Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne http://ojs.sbp.pl/index.php/zin <p>Celem <em>Zagadnień Informacji Naukowej – Studiów Informacyjnych </em>(<em>ZIN</em> <em>– Studia Informacyjne</em>) jest rozpowszechnianie artykułów naukowych i wyników badań z zakresu nauki o informacji (informatologii) oraz innych dyscyplin, w których podejmowane są analizy społecznych i technologicznych aspektów działalności informacyjnej prowadzonej w różnych sferach współczesnego życia społecznego. Czasopismo służy upowszechnianiu nowych tendencji i kierunków badawczych w tym zakresie, prowadzeniu debat o aktualnych problemach badań informacyjnych oraz integrowaniu zajmującego się nimi środowiska naukowego. W ZIN publikowane są artykuły w językach polskim lub angielskim.&nbsp;</p> pl-PL <p>CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe</p> zin@uw.edu.pl (Magdalena Paul) help@libcom.pl (LIBCOM) wto, 12 sie 2025 19:18:08 +0200 OJS 3.1.2.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Od Redakcji http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1205 Małgorzata Kisilowska-Szurmińska Copyright (c) 2025 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1205 wto, 12 sie 2025 18:48:02 +0200 Pojęcie dobrostanu informacyjnego w kontekście zagrożeń informacyjnych http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1191 <p><strong>Cel/Teza: </strong>1) zbadanie obecności terminu „dobrostan (i jego wariantów „dobrostan informacyjny” (DI) i „dobrostan cyfrowy” (DC)) w publikacjach polskich informatologów; 2) wskazanie podobieństw, różnic i relacji pomiędzy pojęciami DI oraz DC; 3) zwrócenie uwagi na zagrożenia informacyjne niszczące DI - w perspektywie ekologii informacji; 4) zaproponowanie autorskiej definicji DI&nbsp; w kontekście zagrożeń informacyjnych.</p> <p><strong>Koncepcja/Metody badań: Z</strong>astosowano podejście jakościowe oraz metody/techniki: metoda analizy i krytyki piśmiennictwa, analizy pojęciowej, elementy metody porównawczej, technikę <em>citation pearl growing.</em></p> <p><strong>Wyniki i wnioski: : </strong>W polskiej literaturze informatologicznej odniesienia do dobrostanu są bardzo skąpe, dobrostan informacyjny nie był dotychczas podejmowanym tematem badawczym. Pojęcia DI oraz DC, chociaż podobne, nie są tożsame.&nbsp; Zaproponowano autorką definicje DI w kontekście zagrożeń.</p> <p><strong>Ograniczenia badań:</strong> Brak cyfrowych wersji publikacji dostępnych do wyszukiwania pełnotekstowego.</p> <p><strong>Oryginalność/Wartość poznawcza: </strong>Zaproponowane przez autorkę podejście do DI sytuuje się na przecięciu zainteresowań badawczych ekologii informacji, zachowań informacyjnych, zarządzania informacją i sprawności informacyjnej.</p> Katarzyna Materska Copyright (c) 2025 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1191 wto, 12 sie 2025 18:49:46 +0200 Rezyliencja i poczucie koherencji odbiorców informacji – ujęcie medioznawcze. http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1180 <p class="ZINAbstract"><span style="color: black;">Celem artykułu jest konceptualizacja dwóch pojęć służących do opisu dobrostanu odbiorców informacji pochodzących z mediów. Interdyscyplinarne opracowanie teoretyczne dotyczy psychologicznych terminów rezyliencji oraz poczucia koherencji odbiorców informacji w ujęciu medioznawczym. W pierwszej części opisano społeczny kontekst tzw. czasów VUCA, następnie przemiany teorii newsa (informacji medialnej) z perspektywy odbiorcy. Niestabilność, niepewność, złożoność i niepewność mediasfery wpływają na charakterystykę informacji w polu odbiorczym, a dokładnie ogniskują badania informacji na jej adresatach i ich dobrostanie. W wymiarze praktycznym prezentowane jest zestawienie cech informacji medialnych z koncepcją poczucia koherencji oraz odporności psychicznej odbiorców komunikatu. </span></p> Alicja Waszkiewicz-Raviv Copyright (c) 2025 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1180 wto, 12 sie 2025 18:54:16 +0200 Zachowania i postawy wobec działań dezinformacyjnych wśród studentów wybranych kierunków związanych z mediami i przetwarzaniem informacji na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu – badanie pilotażowe http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1168 <p><strong>Cel:</strong> Motywacją do powstania opracowania było zbadanie zachowań i postaw wobec dezinformacji, które przyjmują studenci wybranych kierunków związanych z informacją i mediami, prowadzonymi na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. <strong>Metoda:</strong> Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego na grupie 150 osób (próba badawcza 28%). <strong>Wyniki i wnioski:</strong> Wszyscy respondenci korzystają z Internetu codziennie, a najbardziej znaczącym elementem weryfikacji okazało się być źródło informacji. Wśród technik dezinformacji najwięcej wskazań otrzymały fake newsy i trolling. Podobne techniki wskazywano w odniesieniu do osobistej styczności z dezinformacją – poza wspomnianymi wcześniej wysoko uplasowały się także fałszywe obrazy i zdjęcia. Ankietowani wskazali także główne motywacje działań dezinformacyjnych oraz skupili się na twórcach fałszywych przekazów w Internecie. Jako treści, które najczęściej podlegają dezinformacji wskazywano kwestie dotyczące szczepień i wojny na Ukrainie. Wśród państw, które szerzą fałszywe informacje niemal jednogłośnie wskazywano Rosję. Na dalszych pozycjach znalazły się Chiny, Białoruś i Stany Zjednoczone. Wśród skutków dezinformacji ankietowani wybierali przede wszystkim wprowadzanie chaosu i dzielenie opinii publicznej. Z kolei wśród działań, które zwiększają odporność na dezinformację wskazywano głównie zwiększenie zdolności odbiorców do weryfikacji prawidłowości informacji i danych. Według ankietowanych najważniejszymi czynnikami mogącymi zmniejszyć podatność na dezinformację są: zwiększenie świadomości odbiorców i krytyczne podejście do rozpowszechnianych treści. Wśród najbardziej atrakcyjnych dla badanych form kształcenia w tym zakresie wybierano przede wszystkim: aplikacje w telefonie, warsztaty i szkolenia online oraz gry komputerowe. <strong>Wartość poznawcza:</strong> Przeprowadzone badania dowodzą, że studenci kierunków związanych z mediami i przewarzaniem informacją dosyć dobrze radzą sobie z rozpoznawaniem największych zagrożeń w przestrzeni internetowej. Są oni coraz bardziej świadomi, jak ważna jest edukacja w tym zakresie oraz potrafią odpowiednio reagować na sytuacje kryzysowe.</p> Natalia Pamuła, Przemysław Krysiński, Aleksandra Seklecka Copyright (c) 2025 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1168 wto, 12 sie 2025 18:59:12 +0200 Operacjonalizacja wyników badań na potrzeby usługi informacyjnej dotyczącej unikania informacji http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1197 <p><strong>Cel/Teza:</strong> Na podstawie wyników pięcioletnich badań prowadzonych w Polsce stwierdzono istnienie biorców poszukujących profesjonalnej usługi informacyjnej, która polegałaby na świadczeniu praktycznego wsparcie w odzyskiwaniu zachowań informacyjnych wypartych i zastąpionych przez szczególną odmianę unikania informacji. W artykule podjęto cel zoperacjonalizowania tych ustaleń badawczych przez delimitację zakresu treściowego terminu, który ma stanowić przedmiot projektowanej usługi informacyjnej.&nbsp;&nbsp;</p> <p><strong>Metody badań:</strong> Wykorzystano metody analizy i krytyki piśmiennictwa, analizy semantycznej oraz cyklicznie wdrażany kompleks metod badawczych i dydaktycznych obejmujący autoetnografię, badanie dokumentów zastanych, refleksywną analizę tematyczną, metodę symulacyjną, <em>design thinking</em>, metodę projektową oraz <em>phenomenon-based learning</em>, a także technikę person. Materiał empiryczny zbierano techniką wywiadu pogłębionego i wywiadu fokusowego. W procesie badawczo-rozwojowym stosowano również technikę oceny prototypu według 9-stopniowej skali Poziomów Gotowości Technologicznej (TRL).&nbsp;</p> <p><strong>Wyniki i wnioski:</strong> Istnieją użytkownicy, którzy z rozmaitych przyczyn pozostających poza obszarem rozpoznań badawczych informatologii doznają głębokiej zmiany sposobu doświadczania informacji, której skutki odbierają jako niekorzystne i szukają na nie remedium. Aby możliwe było zaprojektowanie specjalistycznej usługi informacyjnej przeznaczonej dla tych odbiorców, konieczne jest scharakteryzowanie ich kondycji w języku zachowań informacyjnych.</p> <p><strong>Ograniczenia badań: </strong>Przedstawiono konceptualizację terminu mającego nazywać przedmiot projektowanej usługi informacyjnej. Podstępowanie to podlega zwyczajowym regułom falsyfikacji. Innych szczególnych ograniczeń nie stwierdzono.</p> <p><strong>Zastosowania praktyczne: </strong>Doprowadzenie prototypu usługi informacyjnej do maksymalnie wysokiego poziomu w skali oceny gotowości technologicznej TRL.</p> <p><strong>Oryginalność/wartość poznawcza:</strong> Badania wnoszą nowe elementy do stanu badań nad doświadczeniem informacji i typologią zachowań realizujących wzorzec unikania informacji. Są również punktem wyjścia dla wdrożenia innowacyjnej, nieobecnej dotychczas na rynku usługi informacyjnej.</p> Paloma Korycińska Copyright (c) 2025 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1197 wto, 12 sie 2025 19:01:29 +0200 Analiza ilościowa zestawów danych i schematów ich wykorzystania w modelach językowych http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1198 <p><strong>Cel/Teza </strong></p> <p>Rosnąca popularność modeli językowych implikuje wzrost zainteresowania zestawami danych wykorzystywanymi do ich szkolenia. Analiza wpisuje się w nurt badań poświęconych tym zbiorom, koncentrując się na częstotliwości ich wykorzystania oraz schematach użycia przez różne typy modeli językowych.</p> <p><strong>Koncepcja/Metody badań </strong></p> <p>Przeanalizowano 56 762 modele językowe z repozytorium Hugging Face. W ramach analizy zidentyfikowano zestawy danych oraz określono częstość ich wykorzystania przez modele językowe. Zbadano także stopień zróżnicowania wykorzystania danych przez autorów modeli oraz stopień wykorzystania zestawów w różnych kategoriach modeli językowych.</p> <p><strong>Wyniki i wnioski</strong></p> <p>Większość modeli była szkolona na podstawie tylko jednego zestawu danych. Zaobserwowano także, że w kategoriach z mniejszą liczbą modeli występuje większe zróżnicowanie wykorzystywanych do ich szkolenia zestawów.</p> <p><strong>Oryginalność/Wartość poznawcza</strong></p> <p>Analiza ujawnia pewne schematy dotyczące stopnia zróżnicowania wykorzystania zestawów danych w zależności od autora i kategorii modelu językowego.</p> Adam Jachimczyk Copyright (c) 2025 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1198 wto, 12 sie 2025 19:03:28 +0200 Tajna broń? Generatywna sztuczna inteligencja w rękach studentów: szanse i wyzwania http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1193 <p><strong>Abstrakt</strong></p> <p><strong>Cel/Teza</strong>: Artykuł analizuje szanse i zagrożenia wynikające z wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji z perspektywy studentów polskiego szkolnictwa wyższego.</p> <p><strong>Koncepcja/Metody badań</strong>: W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego w formie ankiety internetowej, przeprowadzonej wśród studentów wybranych polskich uczelni.</p> <p><strong>Wyniki i wnioski</strong>: Wyniki badań ujawniły powszechną adopcję GenAI w środowisku akademickim, przy jednoczesnym deficycie wiedzy studentów w zakresie efektywnego i odpowiedzialnego korzystania z tych narzędzi oraz braku spójnych regulacji uczelnianych.</p> <p><strong>Oryginalność/Wartość poznawcza</strong>: Artykuł wypełnia lukę badawczą w polskim kontekście i oferuje praktyczne rekomendacje dla instytucji edukacyjnych oraz decydentów polityki edukacyjnej.</p> Anna Małgorzata Kamińska Copyright (c) 2025 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1193 wto, 12 sie 2025 19:05:44 +0200 II Poznańska Konferencja Centrum Naukometrycznego Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1200 Justyna Stoltmann-Prędka Copyright (c) 2025 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1200 wto, 12 sie 2025 19:07:16 +0200 Wokół pozorności informacji w świetle "Traktatu o złej robocie" http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1169 <p><strong>Cel</strong>: Recenzja publikacji Krystyny Daszkiewicz pt. <em>Traktat o złej robocie</em>.&nbsp;</p> <p><strong>Metody badań</strong>: Krytyczna analiza treści.</p> <p><strong>Wyniki i wnioski</strong>: K. Daszkiewicz rozpatruje działania pozorne z dziedziny gospodarki i nauki. Książka odczytana w duchu pozorności informacji zwiększa nieliczną listę tytułów ważnych dla tematu pod nazwą pozorność jako cecha informacji.&nbsp;&nbsp;</p> <p><strong>Wartość poznawcza</strong>: Jako lektura informatologa książka K. Daszkiewicz umacnia przekonanie o celowości dalszych tematycznych badań.&nbsp;</p> Stanisława Kurek-Kokocińska Copyright (c) 2025 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1169 wto, 12 sie 2025 19:09:09 +0200 Call for Papers / Zaproszenie do publikowania http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1234 Copyright (c) 2025 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1234 wto, 12 sie 2025 19:15:05 +0200