http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/issue/feedZagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne2024-09-23T20:56:50+02:00Magdalena Paulzin@uw.edu.plOpen Journal Systems<p>Celem <em>Zagadnień Informacji Naukowej – Studiów Informacyjnych </em>(<em>ZIN</em> <em>– Studia Informacyjne</em>) jest rozpowszechnianie artykułów naukowych i wyników badań z zakresu nauki o informacji (informatologii) oraz innych dyscyplin, w których podejmowane są analizy społecznych i technologicznych aspektów działalności informacyjnej prowadzonej w różnych sferach współczesnego życia społecznego. Czasopismo służy upowszechnianiu nowych tendencji i kierunków badawczych w tym zakresie, prowadzeniu debat o aktualnych problemach badań informacyjnych oraz integrowaniu zajmującego się nimi środowiska naukowego. W ZIN publikowane są artykuły w językach polskim lub angielskim. </p>http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1088Od Redakcji2024-08-13T11:45:50+02:00Anna Mierzeckaanna.mierzecka@uw.edu.pl2024-08-13T10:13:01+02:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1057Działania bibliotek i organizacji bibliotecznych na rzecz promowania inkluzywności i różnorodności w odniesieniu do społeczności LGBTQ+2024-09-23T20:33:03+02:00Przemysław Krysińskikrys@umk.plNatalia Pamułanapa@umk.pl<p style="font-weight: 400;"><strong>Teza/cel artykułu</strong> – Przedmiotem artykułu są działania stowarzyszeń bibliotecznych i bibliotek publicznych w zakresie promowania inkluzywności i otwarcia na problemy osób ze społeczności LGBTQ+. Celem jest zaprezentowanie wybranych inicjatyw podejmowanych z myślą o wspieraniu osób nieheteronormatywnych i przedstawienie bibliotek publicznych jako instytucji odgrywających istotną rolę w promowaniu różnorodności. <strong>Metoda</strong> – Zastosowano metodę wielokrotnego studium przypadku, za pomocą której dokonano przeglądu działań podejmowanych w ramach najważniejszych stowarzyszeń i organizacji bibliotecznych oraz zwrócono uwagę na przykładowe działania inicjowane przez biblioteki publiczne w Polsce i zagranicą. <strong>Wyniki</strong> – W wyniku przeprowadzonej analizy zauważono, że zagadnienia związane z promowaniem różnorodności w bibliotekach w odniesieniu do osób ze społeczności LGBTQ+ coraz częściej stanowią przedmiot zainteresowania członków stowarzyszeń bibliotecznych, funkcjonujących zarówno na szczeblu lokalnym, jak i międzynarodowym. Zgodnie z ich zaleceniami, coraz więcej bibliotek publicznych decyduje się na poszerzanie swojej działalność o wszelkiego rodzaju wydarzenia promujące otwartość i inkluzywność wśród lokalnej społeczności. <strong>Wnioski</strong> – Działania bibliotek wykraczające poza katalog typowych usług bibliotecznych wymagają głębszej analizy. Biblioteki mają szansę odgrywać istotną rolę w promowaniu właściwych postaw i w walce z uprzedzeniami, zwłaszcza w stosunku do osób nieheteronormatywnych, co ma wyjątkowe znaczenie w Polsce – kraju, w którym przez ostatnie lata osoby ze społeczności LGBTQ+ wielokrotnie stawały się celem ataków ze strony partii rządzącej, przedstawicieli polskiego rządu czy głowy państwa.</p>2024-08-13T10:25:15+02:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1060Wybrane zjawiska społeczne wykorzystane w kampaniach reklamowych w mediach cyfrowych – studia przypadków2024-09-23T20:44:18+02:00Natalia Pamułanapa@umk.plHanna Bednarskahanna.bednarska@student.uj.edu.pl<p><strong>Teza/cel artykułu</strong> – Przedmiotem omówienia jest wykorzystanie mediów cyfrowych (ze szczególnym akcentem na media społecznościowe) w kampaniach reklamowych prowadzonych w duchu społecznej odpowiedzialności biznesu. Celem jest zaprezentowanie wybranych zjawisk społecznych występujących w działaniach marketingowych marek i przedsiębiorstw, z uwzględnieniem środków i komponentów reklamy w mediach cyfrowych. <strong>Metoda</strong> – Zastosowano metodę wielokrotnego studium przypadku, za pomocą której dokonano przeglądu wybranych działań reklamowych wykorzystujących ważne zjawiska społeczne – inkluzywność w różnych obszarach, wsparcie kobiecości. Na ich przykładach pokazano także nowe zjawiska w reklamie cyfrowej – <em>femvertising</em> czy <em>rainbow-washing</em>. Do opisania potencjału reklamowego mediów społecznościowych oraz zjawisk społecznych posłużono się także krytyczną analizą piśmiennictwa. <strong>Wyniki</strong> – Media społecznościowe są szeroko wykorzystywaną areną do prezentacji treści reklamowych zaangażowanych społecznie. Pozwalają markom dotrzeć do różnorodnych grup odbiorców, edukując ich i uwrażliwiając na ważne kwestie. Duży potencjał ma przekaz wideo, który dobrze wpisuje się w założenia marketingu opartego na udostępnianiu wiralowym. Marki do tego typu działań tworzą także odrębne hashtagi pozwalające często na identyfikację i dalsze rozpowszechnianie idei za ich pomocą w mediach społecznościowych, wykorzystują także popularnych blogerów i influencerów. <strong>Wnioski</strong> – Media cyfrowe, a szczególnie te serwisy, które pozwalają na kreację treści z wykorzystaniem odbiorców (rozpowszechnianie treści oznaczonej hashtagami, marketing wideo, marketing wiralowy) są polem działań dla marek, którym bliskie jest założenie edukowania odbiorców poprzez skojarzenia oferowanych produktów i usług z działaniami ważnymi społecznie. Nie należy jednak uważać takiego przekazu za pozbawionego wad – takie działania mogą być też polem do kryzysu wizerunkowego, promocji opartej o zasięgi budowane na hejcie i krytyce, niewłaściwej prezentacji istotnych kwestii.</p>2024-08-13T10:50:15+02:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1049Między prostotą a złożonością – prawo Hicka i prawo Teslera w projektowaniu interfejsów użytkownika2024-09-23T20:49:19+02:00Jacek Tomaszczykjacek.tomaszczyk@us.edu.plAnna Matysekamatysek.us@gmail.com<p>Cel/Teza: Celem artykułu jest zrozumienie dynamiki równowagi między prostotą a złożonością w projektowaniu interfejsów użytkownika oraz identyfikacja kluczowych strategii, które projektanci mogą wykorzystać do tworzenia intuicyjnych i efektywnych interfejsów użytkownika.</p> <p>Koncepcja/Metody badań: Dokonano analizy piśmiennictwa z zakresu projektowania interfejsów i wrażeń użytkownika pod kątem zasad projektowania systemów w kontekście prawa Hicka i prawa Teslera.</p> <p>Wyniki i wnioski: Dwa pozornie przeciwstawne pojęcia, prostota i złożoność, mogą być uwzględnione jednocześnie w projekcie interfejsu. Optymalna równowaga między nimi osiągana jest za pomocą różnych wzorców i strategii, takich jak progresywne ujawnianie funkcjonalności, hierarchizacja opcji, ukrywanie zaawansowanych możliwości.</p> <p>Zastosowania praktyczne: Zastosowanie w projektowaniu zasad, które sprawiają, że interfejsy użytkownika są łatwe w obsłudze, a jednocześnie oferują pełen zakres funkcjonalności.</p> <p>Oryginalność/Wartość poznawcza: W literaturze przedmiotu nie konfrontowano ze sobą praw stosowanych w projektowaniu interfejsów użytkownika.</p>2024-08-13T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1050Pozorność jako cecha informacji2024-09-23T20:56:50+02:00Stanisława Kurek-Kokocińskastanislawa.kurekvelkokocinska@filologia.uni.lodz.pl<p><strong>Cel</strong>: Celem artykułu stał się opis realizacji cechy pozorności informacji.</p> <p><strong>Metody badań</strong>: Analizowano współczesne wybrane artykuły i książki naukowe, popularnonaukowe i inne materiały. Sięgnięto też do literatury pięknej. </p> <p><strong>Wyniki i wnioski</strong>: W wyniku dokonanej analizy opisano cechę pozorności informacji w zakresie życia codziennego (savoir-vivre), plagiatu, tematyki badań naukowych oraz w dziedzinie życia publicznego i marketingu. Prócz tego opisano cechę pozorności informacji w odniesieniu do wybranych ustaw i powieści.</p> <p><strong>Wartość poznawcza</strong>: Artykuł przedstawia, w jaki sposób informacja pozorna ukazuje się użytkownikowi. Zawiera w sobie spojrzenie na tę cechę w świetle publikacji z różnych dyscyplin prezentujących różne punkty widzenia.</p>2024-08-13T11:30:48+02:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1084Sprawozdanie z VIII Międzynarodowej Konferencji European Conference on Information Literacy, ECIL 2023, Kraków, 9-12 października 2023 r.2024-08-13T11:46:04+02:00Monika Krakowskamonika.krakowska@uj.edu.pl2024-08-13T11:33:46+02:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1083Sprawozdanie z konferencji ICA „Human Tech Transition: Crises in Mediatized Politics, Society & Economy”2024-08-13T11:46:05+02:00Ksenia Wróblewskaksenia.wroblewska@uw.edu.pl2024-08-13T11:35:29+02:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1120Call for Papers / Zaproszenie do publikowania2024-08-13T11:46:05+02:00Magdalena Paulm.paul@uw.edu.pl2024-08-13T11:44:08+02:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne