facebook. Library Philosophy & Practice, 6438. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/6438
Aharony, N. (2012). Facebook use in libraries: an exploratory analysis. Aslib Pro-ceedings, 64, 358-372. https://doi.org/10.1108/00012531211244725
Al-Daihani, S. M., & Abrahams, A. (2018). Analysis of Academic Libraries’ Face-book Posts: Text and Data Analytics. Journal of Academic Librarianship, 44, 216-225. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2018.02.004
Ayu R. A., & Abrizah, A. (2011). Do you Facebook? Usage and applications of Facebook page among academic libraries in Malaysia. International Information & Library Review, 43(4), 239-249. https://doi.org/10.1016/j.iilr.2011.10.005
Chan, T. T. W., Lam, A. H. C., & Chiu, D. K. W. (2020). From Facebook to Insta-gram: Exploring user engagement in an academic library. Journal of Academic Librarianship, 46(6), 17-29. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102229
Charnigo, L., & Barnett-Ellis, P. (2007). Checking out Facebook.com: The Impact of a Digital Trend on Academic Libraries. Information Technology & Libraries, 26, 23-34. https://doi.org/10.6017/ital.v26i1.3286
Chatten, Z., & Roughley, S. (2016). Developing Social Media to Engage and Con-nect at the University of Liverpool Library. The New Review of Academic Libra-rianship, 22(2-3), 249-256https://doi.org/10.1080/13614533.2016.1152985
Chi, D. T. P. (2021). Content Analysis of the Facebook Pages of Selected Acade-mic Libraries in Vietnam. Journal of Information Science Theory and Practice, 9(1), 79-89. https://doi.org/10.1633/JISTaP.2021.9.1.6
Chi, D. T. P. (2022). Exploring Student Engagement on Library Facebook Pages: A Survey of Vietnamese Academic Libraries. Journal of Librarianship and In-formation Science, 10(2), 17-29. https://doi.org/10.1633/JISTaP.2022.10.2.2
Connell, R. S. (2008). Academic Libraries, Facebook and MySpace, and Student Outreach: A Survey of Student Opinion. Libraries and the Academy, 9, 25-36. https://doi.org/10.1353/pla.0.0036
Dixon S. J., (2023). Global social networks ranked by number of users 2023, https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/
Giri, R., Kar, D. C., & Sen, B. K. (2014). The Effect of Facebook Adoption in an Academic Library. World Digital Libraries, 7(2), 133-144. https://doi.org/3233/WDL-120123
Hendrix, D., Chiarella, D., Hasman, L., Murphy, S., & Zafron, M. L. (2009). Use of Facebook in academic health sciences libraries. Journal of the Medical Library Association, 97(1), 44-47. https://doi.org/10.3163/1536-5050.97.1.008
Kasperek, S., & Messersmith, B. (2015). The Library that Cried Wolf. Pennsylvania Libraries: Research & Practice, 3, 53-75. https://doi.org/10.5195/palrap.2015.87
Lam, E. T. H., Au, C. H., & Chiu, D. K. W. (2019). Analyzing the use of Facebook among university libraries in Hong Kong. Journal of Academic Librarianship, 45, 7-15. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2019.02.007
Lasda, E. M., Gouldin, C. F., & Lowe, A. F. (2020). Rethinking Facebook: An Exploration. Marketing Libraries Journal, 4(1), 81-106. https://journal.marketinglibraries.org/mljv4i1-81-106/
Palmer, S. (2014). Characterizing University Library Use of Social Media: A Case Study of Twitter and Facebook from Australia. The Journal of Academic Libra-rianship, 40(6), 611-619. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2014.08.007
Peñaflor, J. (2018). Beyond “Likes”. Library Management, 39(1/2), 59-65. https://doi.org/10.1108/LM-12-2016-0100
Phillips, N. K. (2011). Academic Library Use of Facebook: Building Relationships with Students. Journal of Academic Librarianship, 37, 512-522. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2011.07.008
Shaffer, C., Martin, A., & Simpson, J. (2018). It just went viral: Now what? South-eastern Librarian, 66(2), 2-5. https://digitalcommons.kennesaw.edu/seln/vol66/iss2/2/
Tan C., Hedren S. W. Y., Kiat F. S. E., Somasundram V. & Wong E. (2012). Asia-Pacific Libraries on Facebook: Content Analysis on Posts and Interac-tions. Singapore Journal of Library & Information Management, 41, 51-58. https://www.academia.edu/4044843
Tyson, A. F., Angelo A., McElwaine B., & Tauro K. (2019). Delivering Information Literacy via Facebook: Here Comes the Spinach! Evidence Based Library & In-formation Practice, 14(2), 33-50. https://doi.org/10.18438/eblip29532
van Beynen, K., & Swenson, C. (2016). Exploring Peer-to-Peer Library Content and Engagement on a Student-Run Facebook Group. College & Research Li-braries, 77(1), 34-50. https://doi.org/10.5860/crl.77.1.34
Walton, E. (2013). “Suggest a Book for the Library” – Using Facebook for Pur-chase Suggestions at the University of Sussex Library. ALISS Quarterly, 8(2), 19-21. http://sro.sussex.ac.uk/id/eprint/43799
Winn, D., Groenendyk, M., & Rivosecchi, M. (2016). Like, Comment, Retweet: Understanding Student Social Media Preferences. Partnership, 10(2). https://doi.org/10.21083/partnership.v10i2.3449
Wilson, R., Gosling, S., & Graham, L. (2012). A review of Facebook research in the social sciences. Perspectives on Psychological Science, 7(3), 203-202. https://doi.org/10.1177/1745691612442904
Witte, G. G. (2014). Content generation and social network interaction within academic library Facebook pages. Journal of Electronic Resources Librarianship, 26(2), 89-100. https://doi.org/10.1080/1941126X.2014.910356
https://orcid.org/0000-0002-4276-7651
Afiliacja: Institute of Information and Communication Research Nicolaus Copernicus University in Toruń, Polska
Biogram:
Dr. Weronika Kortas is an assistant professor at the Institute of Information and Communication Research at Nicolaus Copernicus University in Toruń. She graduated in Library and Information Science and Sociology from the same university and completed postgraduate studies in „User Experience.” She is the originator of the Toruń edition of the annual WIAD Scientific Conference (World Information Architecture Day), held at Nicolaus Copernicus University in Toruń since 2019, and she serves as the Chair of the Organizing Committee. She is a member of the ISKO Scientific Society and the editorial board of the scientific journal „TSB.” Kortas is the author of numerous scientific articles and participates in national and international conferences. From 2023 to 2024, she led the User Experience subgroup (research planning and application evaluation for ET/VR based on user experience – UX) within the Bitscope project, funded by the National Science Centre. The scientific supervisor of this project was Professor Veslava Osińska. The author’s research interests include online communities – meeting their members’ informational and communicational
needs, user-centered design, User Experience (UX), and social reading.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe