Misja zawodu architekta informacji


Agnieszka Gołd 
https://orcid.org/0000-0001-6571-5304

Afiliacja: Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytet Śląski w Katowicach,  Polska

Abstrakt

Teza/cel artykułu – Od lat na rynku funkcjonują firmy prowadzące działalność w zakresie architektury informacji, zajmujące się m.in. projektowa- niem UX/UI, projektowaniem graficznym stron internetowych, tworzeniem inter- fejsów itd. Biorąc pod uwagę fakt, że jednym z elementów zarządzania strategicz- nego przedsiębiorstw jest misja, postanowiono zbadać jakie zobowiązania wobec klientów i społeczeństwa przyjęły instytucje związane z architekturą informacji. Metody badań – Do badania wybrano 30 stron WWW polskich firm. Poddano je analizie krytycznej treści, analizie danych zastanych, a następnie metodzie opi- sowej i egzemplifikacyjnej. Wnioski – 13,33% przedsiębiorstw nie zamieściło na swoich witrynach misji ujętej w charakterystyczne motto. Na wszystkich stronach WWW zamieszczono za to opis głównych zadań, wskazano zakres działalności, wymieniono  stosowane  narzędzia  oraz  wytypowano  krąg  odbiorców  usług. W 60% przypadków poinformowano o wartościach, jakimi mają się posługiwać pracownicy firm. Na 76,67% stron WWW omówiono kompetencje zatrudnio- nych. Tylko 13,33% firm zaprezentowało korzyści płynące z pracy architektów informacji dla społeczeństwa.


alterWEB (2019). Misja i wizja firmy a budowanie wizerunku. https://alterweb.pl/-mi-sja-i-wizja-firmy-a-budowanie-wizerunku

Bittner, B. & Stępień, J. (2000). Wprowadzenie do etyki zawodowej. Wydaw. eMPi2.

Burford, S. (2011). Web Information Architecture. A Very Inclusive Practice. Journal of Information Architecture, 3(1). https://journalofia.org/volume3/issue1/03-burford/

Cardona, P. & Rey, C. (2009). Zarządzanie poprzez misje. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.

Czerw, A. & Borkowska, A. (2012). Zróżnicowanie struktury wartości realizowanych w pracy wśród pracowników zawodów z misją społeczną. Czasopismo Psychologiczne, (2), 203-209.

Design ethics (n.d.). https://www.figma.com/resource-library/design-ethics/

Dróżdż, M. (2016). Etyczność jako wyznacznik profesjonalizmu. Klinika Dziennikarstwa, 1, 25-42.

Gumul, E. & Mamet, P. (2011). Translating corporate image. On translational shifts in mission statements. Linguistica Silesiana, 32, 179-189.

has-Tokarz, A. & Malesa, R. (2020). Postrzeganie architektury informacji przez studentów wybranych szkół wyższych w Polsce w świetle badań ankietowych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 18, 303–320. https://doi.org.10.24917/20811861.18.20

Jachimczyk, A. (2013). Obowiązki i kompetencje przedstawicieli zawodów informacyjnych. Perspektywa pracodawcy. Przegląd Biblioteczny, (2), 172-183.

Kochan, M. (2017). Retoryka rozwoju w misjach i wizjach firm. Studia Medioznawcze, 70(3), 47-58.

Konstańczak, S. (2000). Odkryć sens życia w swej pracy. Wokół problemów etyki zawodowej. Słupsk.

Kosienkowska, M. (2014-2022). Sprawdź, jak stworzyć misję firmy, która przyciągnie najlepszych klientów i pracowników. CorazLepszaFirma.pl. https://www.corazlepszafirma.pl/blog/misja-firmy

Malec, M. (b.d.). Misja firmy. Co to jest? Jak przygotować? Przykłady. Private Equity Consulting. https://www.private-equity.pl/misja-firmy/

Malesa, R. & has-Tokarz, A. (2017). Architektura informacji w ofercie dydaktycznej Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UMCS w Lublinie – od koncepcji do realizacji. Folia Bibliologica, 59, 201-214. https://doi.org.10.17951/fb.2017.1.201

Mamet, P. (2005). Język w służbie menedżerów – deklaracja misji przedsiębiorstwa. Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego.

Mamet, P. (2013). Slogan as a Corporate Mission Statement. W D. Gabryś-Barker, J. Mydla (red.), English studies at the University of Silesia: forty years on (s. 97-105). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Matysek, A. (2020). Architektura informacji – nowy kierunek studiów w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 17, 364-371. https://doi.org.10.24917/20811861.17.26

Monteiro, M. (2017). A Designer’s Code of Ethics. Medium. https://deardesignstudent.com/a-designers-code-of-ethics-f4a88aca9e95

Mościchowska, I. & Rogoś-Turek, B. (2017). Badania jako podstawa projektowania user experience. Państwowe Wydaw. Naukowe.

Poradnik Przedsiębiorcy (2020). Misja firmy – jakie korzyści może przynieść przedsiębiorstwu? Poradnik Przedsiębiorcy. https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/- misja-firmy-jakie-korzysci-moze-przyniesc-przedsiebiorstwu

Reduta, M. (2015). Zawód, profesja i kultura profesjonalna. Optimum. Studia Ekonomiczne, (2), 100-118. https://doi.org.10.15290/ose.2015.02.74.07

Skórka, S. (2011). Architekt informacji – kreator przestrzeni informacyjnych. Przegląd Biblioteczny, (1), 47-61. http://bbc.uw.edu.pl/Content/2785/p2011_1_03.pdf

Skórka, S. (2008). „Najpierw użytkownik, potem technologia” – czyli zadania architekta informacji w bibliotece. W Maria Kocójowa (red.), ePublikacje Instytutu INiB UJ. Nr 5. Biblioteka: klucz do sukcesu użytkowników (s. 218-224). Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa. Uniwersytet Jagielloński. http://eprints.rclis.org/14230/1/skorka-n.pdf

Tomaszczyk, J. & Matysek, A. (2020). IA, UX, UID, IxD – analiza terminów i pojęć. Zagadnienia Informacji Naukowej. Studia informacyjne, (1), 121-143. http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/651/587

Tyburcy, A. & Kobierecka, A. (2018). Misje przedsiębiorstw. Propozycja metody ich oceny. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 21(1), 21-30. http://dx.doi.org/10.18778/1899-2226.21.1.02

Utracka, D. (2017). humanistyczne aspekty architektury informacji. Rekonesans. Zagadnienia Rodzajów Literackich, (3), 171-189. https://doi.org.10.26485/ZRL/2017/60.3/12

Pobierz

Opublikowane: 2024-02-26



Agnieszka Gołd 
https://orcid.org/0000-0001-6571-5304

Afiliacja: Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytet Śląski w Katowicach,  Polska

Biogram:

Agnieszka Gołda, dr hab., pracownik Instytutu Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zainteresowania naukowe: bibliografia, czasopiśmien- nictwo, biografistyka, etyka informacyjna. Autorka książek: Materiały źródłowe do biografii ks. prof. Wincen- tego Myszora (katalog z opracowaniem) (współautor Katarzyna Tałuć, Katowice 2020), Teoria bibliografii w II Rzeczypospolitej (Katowice 2018), Z zagadnień form bibliografii. Monografia bibliograficzna (Warszawa 2005), Monografia bibliograficzna. Analiza modelowa (Często- chowa 2003), Tygodnik katolicki „Niedziela” 1926-1939 (współautor Zbigniew Żmigrodzki, Częstochowa 2002).





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe