http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/issue/feedZagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne2024-04-18T15:40:28+02:00Magdalena Paulzin@uw.edu.plOpen Journal Systems<p>Celem <em>Zagadnień Informacji Naukowej – Studiów Informacyjnych </em>(<em>ZIN</em> <em>– Studia Informacyjne</em>) jest rozpowszechnianie artykułów naukowych i wyników badań z zakresu nauki o informacji (informatologii) oraz innych dyscyplin, w których podejmowane są analizy społecznych i technologicznych aspektów działalności informacyjnej prowadzonej w różnych sferach współczesnego życia społecznego. Czasopismo służy upowszechnianiu nowych tendencji i kierunków badawczych w tym zakresie, prowadzeniu debat o aktualnych problemach badań informacyjnych oraz integrowaniu zajmującego się nimi środowiska naukowego. W ZIN publikowane są artykuły w językach polskim lub angielskim. </p>http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1048Od Redakcji2024-02-14T19:45:18+01:00Małgorzata Kisilowska-Szurmińskamdkisilo@uw.edu.pl2024-02-11T19:22:19+01:00Copyright (c) http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1037Budowa i charakterystyka Korpusu Polskich Czasopism Naukoznawczych2024-03-13T13:53:29+01:00Emanuel Kulczyckiemek@amu.edu.pl<p style="font-weight: 400;"><strong>Cel/teza:</strong> Artykuł przedstawia Korpus Polskich Czasopism Naukoznawczych (KPCN), to jest specjalistyczny korpus stworzony w celu wsparcia badań w dziedzinie naukoznawstwa oraz jego rozwoju w Polsce.<br><strong>Koncepcja/Metody badań</strong>: Budowa korpusu oparta była na digitalizacji wcześniej niezdigitalizowanych artykułów oraz pobieraniu tekstów ze stron internetowych czasopism naukowych i bibliotek cyfrowych, które zostały poddane metodom przetwarzania języka naturalnego.<br><strong>Wyniki i wnioski:</strong> Możliwości KPCN zademonstrowano poprzez analizę modelowania tematycznego czasopisma „Nauka Polska”. Obecna wersja KPCN obejmuje 12 polskich czasopism naukowych z lat 1918–2020, zawierających łącznie 51 822 dokumenty.<br><strong>Ograniczenia badań:</strong> Badanie uznaje pewne ograniczenia korpusu, zwłaszcza w kontekście przetwarzania języka naturalnego i optycznego rozpoznawania tekstu. Pomimo zauważonych ograniczeń, artykuł bada również możliwości przyszłego rozwoju korpusu.<br><strong>Zastosowania praktyczne:</strong> W przyszłości korpus może ułatwić rekonstrukcję dyskursów związanych z nauką i szkolnictwem wyższym w Polsce, przyczyniając się do zwiększenia rozpoznawalności polskiego naukoznawstwa na arenie międzynarodowej.<br><strong>Oryginalność/wartość:</strong> Budowa tego korpusu stanowi oryginalne przedsięwzięcie, obejmujące digitalizację i przetwarzanie artykułów naukowych z dziedziny naukoznawstwa. Ten wysiłek zaowocował stworzeniem unikatowego narzędzia do analizy dyskursów.</p>2024-02-11T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1038How do early career researchers perceive success in their fields? – report on interviews with humanists, theologians and scientists-artists in Poland2024-03-13T13:53:24+01:00Marzena Świgońmarzena.swigon@uwm.edu.pl<p><strong>Purpose</strong>: This paper presents the Polish researchers’ opinions on success perception in science and examines the role of bibliometric and altmetric indices/metrics. It also provides respondents’ statements on how their work is evaluated at Polish universities.<br><strong>Methods</strong>: The data come from in-depth interviews (spring 2023) with early career researchers in Linguistics, Literary Studies, History, Philosophy, Polish studies, Theology, Arts, Music, Plastic/Fine Arts, and Film.<br><strong>Results</strong>: The respondents’ attachment to indices used in the periodical evaluation of scholars at Polish universities, such as the number of publications, ministerial score points, and external grants, was observed. The respondents were critical of citations as the determinant of success. They were generally not very interested in altmetrics.<br><strong>Value</strong>: The importance of this research (National Science Centre grant No 2022/45/B/HS2/00041), which is the Polish continuation of the two international projects (2016–2022), lies mainly in providing a platform to researchers in art and humanities, not included in earlier studies devoted to the sciences and social sciences.</p>2024-02-11T19:31:03+01:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1007Informacja na temat nagród filmowych versus zainteresowania widzów2024-03-13T13:53:20+01:00Iwona Grodźiwonagrodz@op.pl<p><strong>Cel/Teza:</strong> Tematem rozważań są informacje o nagrodach filmowych oraz zainteresowanie studentów kierunków humanistycznych i społecznych filmem (ad. zarządzania informacją i wiedzą). Celem będzie odpowiedź na pytanie, czy istnieje korelacja między dostępem i wykorzystaniem informacji o nagrodach filmowych a preferencjami odbiorczymi respondentów w zakresie ich ogólniejszego zainteresowania sztuką ruchomych obrazów.<br><strong>Koncepcja/Metody badań:</strong> Wykorzystana została analiza raportów i badań ankietowych.<br><strong>Wyniki i wnioski:</strong> Wniosek z przeprowadzonych badań pozwala rekomendować na przyszłość konieczność promowania zainteresowania kinem poprzez wskazywanie korzyści wynikających z większej świadomości obecności na rynku kinematograficznym tytułów godnych uwagi, niezależnie od tego, czy są to filmy nagrodzone czy też nie.</p>2024-02-11T19:33:25+01:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/998Źródła informacji o zachowaniach widzów telewizyjnych z wykorzystaniem pomiaru RPD.2024-03-13T13:53:16+01:00Aleksandra Chmielewskaa.chmielewska11@uw.edu.pl<p><strong>Cel/Teza:</strong> Artykuł ma na celu ukazanie jak technologia dystrybucji treści telewizyjnych sprzyja pozyskaniu informacji dla rynku medialnego na tamat zachowaniach widzów. Odpowiada na pytanie, które dane pozwalają na budowanie profili behawioralnych i dostosowanie oferty programowej stacji TV.<br><strong>Koncepcja/Metody badań:</strong> Podstawą do napisania niniejszego artykułu były wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych w wybranych przedsiębiorstwach telewizyjnych na temat możliwości wykorzystania danych RPD do budowania świadomości o potrzebach widzów i o wykorzystaniu reklamy personalizowanej w przyszłości. Badania przeprowadzone na danych RPD uzyskanych od firmy Gemius pozwoliły na przeprowadzenie analiz w okresie wrzesień – październik 2022 r. na stacji Red Carpet. Determinantą poszukiwania nowych źródeł do badań był okres COVID-19, który to wpłynął na ograniczenia przeprowadzania badań z respondentami.<br><strong>Wyniki i wnioski:</strong> Przeprowadzone badania potwierdzają możliwości technologiczne wykorzystania danych RPD do budowania profili behawioralnych widzów telewizyjnych. Wywiady przeprowadzone w tym samym czasie potwierdzają chęć wykorzystania przez rynek danych w nowych obszarach biznesowych.<br><strong>Oryginalność/Wartość poznawcza:</strong> Autorka zaprezentowała różnorodność danych pomiarowych uzyskiwanych z wielu form dystrybucji treści telewizyjnych. Dane te mogą być uzupełnieniem obecnych badań lub też być wykorzystane samodzielne do pozyskiwania wiedzy o aktywności gospodarstw domowych przed odbiornikami. Przyszłość wykorzystania danych RPD upatruje się w reklamie personalizowanej zwanej w skrócie DAI. Analiza potencjału zaprezentowana została na danych RPD od operatorów kablowych i IPTV.<br>Potencjał budowania wiedzy o widzach oraz wykorzystanie danych RPD dla nowych modeli reklamowych jest jednym z nowych kierunków rozwoju dla nadawców telewizyjnych.<br><strong>Ograniczenia badań:</strong> Badania były przeprowadzone na jednym źródle danych RPD – pozyskiwanych od operatorów kablowych i IPTV. Natomiast zasadne jest ich poszerzenie o kolejne obszary dystrybucji treści, takie jak Naziemna Telewizja Cyfrowa oraz nadawanie satelitarne i OTT.</p>2024-02-11T19:36:00+01:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1041Sprawozdanie z VI Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Nauka o informacji (informacja naukowa) w okresie zmian2024-03-13T13:53:10+01:00Karolina Silkinak.silkina@uw.edu.pl2024-02-11T20:23:45+01:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1047Społeczne znaczenie informacji o nauce i komunikacji medialnej w działalności towarzystw naukowych2024-03-13T13:53:06+01:00Bożena Koredczukbozena.koredczuk@ibi.uni.wroc.pl2024-02-11T20:27:27+01:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1044Prezentacje multimedialne w wystąpieniach naukowych, pod red. nauk. Marioli Antczak, Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich; Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023, 316 s. ISBN 978-83-65741-99-8; 978-83-8331-266-82024-03-13T13:53:01+01:00Krzysztof Wienieckiwieniecki@umk.pl2024-02-11T20:30:08+01:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1042Nauki o komunikacji społecznej i mediach a promowanie rozwiązań technologicznych w praktyce bibliotecznej2024-02-14T19:45:28+01:00Aldona Zawałkiewicza.zawalkiewicz@sbp.pl2024-02-14T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjnehttp://ojs.sbp.pl/index.php/zin/article/view/1054Call for Papers / Zaproszenie do publikowania2024-04-18T15:40:28+02:00Magdalena Paulm.paul@uw.edu.pl2024-02-14T19:41:04+01:00Copyright (c) 2024 Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne