Promocja instytucji kultury w rzeczywistości hybrydalnej na przykładzie bibliotek publicznych


Marlena Gęborska 
https://orcid.org/0000-0002-1802-5287

Afiliacja: Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytet Śląski,  Polska

Abstrakt

Teza/cel artykułu – W artykule skupiono się na jednym z determinantów budowania silnego i pozytywnego wizerunku polskich bibliotek publicznych, czyli na promocji w mediach społecznościowych, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań wynikających z otoczenia zewnętrznego. Wskazano cechy charakterystyczne klientów funkcjonujących w przegrzanym środowisku medialnym. Metody badań – Zastosowano metodę analizy źródeł (posty i komentarze internetowe), metodę analizy porównawczej w odniesieniu do wybranych portali społecznościowych oraz case study przy prezentowaniu przykładów promocji z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Postawiono hipotezę, że technologie i otoczenie społeczno-kulturowe mają duży wpływ na użytkowników instytucji kultury.  Wnioski – Klienci biblioteki, będący jednocześnie użytkownikami mediów społecznościowych czy szeroko rozumianej sieci, funkcjonujący na granicy trzeciego poziomu symulakrum, mogą być przeciążeni przez przegrzane środowisko medialne, często zmagają się z uzależnieniami, zaburzeniami osobowości oraz niskim poczuciem własnej wartości, które może prowadzić do hejtingu i zaszkodzić wizerunkowi instytucji. Planując kampanię promocyjną trzeba rozważyć szereg zjawisk związanych z efektem sieciowym, teorią atrybucji, heurystykami i zmieniającymi się kodami kulturowymi. Kluczowe jest też świadome zarządzanie komunikatami ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich funkcje (JOKER), zjawisko ramowania oraz dostępne narzędzia. Analiza przykładów promocji bibliotek w mediach społecznościowych pokazała, że nawet mniejsze instytucje, pomimo niewielkiej obsady, potrafią doskonale wypromować swoją działalność.

Słowa kluczowe

Biblioteki publiczne; Instytucje kultury; Media społecznościowe; Otoczenie biblioteki; Promocja; Symulakrum; Wizerunek instytucji


Affde (2021). Pozyskano z: https://www.affde.com/pl/how-much-time-does-the-average-person-spend-on-social-media.html (dostęp: 20.06.2023).

Aronson E., Aronson J. (2020). Człowiek istota społeczna. Warszawa.

Baudrillard J. (2005). Symulakry i symulacja. Warszawa: Sic!

Biblioteka – Gminne Centrum Kultury w Trzebielinie – profil na Facebooku (2023). Pozyskano z: https://www.facebook.com/people/Biblioteka-Gminne-Centrum-Kultury-w-Trzebielinie/100064394154440/ (dostęp: 20.06.2023).

Biblioteka – Gminne Centrum Kultury w Trzebielinie – strona internetowa (2023). Pozyskano z: https://biblioteka.trzebielino.pl/ (dostęp: 20.06.2023).

Bilikiewicz A. (red.). (2006). Psychiatria. Podręcznik dla studentów medy-cyny. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL.

Boryń A.: Wielkie zmiany na X (Twitter). Platforma będzie płatna dla nowych użytkow-ników. Pozyskano z: https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2023-10-18 wiel-kie-zmiany-na-x-twitter-platforma-bedzie-platna-dla-nowych-uzytkownikow/(dostęp: 20.12.2023).

Chymkowski, R., Zasacka, Z. (2023). Stan czytelnictwa książek w Polsce w 2022 roku. Pozyskano z: https://www.bn.org.pl/download/document/1682012775.pdf (dostęp: 20.06.2023).

Deepfake o deepfake (2021). Pozyskano z: https://www.youtube.com/watch?v= zA0W8DadBW0 (dostęp: 20.06.2023).

Dynkowska J. i in. (red.). (2017). Hejterstwo. Nowa praktyka kulturowa? Geneza, przypadki, diagnozy. Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.

Ficoń M. (2022), Darmowe książki w języku ukraińskim w polskich bibliotekach. Biblioteka w Szkole, nr 10, s. 32-35.

Geograficzno-polityczny atlas Polski (b.d.). Pozyskano z: http://atlas2022.uw.edu.pl/mapa-tygodnia-mniejszosci-w-polsce/ (dostęp: 20.06.2023).

Gęborska, M. (2019). Model biblioteki aktywnie promującej książkę dziecięcą. Katowi-ce: Wydaw. UŚ.

Hansen A. (2021). Wyloguj swój mózg. Kraków: Wydaw. Znak.

Kemp, S. (2023). Digital 2023: Poland. Pozyskano z: https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland (dostęp: 20.06.2023).

McLuhan M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydaw. WNT, s. 33-119.

Mascotkit (b.d.). Pozyskano z: https://mascotkit.pl/ (dostęp: 20.06.2023).

Meme Generator (b.d.). Pozyskano z: https://imgflip.com/memegenerator (do-stęp: 20.06.2023).

Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach (2023). Pozyskano z: https://biblioteka.gliwice.pl/(dostęp: 27.07.2023).

Number of monthly active Facebook users worldwide as of 2nd quarter 2023 (2023). Pozyskano z: https://www.statista.com/statistics/264810/number-of-monthly-active-facebook-users-worldwide/ (dostęp: 27.07.2023).

Polska w Liczbach (2022). Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/inne-opracowania-zbiorcze/polska-w-liczbach-2022,14,15.html (dostęp: 20.06.2023).

Raport GUS (2023). Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/bezrobocie-rejestrowane/bezrobocie-rejestrowane-1-kwartal-2023-roku,3,54.html (dostęp: 20.06.2023).

Shih C. (2012). Era Facebooka. Wykorzystaj sieci społecznościowe do promocji, sprze-daży i komunikacji z Twoimi klientami. Gliwice: Helion.

Stępień, J. (2021). Facebook, Instagram, a może blog? Gdzie promują się bibliote-ki? Zarządzanie Biblioteką, nr 1 (13), s. 25.

Unold J. (2011). Wykorzystanie efektu sieciowego w rozwoju społeczności wir-tualnej. Studia Informatica, nr 28, s. 101-112.

Wąsowska A. (2013). Heurystyki i błędy poznawcze jako źródło niepowodzeń audytu zewnętrznego. Problemy Zarządzania, nr 3 (43), s. 192-193.

Pobierz

Opublikowane: 2024-08-01



Marlena Gęborska 
https://orcid.org/0000-0002-1802-5287

Afiliacja: Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytet Śląski,  Polska

Biogram:

Marlena Gęborska, doktor nauk humanistycznych, od 2011 r. pracownik Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, obecnie na stanowisku adiunkta. W latach 2014-2015 pracownik Biblioteki Narodowej w Warszawie. W latach 2015-2021 nauczyciel informatyki oraz nauczyciel bibliotekarz. Działalność dydaktyczna i zainteresowania badawcze autorki skupione są wokół prakseologicznych podstaw zarządzania instytucjami, promocji w instytucjach kultury, mediów społecznościowych, literatury dla dzieci i młodzieży, kinezyprofilaktyki narządu ruchu i jej wpływu na wydajność pracy. Autorka monografii: Biblioteka aktywnie promująca książkę dziecięcą (Warszawa 2018), Model biblioteki aktywnie promującej książkę dziecięcą (Katowice 2019), Promocja aktywności fizycznej w instytucjach kultury (Warszawa 2023).





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe