Nauki o komunikacji społecznej i mediach. Raport komitetu NoKSiM PAN
IWONA HOFMAN
https://orcid.org/0000-0003-0492-5169
Afiliacja: Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Polska
MAŁGORZATA ŁOSIEWICZ
https://orcid.org/0000-0002-4853-1543
Afiliacja: Instytut Mediów Dziennikarstwa i Komunikacji SpołecznejUniwersytet Gdański, Polska
OLGA DĄBROWSKA-CENDROWSKA
https://orcid.org/0000-0002-7527-3789
Afiliacja: Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji SpołecznejUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polska
JADWIGA WOŹNIAK-KASPEREK
https://orcid.org/0000-0002-1600-3914
Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytet Warszawski, Polska
HUBERT KULIŃSKI
https://orcid.org/0000-0002-9770-9926
Afiliacja: Faculty of Journalism, Information and Book Studies University of Warsaw, Polska
Abstrakt
Teza/cel – przedstawienie raportu otwarcia nowej dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach, która została wprowadzona Rozporządze- niem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego 20 września 2018 r. Skoncentrowa- no się na określeniu jej potencjału rozwojowego, analizując strukturę organizacyjną, kompetencje zarządcze kierujących, posiadane uprawnienia, ścieżki awansów w dyscyplinie oraz prowadzoną dydaktykę. Metody badań – wykorzystano me- todę badań ankietowych; kwestionariusz ankiety skierowano do określonej grupy docelowej, którą stanowiły wszystkie ośrodki akademickie w Polsce prowadzące badania i dydaktykę w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach. Badania przeprowadzono w lipcu 2021 r. Wyniki i wnioski – w badaniu wzięło udział 25 z 27 jednostek prowadzących badania naukowe lub/i dydaktykę akade- micką, co stanowiło 93% wszystkich ośrodków. Zauważono istotne wzmocnienie kryteriów naukoznawczych decydujących o statusie dyscypliny, do których na- leżą: wyodrębniony (autonomiczny) obszar badań, specyficzne metody badań, wysoki poziom określenia metanaukowego, zaawansowany stan organizacyjny.
Słowa kluczowe
Bibliologia i informatologia; Nauki o komunikacji społecznej i mediach; Komitet NoKSiM PAN
Bibliografia
Głowacka, E., Kisilowska M. & Świgoń, M. (2021). Analiza struktury przedstawi- cieli nowej dyscypliny – Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach. Przegląd Biblioteczny, 3, 299-316.
Goban-Klas, T. (2008). Nauki o mediach i komunikacji społecznej jako nowa dys- cyplina nauk humanistycznych. Studia Medioznawcze, 2, 11-19.
Hofman I. (2015). Multigenetyczność dziennikarstwa w nauce i dydaktyce. Roczniki Nauk Społecznych KUL, 3, 115-124.
Hofman, I. (2016). Historia, status i kierunki badań w nauce o mediach w Polsce. W: G. Ptaszek, T. Bielecki (red.), Badania nad mediami w Polsce (s. 20-36). Wydaw. Libron.
Hofman, I. (2017). Status dyscypliny nauki o mediach. Konieczna zmiana. W: A. Adamski, S. Gawroński, R. Szewczyk (red.), Nauka o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce (s. 41-54). Oficyna wydawnicza ASPRA.
Hofman, I. (2019). Paradygmat nowej dyscypliny. Studia Medioznawcze, 4, 308-317.
Jabłonowski, M. & Gackowski, T. (2012). Tożsamość nauk o mediach. Obszary, perspektywy, postulaty. Studia Medioznawcze, 2, 15-24.
Jabłonowski, M. & Jakubowski, W. (2014). Status teoretyczny nauk o mediach – kilka uwag do dyskusji. Studia Medioznawcze, 4, 11-24.
Jabłonowski, M. & Mielczarek, T. (2018). Komunikowanie społeczne i media – federacja, a nie inkorporacja. Studia Medioznawcze, 4, 13-27.
Koredczuk, B. & Woźniak-Kasperek, J. (2019). Bibliologia i informatologia w na- ukach o komunikacji społecznej i mediach – odrębność czy komplementar- ność? Studia Medioznawcze, 3, 212-224.
Lisowska-Magdziarz, M. (2019). Media i komunikowanie społeczne: federacja, ale jaka? Dalsze pytania o przyszłość dyscypliny. Studia Medioznawcze, 2, 118-129. Mielczarek, T. (2017). Medioznawstwo polskie na mapie świata. Sondaż naukoznawczy. Studia Medioznawcze, 4, 11-22.
Mielczarek, T. (2018a). Prasoznawstwo. Historia i współczesność dyscypliny. Zeszyty Prasoznawcze, 3, 361-371.
Mielczarek, T. (2018b). Początki polskich badań prasoznawczych. Rocznik Historii Prasy Polskiej, 4, 91-110.
Mielczarek, T. (2021). Medioznawstwo polskie. Ludzie, instytucje, nauka. Wydaw. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Mrozowski, M. (2012). Tożsamość nauk o mediach, Przyczynek do dyskusji, Studia Medioznawcze, 2, 24-30.
Wolny-Zmorzyński, K. (2019). Mapa nauk o mediach – propozycja genologiczna. W K. Wolny-Zmorzyński & A. Lewicki (red.), W poszukiwaniu fundamentów nauk o mediach (s. 9-26). Oficyna Wydawnicza ATUT.
Woźniak-Kasperek, J. (2021). Nauki o komunikacji społecznej i mediach – forma, treść, kontekst. Annales Universitas s Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 19, 3-18.
https://orcid.org/0000-0003-0492-5169
Afiliacja: Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Polska
https://orcid.org/0000-0002-4853-1543
Afiliacja: Instytut Mediów Dziennikarstwa i Komunikacji SpołecznejUniwersytet Gdański, Polska
https://orcid.org/0000-0002-7527-3789
Afiliacja: Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji SpołecznejUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Polska
https://orcid.org/0000-0002-1600-3914
Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytet Warszawski, Polska
https://orcid.org/0000-0002-9770-9926
Afiliacja: Faculty of Journalism, Information and Book Studies University of Warsaw, Polska
Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.
CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe