http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/issue/feed Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne 2024-04-18T15:40:28+02:00 Magdalena Paul zin@uw.edu.pl Open Journal Systems <p>Celem <em>Zagadnień Informacji Naukowej – Studiów Informacyjnych </em>(<em>ZIN</em> <em>– Studia Informacyjne</em>) jest rozpowszechnianie artykułów naukowych i wyników badań z zakresu nauki o informacji (informatologii) oraz innych dyscyplin, w których podejmowane są analizy społecznych i technologicznych aspektów działalności informacyjnej prowadzonej w różnych sferach współczesnego życia społecznego. Czasopismo służy upowszechnianiu nowych tendencji i kierunków badawczych w tym zakresie, prowadzeniu debat o aktualnych problemach badań informacyjnych oraz integrowaniu zajmującego się nimi środowiska naukowego. W ZIN publikowane są artykuły w językach polskim lub angielskim.&nbsp;</p> http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1048 Od Redakcji 2024-02-14T19:45:18+01:00 Małgorzata Kisilowska-Szurmińska mdkisilo@uw.edu.pl 2024-02-11T19:22:19+01:00 Copyright (c) http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1037 Budowa i charakterystyka Korpusu Polskich Czasopism Naukoznawczych 2024-03-13T13:53:29+01:00 Emanuel Kulczycki emek@amu.edu.pl <p style="font-weight: 400;"><strong>Cel/teza:</strong> Artykuł przedstawia Korpus Polskich Czasopism Naukoznawczych (KPCN), to jest specjalistyczny korpus stworzony w celu wsparcia badań w dziedzinie naukoznawstwa oraz jego rozwoju w Polsce.<br><strong>Koncepcja/Metody badań</strong>: Budowa korpusu oparta była na digitalizacji wcześniej niezdigitalizowanych artykułów oraz pobieraniu tekstów ze stron internetowych czasopism naukowych i bibliotek cyfrowych, które zostały poddane metodom przetwarzania języka naturalnego.<br><strong>Wyniki i wnioski:</strong> Możliwości KPCN zademonstrowano poprzez analizę modelowania tematycznego czasopisma „Nauka Polska”. Obecna wersja KPCN obejmuje 12 polskich czasopism naukowych z lat 1918–2020, zawierających łącznie 51 822 dokumenty.<br><strong>Ograniczenia badań:</strong> Badanie uznaje pewne ograniczenia korpusu, zwłaszcza w kontekście przetwarzania języka naturalnego i optycznego rozpoznawania tekstu. Pomimo zauważonych ograniczeń, artykuł bada również możliwości przyszłego rozwoju korpusu.<br><strong>Zastosowania praktyczne:</strong> W przyszłości korpus może ułatwić rekonstrukcję dyskursów związanych z nauką i szkolnictwem wyższym w Polsce, przyczyniając się do zwiększenia rozpoznawalności polskiego naukoznawstwa na arenie międzynarodowej.<br><strong>Oryginalność/wartość:</strong> Budowa tego korpusu stanowi oryginalne przedsięwzięcie, obejmujące digitalizację i przetwarzanie artykułów naukowych z dziedziny naukoznawstwa. Ten wysiłek zaowocował stworzeniem unikatowego narzędzia do analizy dyskursów.</p> 2024-02-11T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1038 How do early career researchers perceive success in their fields? – report on interviews with humanists, theologians and scientists-artists in Poland 2024-03-13T13:53:24+01:00 Marzena Świgoń marzena.swigon@uwm.edu.pl <p><strong>Purpose</strong>: This paper presents the Polish researchers’ opinions on success perception in science and examines the role of bibliometric and altmetric indices/metrics. It also provides respondents’ statements on how their work is evaluated at Polish universities.<br><strong>Methods</strong>: The data come from in-depth interviews (spring 2023) with early career researchers in Linguistics, Literary Studies, History, Philosophy, Polish studies, Theology, Arts, Music, Plastic/Fine Arts, and Film.<br><strong>Results</strong>: The respondents’ attachment to indices used in the periodical evaluation of scholars at Polish universities, such as the number of publications, ministerial score points, and external grants, was observed. The respondents were critical of citations as the determinant of success. They were generally not very interested in altmetrics.<br><strong>Value</strong>: The importance of this research (National Science Centre grant No 2022/45/B/HS2/00041), which is the Polish continuation of the two international projects (2016–2022), lies mainly in providing a platform to researchers in art and humanities, not included in earlier studies devoted to the sciences and social sciences.</p> 2024-02-11T19:31:03+01:00 Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1007 Informacja na temat nagród filmowych versus zainteresowania widzów 2024-03-13T13:53:20+01:00 Iwona Grodź iwonagrodz@op.pl <p><strong>Cel/Teza:</strong> Tematem rozważań są informacje o nagrodach filmowych oraz zainteresowanie studentów kierunków humanistycznych i społecznych filmem (ad. zarządzania informacją i wiedzą). Celem będzie odpowiedź na pytanie, czy istnieje korelacja między dostępem i wykorzystaniem informacji o nagrodach filmowych a preferencjami odbiorczymi respondentów w zakresie ich ogólniejszego zainteresowania sztuką ruchomych obrazów.<br><strong>Koncepcja/Metody badań:</strong> Wykorzystana została analiza raportów i badań ankietowych.<br><strong>Wyniki i wnioski:</strong> Wniosek z przeprowadzonych badań pozwala rekomendować na przyszłość konieczność promowania zainteresowania kinem poprzez wskazywanie korzyści wynikających z większej świadomości obecności na rynku kinematograficznym tytułów godnych uwagi, niezależnie od tego, czy są to filmy nagrodzone czy też nie.</p> 2024-02-11T19:33:25+01:00 Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/998 Źródła informacji o zachowaniach widzów telewizyjnych z wykorzystaniem pomiaru RPD. 2024-03-13T13:53:16+01:00 Aleksandra Chmielewska a.chmielewska11@uw.edu.pl <p><strong>Cel/Teza:</strong> Artykuł ma na celu ukazanie jak technologia dystrybucji treści telewizyjnych sprzyja pozyskaniu informacji dla rynku medialnego na tamat zachowaniach widzów. Odpowiada na pytanie, które dane pozwalają na budowanie profili behawioralnych i dostosowanie oferty programowej stacji TV.<br><strong>Koncepcja/Metody badań:</strong> Podstawą do napisania niniejszego artykułu były wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych w wybranych przedsiębiorstwach telewizyjnych na temat możliwości wykorzystania danych RPD do budowania świadomości o potrzebach widzów i o wykorzystaniu reklamy personalizowanej w przyszłości. Badania przeprowadzone na danych RPD uzyskanych od firmy Gemius pozwoliły na przeprowadzenie analiz w okresie wrzesień – październik 2022 r. na stacji Red Carpet. Determinantą poszukiwania nowych źródeł do badań był okres COVID-19, który to wpłynął na ograniczenia przeprowadzania badań z respondentami.<br><strong>Wyniki i wnioski:</strong> Przeprowadzone badania potwierdzają możliwości technologiczne wykorzystania danych RPD do budowania profili behawioralnych widzów telewizyjnych. Wywiady przeprowadzone w tym samym czasie potwierdzają chęć wykorzystania przez rynek danych w nowych obszarach biznesowych.<br><strong>Oryginalność/Wartość poznawcza:</strong> Autorka zaprezentowała różnorodność danych pomiarowych uzyskiwanych z wielu form dystrybucji treści telewizyjnych. Dane te mogą być uzupełnieniem obecnych badań lub też być wykorzystane samodzielne do pozyskiwania wiedzy o aktywności gospodarstw domowych przed odbiornikami. Przyszłość wykorzystania danych RPD upatruje się w reklamie personalizowanej zwanej w skrócie DAI. Analiza potencjału zaprezentowana została na danych RPD od operatorów kablowych i IPTV.<br>Potencjał budowania wiedzy o widzach oraz wykorzystanie danych RPD dla nowych modeli reklamowych jest jednym z nowych kierunków rozwoju dla nadawców telewizyjnych.<br><strong>Ograniczenia badań:</strong> Badania były przeprowadzone na jednym źródle danych RPD – pozyskiwanych od operatorów kablowych i IPTV. Natomiast zasadne jest ich poszerzenie o kolejne obszary dystrybucji treści, takie jak Naziemna Telewizja Cyfrowa oraz nadawanie satelitarne i OTT.</p> 2024-02-11T19:36:00+01:00 Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1041 Sprawozdanie z VI Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Nauka o informacji (informacja naukowa) w okresie zmian 2024-03-13T13:53:10+01:00 Karolina Silkina k.silkina@uw.edu.pl 2024-02-11T20:23:45+01:00 Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1047 Społeczne znaczenie informacji o nauce i komunikacji medialnej w działalności towarzystw naukowych 2024-03-13T13:53:06+01:00 Bożena Koredczuk bozena.koredczuk@ibi.uni.wroc.pl 2024-02-11T20:27:27+01:00 Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1044 Prezentacje multimedialne w wystąpieniach naukowych, pod red. nauk. Marioli Antczak, Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich; Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023, 316 s. ISBN 978-83-65741-99-8; 978-83-8331-266-8 2024-03-13T13:53:01+01:00 Krzysztof Wieniecki wieniecki@umk.pl 2024-02-11T20:30:08+01:00 Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1042 Nauki o komunikacji społecznej i mediach a promowanie rozwiązań technologicznych w praktyce bibliotecznej 2024-02-14T19:45:28+01:00 Aldona Zawałkiewicz a.zawalkiewicz@sbp.pl 2024-02-14T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1054 Call for Papers / Zaproszenie do publikowania 2024-04-18T15:40:28+02:00 Magdalena Paul m.paul@uw.edu.pl 2024-02-14T19:41:04+01:00 Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne